eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Miernik 3: Liczba przeprowadzonych badań, w których stwierdzono naruszenie przepisów w stosunku do
wszystkich przeprowadzonych badań (w %)

Opis miernika:
Miernik
odnosi
się
do
skuteczności
działalności
Wartości miernika
interwencyjnej Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
dotyczącej
funkcjonowania
rynku
usług
telekomunikacyjnych
i
aparatury.
Badania
urządzeń
Bazowa
PW
Planowane
znajdujących się na rynku umożliwiają wykrywanie
ewentualnych nieprawidłowości w ich działaniu, a tym
samym usuwanie wad w ich funkcjonowaniu przez
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
producentów lub usuwanie wadliwego sprzętu z rynku,
przyczyniając się tym samym do zapewnienia adekwatnej
ochrony praw konsumentów i użytkowników usług
65
70
80
90
95
telekomunikacyjnych.

Miernik 4: Stosunek liczby kontroli, w których stwierdzono naruszenie przepisów do liczby wszystkich
przeprowadzonych kontroli (w %)

Opis miernika:
Miernik pokazuje skalę działalności oraz oddziaływania
Wartości miernika
inspektoratów Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów
Rolno-Spożywczych
oraz
inspektoratów
Inspekcji
Bazowa
PW
Planowane
Handlowej
poprzez
eliminowanie
nieprawidłowości
w trakcie czynności kontrolnych oraz opracowywanie
zaleceń pokontrolnych, dotyczących przestrzegania prawa
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przez przedsiębiorców, a tym samym wzmacniającym
poziom ochrony konsumentów. Miernik odnosi się do
27,59
26,89
26,2
25,7
25,2
działalności Wojewodów.
Informacje dodatkowe
Preferowany – malejący trend wartości miernika obrazuje wzrost stopnia legalności i rzetelności działania przedsiębiorców
w kontrolowanych obszarach, jak również świadczy o skuteczności podejmowanych działań informacyjno-edukacyjnych
służb inspekcyjnych.

52
Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo
Polityka państwa w ramach funkcji obejmuje realizację rządowych programów polityki mieszkaniowej
umożliwiających wsparcie nowych inwestycji w budownictwie mieszkaniowym oraz inwestycji zapobiegających
degradacji fizycznej istniejącego zasobu, jak również realizację innych ustawowo określonych zobowiązań
w zakresie finansowania mieszkalnictwa. Realizowane są również działania zmierzające do poprawy stanu
technicznego istniejących zasobów, ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć mających na celu poprawę
efektywności energetycznej. W zakres funkcji wchodzą ponadto zadania związane z zagospodarowaniem
przestrzennym, polityką miejską i gospodarką nieruchomościami oraz nadzorem architektoniczno-budowlanym.
Celem zadań wpisujących się w funkcję 7. jest poprawa stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Poziom
realizacji celu odzwierciedla liczba mieszkań przypadająca na 1000 mieszkańców. Prognozowane wartości
miernika wzrosną z 367,1 mieszkań w 2015 r. do 374,3 w 2017 r.
Zadanie 7.1. Wspieranie budownictwa
Wspieranie budownictwa obejmuje szerokie spektrum działań związanych z realizacją celu, którym jest
zwiększenie liczby dostępnych cenowo mieszkań na rynku własnościowym oraz na rynku najmu oraz
utrzymanie i poprawa stanu technicznego istniejących zasobów mieszkaniowych. Zadanie to obejmuje m.in.
działania związane z termomodernizacją i remontami zasobów mieszkaniowych, jak również budownictwo
społeczne na wynajem, budownictwo własnościowe, bieżącą konserwację i remonty posiadanych zasobów
mieszkaniowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, a także certyfikację budynków i lokali
mieszkalnych, racjonalizację użytkowania energii w budownictwie oraz dostosowanie rynku wyrobów
budowlanych do standardów unijnych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Budownictwo,
lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,80 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba mieszkań, które w danym roku zostały objęte rządowymi programami wsparcia
budownictwa mieszkaniowego (w szt.)

Opis miernika:
Miernik wskazuje na liczbę mieszkań o przeciętnym
Wartości miernika
standardzie cenowo-powierzchniowym, objętych programem
wsparcia
rządowego
oraz
nabytych
przy
udziale
Bazowa
PW
Planowane
finansowania kredytem preferencyjnym (w ramach programu
„Mieszkanie dla młodych”), a także mieszkań znajdujących
się w budynkach zakwalifikowanych do rządowego
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
programu wsparcia przedsięwzięć termomodernizacyjnych
i remontowych (finansowanych ze środków Funduszu
51.565
150.000
31.984
155.000
158.100
Termomodernizacji i Remontów).
Informacje dodatkowe:
Miernik ma charakter produktowy, pozwala on więc ocenić
Ryzyka:
zakres ilościowy udzielanego wsparcia, nie odnosi się
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
jednak wprost do stopnia realizacji celu zadania, np.
w części dotyczącej wspierania w nabyciu mieszkania
dotyczących faktycznego zwiększenia dostępności cenowej
związane jest głównie z indywidualnymi decyzjami
mieszkań lub poprawy stanu technicznego zasobów
gospodarstw domowych decydujących się na zaciągnięcie
mieszkaniowych. Pozwala on jednak monitorować
długoterminowych
kredytów
hipotecznych
na
zakup
w ujęciu łącznym rezultaty poszczególnych programów
mieszkania, warunków udzielania takich kredytów przez
rządowych z zakresu wsparcia mieszkalnictwa. Przy
banki komercyjne, poziomu cen nieruchomości na rynku
uwzględnieniu osiągniętych efektów jakościowych (np.
pierwotnym,
a
pośrednio
zależy
od
warunków
w zakresie oszczędności zużycia energii w wyniku
makroekonomicznych,
determinujących
obecną
termomodernizacji) lub rzeczowych, miernik pozwala
i prognozowaną sytuację finansową gospodarstw domowych.
ocenić efektywność kosztową poszczególnych form
wsparcia udzielanego w ramach programów rządowych.


53
Miernik 2: Liczba zrealizowanych zadań remontowych, inwestycyjnych i termomodernizacyjnych (w szt.)
Opis miernika:
Miernik pozwala bezpośrednio monitorować działalność
Wartości miernika
Zarządu Zasobów Mieszkaniowych MSW w zakresie
technicznego utrzymania i eksploatacji administrowanych
zasobów
mieszkaniowych
i
internatowych
oraz
Bazowa
PW
Planowane
infrastruktury technicznej, w tym przede wszystkim ich
konserwacji i remontów. Analiza zakresu rzeczowego
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zrealizowanych
zadań
remontowych,
inwestycyjnych
i termomodernizacyjnych, w zestawieniu z planowanymi
nakładami pozwala równocześnie na ocenę efektywności
14
11
11
9
8
realizacji zadania.
Ryzyka:

Ryzyko
związane
z
wykonaniem
miernika
na
przewidywanym poziomie ma charakter typowy dla
Informacje dodatkowe:
budowlanych procesów inwestycyjnych i dotyczy np.:
Realizacja inwestycji w poszczególnych latach wskazuje
konieczności uzyskania odpowiednich pozwoleń na budowę
na rosnący stopień zaspokojenia potrzeb w obszarze
lub remont, możliwości wystąpienia trudnych warunków
objętym
pomiarem.
Liczba
zadań
(przedsięwzięć
atmosferycznych,
utrudniających
terminowe
inwestycyjnych) waha się w poszczególnych latach
przeprowadzenie prac budowlanych lub remontowych, czy
z uwagi na ich zróżnicowany zakres rzeczowy.
konieczności przeprowadzenia prac dodatkowych, których
zakres możliwy jest do określenia dopiero w trakcie prac.

Zadanie 7.2.W Zagospodarowanie przestrzenne oraz gospodarka nieruchomościami
Celem zadania jest kształtowanie ładu przestrzennego oraz wspieranie merytoryczne organów
administracji publicznej i innych uczestników rynku nieruchomości w zakresie gospodarki
nieruchomościami. W ramach tego zadania administracja terenowa prowadzi sprawy z zakresu planowania
przestrzennego: opiniuje i uzgadnia studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin
oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, jak również ustala warunki zabudowy
i zagospodarowania terenu, ustala lokalizację inwestycji, wydaje pozwolenia na budowę na terenach
zamkniętych. Prowadzona jest również współpraca transgraniczna i przygraniczna w zakresie planowania
przestrzennego oraz koordynacja tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie zagospodarowania
przestrzennego. W zakresie gospodarki nieruchomościami podejmowane zadania dotyczą tworzenia
i koordynacji regulacji prawnych w zakresie gospodarki nieruchomościami, monitorowania usług na rynku
nieruchomości oraz orzecznictwa administracyjnego i postępowań przed sądami. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz
mieszkalnictwo.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba udzielonych odpowiedzi na zapytania interpretacyjne z zakresu zagospodarowania
przestrzennego/gospodarki

nieruchomościami
w
stosunku
do
liczby
wpływających
zapytań
interpretacyjnych w danym roku (w %)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do sprawności procesowej administracji
Wartości miernika
publicznej w zakresie wsparcia merytorycznego udzielanego
organom administracji publicznej oraz innym uczestnikom
Bazowa
PW
Planowane
rynku nieruchomości i procesów planistycznych w obszarze
zagospodarowania
przestrzennego.
Wskazuje
on
równocześnie na skalę realizowanych w tym obszarze zadań,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
a przy uwzględnieniu nakładów ponoszonych na ich
realizację pozwala ocenić efektywność kosztową ich
107/107
100/100
100/100
100/100
100/100
realizacji.
54
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Na odchylenia od planowanej wartości miernika wpływ może mieć trudna do przewidzenia na etapie planowania liczba
spraw szczególnie złożonych, wymagających dodatkowych analiz, a także ewentualne zmiany przepisów prawnych,
wymagające wypracowania stosownej praktyki interpretacyjnej. Ryzyka związane z realizacją zadania są ograniczane
w ramach wewnętrznych procesów zarządczych, ukierunkowanych na optymalizację czasu trwania postępowań bez
uszczerbku dla jakości udzielanych interpretacji.

Miernik 2: Średni czas wydania rozstrzygnięcia w zakresie zagospodarowania przestrzennego
i gospodarki nieruchomościami (w dniach)

Opis miernika:
Wartości miernika
Przyjęty miernik pokazuje efektywność oraz terminowość
Bazowa
PW
Planowane
decyzji wydawanych przez Wojewodów w zakresie
zagospodarowania
przestrzennego
i
gospodarki
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nieruchomościami.
57,73
64,90
63,32
62,59
61,70
Ryzyka:
Ryzyka niewykonania planowanej wartości miernika dotyczą
Informacje dodatkowe:
nagłego, nieprzewidzianego wzrost liczby prowadzonych
Prognoza wartości miernika uwzględnia rosnącą liczbę
postępowań
administracyjnych
(m.in.
z
trudną
do
prowadzonych spraw administracyjnych. Wartość miernika
przewidzenia liczbą planów i studiów uwarunkowań
ma charakter uśredniony i uwzględnia odmienne
wpływających od jednostek samorządu terytorialnego).
uwarunkowania w poszczególnych województwach.
Ryzyka te wynikają także z możliwych zmian prawnych
i niejednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych.

Zadanie 7.3.W Geodezja i kartografia
Celem zadania jest zapewnienie poprawy obsługi obywateli oraz dostępu do aktualnej informacji
geodezyjnej i kartograficznej (informacji przestrzennej) – administracja publiczna gromadzi, aktualizuje
i udostępnia informacje przestrzenne stanowiące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny. Ponadto
realizowane są także procesy nadzorczo-kontrolne w zakresie zapewnienia przestrzegania i stosowania
przepisów oraz działania zmierzające do budowy jednolitego i aktualnego państwowego zasobu geodezyjnego
i kartograficznego zapewniającego interoperacyjność zbiorów i usług, utrzymania i rozwoju infrastruktury
technicznej Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN) oraz rozwiązań informatycznych
Integrującej Platformy Elektronicznej (IPE), które umożliwiają aktualizację baz danych ewidencji gruntów
i budynków. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Administracja publiczna.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,21 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Pokrycie powierzchni kraju bazami danych przestrzennych dostępnych drogą elektroniczną
dla wszystkich zakresów tematycznych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa poziom dostępności drogą elektroniczną do
spójnej, wiarygodnej i aktualnej informacji geodezyjnej
Bazowa
PW
Planowane
i kartograficznej (informacji przestrzennej). Wzrost wartości
miernika przyczynia się do poprawy warunków działania
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
inwestorów i przedsiębiorców działających w sferze usług
geoinformacyjnych, przekładając się na podniesienie
79,80
82
83
85
89
atrakcyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki.
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
Wartości
miernika
prezentowane

narastająco,
Ryzyko związane z realizacją wartości miernika na
odzwierciedlając
etapowy
charakter
budowy
zakładanym poziomie związane jest przede wszystkim
i modernizacji infrastruktury informacji przestrzennej, a
z dużym zakresem realizowanych prac, które wykonywane
także konieczność jej dostosowywania do zmieniających
są przez podmioty zewnętrzne w stosunkowo krótkich
się wymogów prawnych i technologicznych.
terminach, przy korzystnych warunkach pogodowych,
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
gwarantujących odpowiednią jakość danych dotyczących
poziomie
zadania
wpisują
się
również
wydatki
obiektów
topograficznych,
zobrazowań
satelitarnych
Centralnego
Ośrodka
Dokumentacji
Geodezyjnej
i lotniczych, ortofotomapy.
i Kartograficznej, a także wydatki z Funduszu Gospodarki
Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.


55
Miernik 2: Liczba założonych bądź dostosowanych do zasad infrastruktury informacji przestrzennej
w danym roku zbiorów danych przestrzennych w zakresie ewidencji wód, urządzeń melioracji wodnych
i zmeliorowanych gruntów i opisujących je metadanych (w szt.)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik obrazuje efekty wykonania zharmonizowanych
i interoperacyjnych oraz dostępnych drogą elektroniczną
Bazowa
PW
Planowane
zbiorów danych przestrzennych infrastruktury informacji
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przestrzennej dotyczącej wód, urządzeń melioracji wodnych
i zmeliorowanych gruntów.
2
3
4
5
6
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Do najważniejszych czynników ryzyka należą potencjalne trudności z wyłonieniem wykonawcy zbiorów danych,
a ponadto jakość i terminowość wykonania przez niego dzieła. Realizacja zadania uzależniona jest również od
terminowości wprowadzania rozwiązań technicznych zapewniających interoperacyjność zbiorów i usług danych
przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów przez marszałków województw prowadzących w tym zakresie rejestry
publiczne.

Miernik 3: Stosunek liczby decyzji administracyjnych uchylonych przez sądy administracyjne do ogółu
zaskarżonych

decyzji
wydanych
przez
Wojewódzkiego
Inspektora
Nadzoru
Geodezyjnego
i Kartograficznego jako organ II instancji (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla skuteczność wykonywania zadań
z zakresu geodezji i kartografii przez Wojewódzkich
Bazowa
PW
Planowane
Inspektoratów Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w szczególności
w
zakresie
jakości
orzecznictwa
administracyjnego.
14,6
14,2
14,9
14,8
14,4
Ryzyka:
Wśród głównych ryzyk na uwagę zasługuje zmiana sposobu interpretacji przepisów prawa w zakresie orzecznictwa sądów
administracyjnych (tzw. zmiana linii orzeczniczej sądów administracyjnych). Zagrożeniem niewykonania miernika jest
również fluktuacja wysoko wyspecjalizowanej kadry Służby Geodezyjnej i Kartograficznej i trudności w pozyskaniu
wysoko wyspecjalizowanych pracowników.

Zadanie 7.4. Nadzór budowlany
Celem zadania jest zapewnianie przestrzegania prawa w procesie budowlanym i użytkowaniu obiektów
budowlanych oraz we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu wyrobów budowlanych. Aby zrealizować ten
cel rozpatrywane są, w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych, odwołania, zażalenia i wnioski
w sprawach rozstrzygnięć wydanych przez wojewódzkie organy administracji architektoniczno-budowlanej
i nadzoru budowlanego, a także przeprowadzane są kontrole działania organów administracji architektoniczno-
budowlanej i nadzoru budowlanego, kontrole budów i utrzymania obiektów budowlanych oraz kontrole
wyrobów budowlanych u producentów i sprzedawców. W ramach zadania prowadzony jest także Krajowy
Wykaz Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych oraz centralne rejestry osób posiadających uprawnienia
budowlane, rzeczoznawców budowlanych i osób ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej. Dodatkowo
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu
postępowania administracyjnego w stosunku do Wojewodów i Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru
Budowlanego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Budownictwo, lokalne planowanie
i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,23 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
56
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: