  • 1. Data: 2004-04-23 17:49:02
    Temat: 100 tyś. lub mieszkanie w warszawie
    Od: "Owca" <o...@w...pl>

    Witam wszystkich, otoz jako student pierwszego roku prawa na U.S mam pytanie
    do wszystkich. Program reality-show nadawany na polsacie reklamuje nagrode
    za udzial w glosowaniu jako 100 tyś. zł . LUB mieszkanie.

    wg podrecznika prof. Zygmunta Ziemińskiego to sformulowanie nie wyklucza
    dwoch nagrod naraz. Tzn nie ma tu jednozacznego stwierdzenia ze jesli
    wygramy jedno to nie mozemy miec drugiego. Na podstawie tego sformulowania
    mozna ubiegac sie o obie nagrody jednoczesnie.

    Prosze o ew. wpisy dotyczace tego wiadomosci.
    Dzieki pozdrawiam!

  • 2. Data: 2004-04-23 17:55:10
    Temat: Re: 100 tyś. lub mieszkanie w warszawie
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    o...@w...pl news:c6bl9m$ab8$1@nemesis.news.tpi.pl

> [...]

    > wyklucza dwoch nagrod naraz. Tzn nie ma tu jednozacznego stwierdzenia
    > ze jesli wygramy jedno to nie mozemy miec drugiego. Na podstawie

    Jak wygra jakis prawnik to polsat sie moze przejechac :)

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 3. Data: 2004-04-23 17:58:35
    Od: "Kaliope" <K...@w...pl>

    Gdzie mnie, krawcowej, polemizować z prof. Ziembińskim..... ale jak dla
    mnie - to jest alternatywa rozłączna. Mówiąc po ludzku: albo rybki albo
    akwarium:-)
    Kaliope

  • 4. Data: 2004-04-23 18:04:56
    Od: "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl>

    Owca wrote:
> [...]
    > ze jesli wygramy jedno to nie mozemy miec drugiego. Na podstawie tego
    > sformulowania mozna ubiegac sie o obie nagrody jednoczesnie.

    Hmmm.... a czym pan profesor motywuje tak nieortodoksyjną wykładnię?
    Bo dla mnie "LUB" oznacza zawsze stosunek rozłączny opcji - jedno lub
    drugie.Gdyby chodziło o koniunkcję byłby uzyty spójnik "I" albo "oraz".

    A zatem dla mnie oczywiste jest, że nie można żądac wydania obu nagród, a
    tylko jednej z nich.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 5. Data: 2004-04-23 18:09:32
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Falkenstein wrote:
    > Hmmm.... a czym pan profesor motywuje tak nieortodoksyjną wykładnię?

    Jaką?

    > Bo dla mnie "LUB" oznacza zawsze stosunek rozłączny opcji - jedno lub
    > drugie.Gdyby chodziło o koniunkcję byłby uzyty spójnik "I" albo "oraz".

    Co oznacza w takim razie 'albo'?

    KG

  • 6. Data: 2004-04-23 18:10:22
    Od: "Owca" <o...@w...pl>

    Dzieki za wypowiedzi, wg podrecznika prof Ziembińskiego jest to zdecydowanie
    alternatywa nierozlaczna a co jego ortodoksyjnosci w pelni popieram ale coz
    pozoataje nam tylko tego przestrzaegac.

  • 7. Data: 2004-04-23 18:17:22
    Od: Artur <a...@j...net>

    Alternatywa rozłączna to "albo" (jak sama slusznie zauwazylas).
    Kwantyfikator 'lub" (bo o nim mowa) z matematycznego punktu widzenia
    faktycznie daje podstawy do takich twierdzen, jednak watpie by
    jakikolwiek sad podzielil te opinie. ;)

    A.

  • 8. Data: 2004-04-23 18:25:05
    Od: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Bo dla mnie "LUB" oznacza zawsze stosunek rozłączny opcji - jedno lub
    > drugie.Gdyby chodziło o koniunkcję byłby uzyty spójnik "I" albo

    Nie wiem jak to w prawie jest, ale w logice LUB to NIE JEST alternatywa
    rozlaczna, tylko normalna alternatywa.

    marekz

  • 9. Data: 2004-04-23 18:28:04
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    No_priv@Just_pub.pl news:c6bls7$mf4$1@inews.gazeta.pl

    > Hmmm.... a czym pan profesor motywuje tak nieortodoksyjną wykładnię?
    > Bo dla mnie "LUB" oznacza zawsze stosunek rozłączny opcji - jedno lub
    > drugie.Gdyby chodziło o koniunkcję byłby uzyty spójnik "I" albo "oraz".

    Nie, w jezyku pl. A albo B oznacza dowolna z mozliwosci:
    1) A
    2) B

    natomiast "A lub B" oznacza dowolna z mozliwosci:
    1) A
    2) B
    3) A lub B

    W kazdym razie przed sadem moim (laika) zdaniem nie bylo by to uznane ze
    wzgledu na potoczne znaczenie "A lub B"

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 10. Data: 2004-04-23 18:38:25
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Owca wyskrobał(a):
> [...]
    > mozna ubiegac sie o obie nagrody jednoczesnie.
    >
    > Prosze o ew. wpisy dotyczace tego wiadomosci.

    Słuszna uwaga, że spójnik "lub" nie wyklucza koniunkcji, ale też o niej nie
    przesądza. Tak więc można mieć A, można mieć B, a można mieć też A+B. Ze
    strony Polsatu bym się nie bał niczego, bo:
    a) nikt z uczestników na to nie wpadnie, gdyż jeset tylko uczestnikiem
    reality-show na Polsacie
    b) jak wspomniałem spójnik "lub" dopuszcza możliwość koniunkcji, ale o niej
    nie przesądza. Brak podstaw w związku z tym do roszczeń.

    A Ty się lepiej ucz a nie oglądaj sieczkę na Polsacie. Na dalszych latach
    studiów nie będziesz miał już na to czasu :>

    --
    Bartek Gliniecki