eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG, ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG, poszerzenia zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG, ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej, ułatwień w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz umożliwienia rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3761
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3761

ustawy SDG. 16% badanych gmin i aż 24% przedsiębiorców nie zgadza się z tą
propozycją.



8. Ustanowienie podstawy prawnej do przechowywania i przetwarzania w ST CEIDG
informacji, m.in. o nazwie skróconej, właściwym naczelniku urzędu skarbowego,
właściwych jednostkach ZUS i KRUS.
Takie rozwiązanie umożliwi prewypełnienie
wniosku o wpis. Zdejmie również z przedsiębiorców i organów każdorazowy obowiązek
wypełniania tych samych danych, nawet jeśli wniosek nie dotyczy tych danych. Pozwoli
to na skrócenie czasu wypełniania i przekształcania wniosku w systemie.
















Część II
Opinie przedsiębiorców w sprawie założeń wpływających
na funkcjonowanie przedsiębiorców

1. Poszerzenie danych podlegających wpisowi do CEIDG (art. 25 ust. 1).
76% badanych respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że do katalogu danych
zawartych w art. 25 ust. 1 należy dodać nazwę skróconą, nazwę spółki cywilnej,
informację o tym, czy przedsiębiorca prowadzi działalność wyłącznie w formie spółki
cywilnej oraz nr telefonu.



2. Zmiana w zakresie zakazów wykonywania działalności gospodarczej (art. 25 ust.
1 pkt 16-18). Obecnie ustawa stanowi, iż wpisowi do CEIDG podlega i jest ujawniana
na stronie internetowej informacja o orzeczonych wobec przedsiębiorcy zakazach
prowadzenia działalności gospodarczej oraz zawodowej. Proponuje się pozostawienie
obecnego rozwiązania w zakresie wpisu informacji o orzeczonych zakazach z
jednoczesną modyfikacją przepisów związanych z zatarciem skazania. W takim
przypadku nowelizacji podlegałyby dwa przepisy: art. 34 ust. 2 (dodane zastrzeżenia,
iż nie dotyczy ona zatarcia skazania) oraz art. 31 ust. 5 (nałożenia na KRK obowiązku
informowania CEIDG o zatarciu skazania i wymazaniu informacji o nim z KRK).
Dodania wymagałby także przepis upoważniający Ministra Gospodarki do trwałego
usunięcia z wpisu w CEIDG informacji o wpisanym zakazie, który uległ zatarciu. 71%
ankietowanych przedsiębiorców jest zgodnych z tym stwierdzeniem.



3. Zmiana w zakresie wyraźnego wskazania pełnomocnika, jako podmiotu
uprawnionego do złożenia wniosku (art. 26 ust. 2). W chwili obecnej nie ma
możliwości złożenia wniosku „papierowego” przez pełnomocnika, co stoi w
sprzeczności z intencjami ustawodawcy oraz ogólnymi zasadami prawa cywilnego w
zakresie reprezentacji. Prawie 90% badanych przedsiębiorców chciałoby, aby
wprowadzono możliwość złożenie wniosku o wpis do CEIDG przez pełnomocnika.
Dane pełnomocnika będącego osobą prawną nie powinny obejmować: nr PESEL, daty
urodzenia, informacji o obywatelstwie, oznaczenia miejsca zamieszkania i adresu
zamieszkania, gdyż dotyczą one jedynie osoby fizycznej.



4. Umożliwienie „rezygnacji” z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem wykonywania
działalności gospodarczej (nowy przepis – art. 29a i art. 34 ust. 1). W obecnej
sytuacji osoba, która złożyła wniosek i została wpisana do CEIDG, ale nie rozpoczęła
wykonywania działalności gospodarczej i dokonała wykreślenia wpisu, będzie
figurować w CEIDG i jej wpis będzie już zawsze widoczny na stronie internetowej
CEIDG. Osoba taka nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy SDG,
wobec tego nie ma podstawy, aby wpis pozostał w CEIDG. 86% przedsiębiorców
wyraża opinię, że powinien być dodany nowy przepis art. 29a regulujący takie
sytuacje oraz jednocześnie zmodyfikowany przepis art. 34 ust. 1 ustawy.


5. Ograniczenie zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku
o zmianę wpisu w przedmiocie zawieszenia wykonywania działalności
gospodarczej (art. 32 ust. 2)

Obecnie przepis wymaga, aby wniosek taki zawierał, oprócz danych identyfikacyjnych
przedsiębiorcy i ewentualnie spółek cywilnych, których jest stroną, także jego wszystkie
adresy wykonywania działalności gospodarczej. 81% ankietowanych uważa, że jest to
zbędne i utrudnia wypełnienie wniosku.



6. Wykreślenie w art. 34 ust. 2 pkt 1a oraz dodanie nowej przesłanki wykreślenia z
urzędu.
• Minister Gospodarki wydając z urzędu decyzję o wykreśleniu przedsiębiorcy
z powodu przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową
spółkę kapitałową nie przeprowadza postępowania wyjaśniającego (nie rozstrzyga
jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie). Czynność ta powinna zatem odbywać się
w drodze dopisywania informacji przez KRS na podstawie art. 31 ust. 4, a nie w
drodze decyzji Ministra Gospodarki - po dopisaniu informacji przez KRS
przedsiębiorca wykreślałby się na własny wniosek zaznaczając odpowiednią opcję na
formularzu.
• Dodanie nowej przesłanki do wykreślenia z urzędu w postaci braku tytułu do
posługiwania się adresami wskazanymi we wpisie na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 5.
Brak uregulowania tego zagadnienia w przepisach powoduje posługiwanie się
dowolnymi adresami, bez wiedzy i zgody uprawnionych podmiotów, często też z
naruszeniem bądź w celu naruszenia przepisów prawa.


7. Zmiany w zakresie zasad udostępniania i publikowania danych o
przedsiębiorcach przez CEIDG (art. 38 i art.39).
Ponad 80% ankietowanych przedsiębiorców wnioskuje o następujące zmiany legislacyjne:
1) nałożenie na Ministra Gospodarki obowiązku udostępnienia na stronie CEIDG
wyszukiwarki umożliwiającej wyszukiwanie grup przedsiębiorców według zadanych
kryteriów (nowy przepis art. 38 ust. 2a);
2) umożliwienie samodzielnego uzyskiwania przez przedsiębiorców zaświadczeń na
swój temat zawierających również dane niejawne;
3) umożliwienie potwierdzania w CEIDG tożsamości konkretnej osoby, poprzez podanie
przez ten podmiot np. jej nr PESEL (np. w trybie odpowiedzi TAK/NIE podmioty
takie jak banki uzyskiwałby informację, czy dana osoba jest wpisana do CEIDG);
4) kompleksowa nowelizacja art. 39 SDG w kierunku zrównania podmiotów publicznych
i komercyjnych oraz zniesienia opłaty za „hurtowe” udostępnianie danych.



8. Uproszczenie i ujednolicenie zasad uzyskiwania zaświadczeń z CEIDG.
Wszelkie udostępnianie danych przez CEIDG powinno odbywać się poprzez środki
komunikacji elektronicznej i wyłącznie według zasad określonych w ustawie SDG.
Prawie 90% badanych przedsiębiorców uważa, że powinni mieć możliwość uzyskania
z CEIDG zaświadczenia zawierającego dane dotyczące adresu ich zamieszkania.
Zgadzają się również ze stwierdzeniem, że należy doprecyzować warunki
udostępniania danych niepublicznych innym organom państwowym na potrzeby
prowadzonych postępowań oraz kwestie zaświadczeń dla przedsiębiorców
prowadzących działalność poza granicami kraju.


9. Wprowadzenie rozwiązania dotyczącego dołączania do wniosku o wpis do
CEIDG formularza ZUS ZUA oraz ZUS ZZA. Rozwiązanie umożliwiłoby
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: