eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-1

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych, projekt ustawy został przesłany do zaopiniowania
przez organizacje związkowe zrzeszające pracowników jednostek administracji podatkowej, tj.:
1) Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”;
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
3) Forum Związków Zawodowych;
4) Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej;
5) Radę Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”;
6) Federację Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych;
7) Związek Zawodowy Pracowników Egzekucji Administracyjnej;
8) Ogólnopolską Federację Związków Zawodowych Działających przy Wyspecjalizowanych
Urzędach Skarbowych;
oraz przez:
1)
Rzecznika Praw Obywatelskich;
2)
Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
3)
Generalnego Inspektora Danych Osobowych;
4)
Prezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa;
5)
Szefa Służby Cywilnej;
6)
Przewodniczącego Rady Służby Cywilnej;
7)
Prezesa Narodowego Banku Polskiego;
8)
Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego;
9)
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10) Krajową Izbę Doradców Podatkowych;
11) Stowarzyszenie Podatników w Polsce;
12) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
13) Business Centre Club;
14) Centrum im. Adama Smitha;
15) Krajową Izbę Gospodarczą;
16) Stowarzyszenie Transparency International Polska;
17) Fundację im. Stefana Batorego;
18) Antykorupcyjną Koalicję Organizacji Pozarządowych;
19) Helsińską Fundację Praw Człowieka;
20) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej;
21) Związek Rzemiosła Polskiego;
22) Polską Radę Biznesu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
71
Projektowana ustawa nie spowoduje zmniejszenia dochodów podmiotów sektora
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, nie spowoduje również zwiększenia wydatków jednostek sektora
finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących
przepisów. Podkreślenia wymaga, że utworzenie w urzędach skarbowych
centrów obsługi, jak również wyznaczenie asystenta podatnika odbędzie się
w ramach limitu dysponenta, poprzez zmianę zadań poszczególnych
Źródła finansowania pracowników oraz zmodyfikowanie organizacji pracy.
Ponadto projektowana regulacja pozostaje w spójności z podpisaną dnia 1 lutego
2013 r. umową na „Budowę, Wdrożenie i Utrzymanie Systemu e-Podatki, w tym
Podsystemów Kluczowych, Podsystemów Dodatkowych, Infrastruktury
i Oprogramowania Standardowego, Zmian w Istniejących Systemach oraz
Pozostałych Komponentów, a także do dostarczenia pozostałego wymaganego
oprogramowania oraz do Świadczenia Usług Dodatkowych”. Wartość umowy to
232 101 000,00 zł brutto, przy czym kwota 130 000 000,00 zł jest finansowana w
ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007–2013.
Dodatkowe
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Ministerstwo Administracji
informacje, w tym
i Cyfryzacji, urzędy wojewódzkie w 2013 r. na obsługę spraw dotyczących
wskazanie źródeł
mandatów karnych, w tym na:
danych i przyjętych – przyjęcie i rejestrację nałożonych mandatów,
do obliczeń założeń – obsługę płatności wnoszonych z tego tytułu, obsługę tytułów wykonawczych,
– udzielanie ulg w spłacie mandatów, przedawnienia,
– obsługę windykacji,
– obsługę zapytań osób, na które nałożono mandaty, i innych instytucji,
– obsługę druków ścisłego zarachowania,
– czynności zarządcze,
– archiwizację dokumentów,
– uzgadnianie analityki z systemu mandatowego do syntetyki w systemie
finansowo-księgowym,
– sprawozdawczość
wydatkowały łącznie 18 765 tys. zł, z czego 4 077 tys. zł stanowiły wydatki
rzeczowe, a 14 688 tys. zł – wydatki osobowe.
Z informacji pozyskanych od wojewodów i przekazanych przez Ministerstwo
Administracji i Cyfryzacji wynika, iż wydatki na obsługę spraw mandatowych
(wszystkich ww. czynności) wynosiły w 2013 r., w poszczególnych
województwach, odpowiednio:
województwo
suma w tys. zł
dolnośląskie
1 163
kujawsko-pomorskie
994
lubelskie
1 300
lubuskie
617
łódzkie
1 164
małopolskie
1 068
mazowieckie
2 598
opolskie
372
podkarpackie
780
podlaskie
555
pomorskie
1 925
śląskie
1 953
świętokrzyskie
397
warmińsko-mazurskie
893
wielkopolskie
2 121
zachodniopomorskie
865
suma
18 765
72
Przy obliczaniu kwot do powyższego zestawienia w urzędach wojewódzkich
brano pod uwagę faktyczne wykonanie wydatków, przy czym przy oszacowaniu
kosztów wynagrodzeń brano pod uwagę również postanowienia umów
z pracownikami, natomiast przy szacowaniu kosztów rzeczowych wydatki
poniesione w 2013 r. na zakup papieru, kopert, sprzętu informatycznego itd.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z urzędów wojewódzkich w 2013 r. zadania
związane z obsługą spraw mandatowych realizowane były w ramach
ok. 338 etatów. Przejęciu przez izby skarbowe będzie podlegało ok. 326 etatów
(część pracowników została w 2014 r. przeniesiona do innych zadań na skutek
reorganizacji, niektórzy pracownicy odeszli na emerytury i nie zatrudniono
nikogo na ich miejsce).
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z urzędów wojewódzkich rocznie w skali
kraju nakładanych jest około 5,3 mln mandatów karnych. Liczba ta została
oszacowana na podstawie danych z lat 2012–2014. Przyjmuje się, iż liczba ta nie
ulegnie zmianom po wejściu w życie ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe,
przyjmuje się, że koszt obsługi spraw mandatowych po wejściu w życie
projektowanej ustawy nie ulegnie zmianom i wyniesie 18,8 mln zł. Źródłem
finansowania wskazanych wydatków na wykonanie zadania związanego
z obsługą mandatów karnych, w wysokości ok. 18,8 mln zł rocznie, będzie jak
dotychczas budżet państwa, z zastrzeżeniem, iż środki będą planowane w innych
niż dotychczas podziałkach klasyfikacji budżetowej. Obecnie środki te są
planowane w części 85 – Województwa. Po wejściu w życie projektowanych
zmian będą stopniowo, wraz z zadaniami i pracownikami przejmowanymi przez
odpowiednio naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych,
przenoszone do części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe,
w której planowane są środki dla urzędów i izb skarbowych. Przyjęto, iż podział
ww. kwoty na wydatki osobowe i rzeczowe pozostanie również na
niezmienionym poziomie, tj. na wydatki rzeczowe przeznaczone zostanie
ok. 4,1 mln zł, a na wydatki osobowe – ok. 14,7 mln zł.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z urzędów wojewódzkich średnio
ok. 57,5% z liczby mandatów nałożonych w danym roku kalendarzowym
(ok. 5,3 mln) podlega uregulowaniu, tj. ponad 3 mln (dobrowolnie bądź
w wyniku egzekucji). Do załatwienia zatem pozostaje 42,5% spraw,
tj. ok. 2,3 mln.
Biorąc pod uwagę powyższe, szacuje się, iż we wszystkich urzędach
wojewódzkich do załatwienia rocznie jest ok. 9,7 mln spraw mandatowych
[5,3 mln mandatów nałożonych w danym roku + (42,5% x 5,3 mln mandatów
nałożonych w poprzednim roku) + (25% x 5,3 mln mandatów nałożonych ponad
rok wcześniej) + (15% x 5,3 mln mandatów nałożonych ponad dwa lata
wcześniej), tj. 5,3 mln + 2,3 mln + 1,3 mln + 0,8 mln = 9,7 mln].
Biorąc pod uwagę, iż w 2016 r. naczelnicy urzędów skarbowych przejmą 55%
spraw mandatowych (5,3 mln mandatów nakładanych w roku 2016 : 9,7 mln
wszystkich mandatów), należy przyjąć, iż w 2016 r. powinno zostać przejętych
przez właściwe miejscowo izby skarbowe 55% pracowników obsługujących
sprawy mandatowe w urzędach wojewódzkich, tj. ok. 179 etatów (55% x 326
etatów podlegających przejęciu), co wiąże się również z przeniesieniem do
części 19 budżetu państwa 55% środków finansowych na obsługę spraw
mandatowych, tj. 10,3 mln zł.
W 2017 r. naczelnicy urzędów skarbowych będą załatwiać już blisko 80% spraw
mandatowych (5,3 mln spraw z roku 2017 + 2,3 mln niezałatwionych spraw
z roku 2016) : 9,7 mln spraw mandatowych rocznie = 78%). W 2017 r. izby
skarbowe powinny zatem przejąć już blisko 80% pracowników urzędów
wojewódzkich, tj. ok. 261 etatów (80% x 326 etatów podlegających przejęciu),
co wiąże się również z przeniesieniem do części 19 budżetu państwa 80%
73
środków finansowych na obsługę spraw mandatowych, tj. 15 mln zł.
Natomiast w 2018 r. nastąpi przeniesienie pozostałych jeszcze w urzędach
wojewódzkich pracowników do izb skarbowych i, począwszy od tego roku,
wszystkie środki planowane będą już w części 19 budżetu państwa.
Należy podkreślić, iż przenoszenie pracowników będzie odbywało się bez
konieczności podziału etatu pracownika.
Z kolei pracownicy zatrudnieni w Izbie Skarbowej w Bydgoszczy, Katowicach,
Łodzi, Poznaniu i Warszawie realizujący zadania w Biurze Krajowej Informacji
Podatkowej stają się pracownikami Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
W świetle powyższego fakt przejęcia pracowników urzędów wojewódzkich, jak
i izb skarbowych realizujących ww. zadania oznacza, że nie ma potrzeby
regulowania kwestii związanych z wypłatami odpraw dla zwalnianych
pracowników. W związku z tym nie przewiduje się kosztów związanych
likwidacją stanowisk pracy w urzędach wojewódzkich.
Korzyści pozafinansowe
Szacuje się, że uzyskane korzyści będące wynikiem wdrożenia projektowanej
ustawy wpłyną na wzmocnienie realizacji zadań statutowych jednostek
administracji podatkowej oraz wzmocnienie systemu obsługi i wsparcia
podatnika m.in. poprzez:
a) wzmocnienie systemu obsługi i wsparcia podatników polegającego

w szczególności na:
− zapewnieniu jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej,
− zapewnieniu obsługi podatnika w centrum obsługi oraz za pomocą
środków komunikacji elektronicznej,
− zapewnieniu asystenta podatnika dla przedsiębiorców będących
mikroprzedsiębiorcami,
b) wyodrębnienie z izb skarbowych organu wyspecjalizowanego w wydawaniu
indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, tj. dyrektora
Biura Krajowej Informacji Podatkowej,
c) stworzenie prawnych warunków umożliwiających wymianę informacji
bezpośrednio pomiędzy jednostkami administracji publicznej poprzez
stworzenie Centralnego Rejestru Danych Podatkowych,
d) modyfikację zasad postępowania konkursowego na stanowiska dyrektorów
izb skarbowych, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej i ich
zastępców oraz naczelników urzędów skarbowych. Przewiduje się także, że
wymienione stanowiska będą wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej, co
zapewni pozyskiwanie profesjonalnej kadry kierowniczej w administracji
podatkowej.
Reasumując, należy podkreślić, że wejście w życie projektowanych regulacji
w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy funkcjonowania administracji
podatkowej, jej wizerunku, wzrostu świadomości społecznej w zakresie
dobrowolnego wykonywania obowiązków podatkowych, co w dłuższym
horyzoncie czasowym wpłynie na poprawę skuteczności poboru podatków.
Projektowane zmiany nie będą miały wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.







74
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
duże







pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,







ceny stałe
małych i średnich
z … r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże

niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
Korzyści, które osiągną mikroprzedsiębiorcy, to w szczególności
małych i średnich
możliwość obsługi i wsparcia realizowanego przez asystenta
przedsiębiorstw
podatnika w zakresie:
– uzyskania informacji o sposobie wypełniania zeznań
i deklaracji podatkowych,
– pomocy w indywidualnych sprawach, w tym dotyczących
wyboru formy opodatkowania, informowania o terminach
wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz
zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań
podatkowych,
– pozyskania informacji o rodzajach spraw załatwianych
przez inne organy podatkowe i Zakład Ubezpieczeń
Społecznych.
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
9. Wpływ na rynek pracy
Ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
75
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: