Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG, ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG, poszerzenia zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG, ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej, ułatwień w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz umożliwienia rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3761
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3761
Załącznik do pkt 5 tabeli – Wyniki ankiety: „Propozycje zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mające
wpływ na funkcjonowanie systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)”
13
ZALĄCZNIK
DO PKT 5 OSR
Wyniki ankiety
„Propozycje zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
mające wpływ na funkcjonowanie systemu
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)”
Badanie ankietowe zostało skierowane drogą elektroniczną do 2479 gmin oraz 10.000
przedsiębiorców zarejestrowanych w systemie CEIDG. Badanie trwało 7 dni. Pytania
zawarte w ankietach dotyczyły opinii ankietowanych na temat rozwiązań zawartych w
projekcie założeń zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Responsywność wyniosła 6,1%. Otrzymano 763 wypełnionych ankiet, w tym 600 ankiet
przesłały gminy, 163 ankiety wpłynęły od przedsiębiorców.
Wyniki ankiety są prezentowane w podziale na trzy części, zgodnie z obszarami wpływu na
funkcjonowanie:
1. opinie przedstawicieli gmin oraz przedsiębiorców w sprawie założeń wpływających na
funkcjonowanie przedsiębiorców oraz gmin
2. opinie przedsiębiorców w sprawie założeń wpływających na funkcjonowanie
przedsiębiorców
3. opinie przedstawicieli gmin w sprawie założeń wpływających na funkcjonowanie
administracji.
Wyniki otrzymanych ankiet
Część I
Opinie przedstawicieli gmin oraz przedsiębiorców w sprawie założeń
wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz gmin
1. Usunięcie odwołań do numeru wpisu w ewidencji działalności gospodarczej (art. 10
ust. 4 i art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy SDG). Nie przewiduje się nadawania osobom
fizycznym numeru w ramach CEIDG. Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w
obrocie gospodarczym jest numer NIP. Spośród przesłanych odpowiedzi, ponad 90%
urzędów gmin oraz prawie 80% przedsiębiorców zgadza się na usunięcie odwołań do
numeru wpisu w ramach CEIDG i posługiwaniem się numerem NIP, jedynie 3%
odpowiedzi z gmin oraz niecałe 7% przedsiębiorców nie akceptuje takiej zmiany.
Wykres 2. Usunięcie odwołań do numeru wpisu w ewidencji
działalności
gospodarcze
Numerem identyfikacyjnym dla przedsiębiojr cy jest numer NIP i tym numerem należałoby się posługiwać a
nie
numerem ewidencji działalności gospodarczej lub
CEIDG
6,1
3
100
13,
7
6
5,7
%
5
80
%
nie rozumiem i brak
60
odpowiedzi
90,8
ni
%
79,7
3
e
ta
40
5
%
k
20
%
0
%
gmin
przedsiębiorc
y
y
2. Uregulowanie zasad doręczania pism sądowych i administracyjnych przedsiębiorcom
będącym osobami fizycznymi. 91% ankietowanych gmin oraz 80% przedsiębiorców
zgadza się ze stwierdzeniem, że adres do doręczeń zawarty we wpisie w CEIDG powinien
być adresem, na który doręczenie przedmiotowych pism będzie prawnie skuteczne.
3. Doprecyzowanie terminologii i zasad dotyczących dokonywania zmian we wpisie
(art. 30 ust. 1) 86% badanych gmin oraz 86% przedsiębiorców jest zdania, że należy
rozszerzyć katalog danych podlegających wpisowi (art. 25 ust. 1), tak aby oprócz
informacji o wykreśleniu wpisu z rejestru, wpisowi podlegała również informacja o dacie
zaprzestania prowadzenia działalności. Informacja o wykreśleniu budzi bowiem
wątpliwości interpretacyjne samych przedsiębiorców, jak i samych organów. Tylko 5%
gmin i przedsiębiorców nie zgadza się z zaproponowaną zmianą.
4. Dostosowanie zasady domniemania prawdziwości danych wpisanych do CEIDG do
terminologii ustawy (art. 33). W związku z tym, że art. 33 ustawy nie zawiera informacji
o nieprawdziwości czy tez nieaktualności danych, proponuje się nowelizację tego
przepisu i nadanie mu następującego brzmienia: „Art. 33. Domniemywa się, że dane
wpisane do CEIDG są prawdziwe. Jeżeli do CEIDG wpisano dane nieprawdziwe,
nieaktualne lub niezgodne z wnioskiem przedsiębiorcy, osoba wpisana do CEIDG nie
może zasłaniać się wobec osoby trzeciej, działającej w dobrej wierze, zarzutem, ze dane te
nie są prawdziwe, jeżeli po powzięciu informacji o treści tego wpisu zaniedbała wystąpić
niezwłocznie z wnioskiem o zmianę lub wykreślenie wpisu.”. 88% badanych gmin oraz
75% przedsiębiorców zgadza się z przedstawiona propozycją, tylko 3% gmin i 10%
przedsiębiorców jest jej przeciwnych.
5. Nadanie gminom uprawnienia do dokonywania sprostowań wpisów, które
wprowadziły (art. 35). 96% gmin poddanych ankiecie oraz 90% przedsiębiorców zgadza
się ze stwierdzeniem, że należy stworzyć wyraźną podstawę prawną do wielokrotnego
przekształcania przez urząd gminy wniosku przedsiębiorcy o wpis, w celu skorygowania
wcześniej popełnionych błędów w przekształcaniu wniosku (aż do momentu pełnego
„odwzorowania” informacji i danych zamieszczonych przez przedsiębiorcę we wniosku
„papierowym”).
Wykres 6. Nadanie gminom uprawnienia dokonywania sprostowań wpisów,
które
wprowadził
Czy zasadne jest stworzenie podstawy pra y
w nej do wielokrotnego przekształcania przez urząd gminy
wniosku
przedsiębiorcy o wpis w celu skorygowania
błędów?
3
1
5
5
100
%
80
%
nie rozumiem i brak
9
60
9
odpowiedzi
6
ni
%
0
e
40
ta
%
k
20
%
0
%
gmin
przedsiębiorc
y
y
6. Umożliwienie dokonania zmiany wpisu „archiwalnego” oraz uporządkowanie siatki
pojęciowej w rozdziale 3 ustawy. Wpis w CEIDG jest publikowany także po
zaprzestaniu przez przedsiębiorcę wykonywania działalności gospodarczej. W związku z
tym uzasadnione jest umożliwienie dokonywania zmian takiego wpisu, o ile zawiera
informacje nieprawdziwe według stanu na dzień wykreślenia. Pozostałe informacje są
widoczne w „historii wpisu”. Dodatkowo należy uporządkować siatkę pojęciową w
rozdziale 3 ustawy, szczególnie w zakresie „wpisu w CEIDG”, „wpisu przedsiębiorcy”,
„wykreślenia wpisu przedsiębiorcy”, „wykreślenia przedsiębiorcy”, „wnioskodawcy”,
„osoby uprawnionej”. Zdecydowana większość badanych gmin (84%) oraz
przedsiębiorców (80%) zgodziła się z tą propozycją.
Wykres Zmiana wpisu
Czy zasadne jest umożliwie 7
ni.
e
zmiany wa
p r
i c
su h
airw
cha
i l
w n
al e
n g
ego
o , jeżeli zawiera informacje nieprawdziwe wg stanu
na
dzień
wykreślenia?
1
1
100
5 1
8
2
%
80
%
nie rozumiem i brak
60
odpowiedzi
ni
%
8
8
e
4
ta
40
0
k
%
20
%
0
%
gmin
przedsiębiorc
y
y
7. Wykreśleniu w drodze czynności materialno-technicznej powinny podlegać wpisy nie
posiadające numeru identyfikacyjnego PESEL.
Bez danych na temat numeru PESEL, identyfikacja przedsiębiorcy w CEIDG jest
niemożliwa. 78% ankietowanych gmin oraz 63% przedsiębiorców zgadza się, aby wpisy
przedsiębiorców, które np. w terminie 2 lat nie zostaną uzupełnione o podstawowe dane
identyfikacyjne, będą podlegać wykreśleniu w drodze czynności materialno-technicznej, z
wyłączeniem wpisów dotyczących przedsiębiorców określonych w art. 13 ust. 1 i 2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3761 › Pobierz plik