eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-1

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na zmianę
podmiotów zarządzających mieniem państwowym. Z dniem 1 stycznia 2016 r.
mienie znajdujące się w dyspozycji lub trwałym zarządzie izb skarbowych,
użytkowane przez biura Krajowej Informacji Podatkowej, stanie się mieniem
w dyspozycji lub trwałym zarządzie Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
Administracja podatkowa stoi przed wyzwaniem sprostania oczekiwaniom
podatników w zakresie ułatwień wykonywanych przez nich obowiązków
podatkowych. Oczekiwania te wymuszają przygotowanie narzędzi, które
umożliwią załatwianie spraw przez podatnika w dowolnej jednostce
administracji podatkowej oraz zapewnią wdrożenie rozwiązań pozwalających na
elektroniczną komunikację podatnika z administracją podatkową.
Rozwiązaniem, które leży u podstaw skutecznego wdrożenia rozwiązań
elektronicznych w komunikacji administracji podatkowej z podatnikiem, jak
również z innymi jednostkami administracji, jest utworzenie Centralnego
Omówienie wpływu Rejestru Danych Podatkowych.
Szacuje się, że w 2018 r. łączne korzyści po stronie interesariuszy i administracji
podatkowej, wynikające z realizacji Programu e-Podatki, wyniosą prawie
3,4 mld zł. Suma utraconych korzyści społecznych wynikająca z braku
możliwości składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną szacowana
jest na 1 mld zł rocznie w skali kraju. Osiągnięcie zatem wskaźnika 50% udziału
deklaracji podatkowych składanych za pomocą środków komunikacji
elektronicznej przyniesie oszczędności dla gospodarki narodowej liczone
w setkach milionów złotych rocznie.
Przykładowo z Action Planu na lata 2014–2017 wynika, że:
– zostanie zmniejszona liczba dokumentów składanych na papierze z 54 mln
(2009) do 39 mln (2014),
– zostanie skrócony, o około 17 dni, czas oczekiwania przez podmiot na
możliwość rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej,
– nastąpi eliminacja zbędnych procedur administracyjnych.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Do dnia 30 czerwca 2015 r. (termin uchwalenia ustawy).
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?

Ewaluacja efektów projektu nastąpi najwcześniej po upływie roku od wejścia w życie przepisów,
poprzez dokonanie:
– badania poziomu satysfakcji podatników z jakości świadczonych przez organy podatkowe usług,
w szczególności z usług świadczonych przy wykorzystaniu elektronicznych środków komunikacji,
– porównanie liczby podatników, którzy korzystają z pomocy asystenta podatnika, w stosunku do
liczby podatników (mikroprzedsiębiorców) rejestrujących w danym roku działalność gospodarczą,
badanie poziomu satysfakcji, stopnia dobrowolnego i prawidłowego wywiązywania się
z obowiązków podatkowych.
Dodatkowo ocena efektów wejścia w życie projektowanej ustawy będzie następowała na bieżąco wraz
z realizacją przepisów i monitorowaniem wykonania, zwłaszcza w ramach analizowanej
sprawozdawczości i sprawowanego nadzoru, norm z nich wynikających.

76
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Zał. nr 1. Wybrane elementy systemów wsparcia podatnika w zakresie udzielania informacji
podatkowych w innych krajach. Załącznik nr III do Koncepcji rozwoju zadań Krajowej Informacji
Podatkowej. Warszawa, 6 grudnia 2014 r.
Zał. nr 2. Wyciąg z Zalecenia Rady z dnia 2 czerwca 2014 r. w sprawie krajowego programu reform
Polski na 2014 r. oraz zawierającego opinię Rady na temat przedstawionego przez Polskę programu
konwergencji na 2014 r. [COM(2014)422]
Zał. nr 3. Wciąg z Dokumentu roboczego służb Komisji z dnia 2 czerwca 2014 r. Ocena krajowego
programu reform i programu konwergencji na 2014 r. dla Polski.

77
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: