eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Weterynarii i Żywności

Poselski projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Weterynarii i Żywności

projekt dotyczy utworzenia Państwowej Inspekcji Weterynarii i Żywności, która przejmie zadania obecnie wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz częściowo działania podejmowane przez Państwową Inspekcję Sanitarną i Inspekcję Ochrony Środowiska

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2624
  • Data wpłynięcia: 2014-03-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2624

h) sprawowania nadzoru nad wyładowywaniem ze statków rybackich i statków przetwórni
produktów rybołówstwa, nad obróbką, przetwórstwem lub przechowywaniem tych
produktów oraz ślimaków i żab oraz wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,
i) sprawowania nadzoru nad przetwórstwem, konfekcjonowaniem i przechowywaniem jaj
konsumpcyjnych i produktów jajecznych oraz wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,
j) sprawowanie nadzoru nad wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem pasz, w tym także
stosowaniem pasz na użytek własny,
k) pobierania próbek do badań,
l) sprawowania nadzoru nad sprzedażą bezpośrednią,
ł) badania laboratoryjnego mięsa na obecność włośni,
m) sprawowania nadzoru nad produkcją marginalną, lokalną i ograniczoną,
n) kontroli administracyjnych, w tym kontroli na miejscu przestrzegania wymogów, w zakresie
określonym w przepisach o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
jako organ kontroli, o którym mowa w art. 48 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr
1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania
rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji
oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego dla rolników przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz
wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz. Urz. UE L 326 z
02.12.2009 ze zm.)
2) wyznaczać na czas określony lekarzy weterynari niebędących pracownikami Inspekcji,
świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt do
wykonywania zadań wskazanych w pkt 1;
3) wyznaczać na czas określony osoby niebędące lekarzami weterynari , posiadające odpowiednie
kwalifikacje do:
a) przeprowadzania kontroli, w tym pobierania prób, oceny i badan laboratoryjnych roślin,
produktów roślinnych lub przedmiotów,
b) przeprowadzania kontroli warunków wykonywania zabiegów zapobiegających
rozprzestrzenianiu się organizmów szkodliwych, wymaganych w przepisach innych państw,
c) przeprowadzania kontroli jednostek upoważnionych do prowadzenia badań sprawności
technicznej opryskiwaczy,
d) przeprowadzania kontroli jednostek upoważnionych do badań skuteczności działania
środków ochrony roślin, prowadzonych w ramach dopuszczania do ich obrotu,
e) zaopatrywania roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów bądź dokumentów im
towarzyszących w oznakowania wymagane w przepisach innych państw,
f) wydawania certyfikatów dla producentów stosujących integrowaną produkcję,
g) wykonania innych określonych czynności o charakterze pomocniczym.
2. Wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji
administracyjnej powiatowego inspektora, określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do
wykonania.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wyznaczenie lekarza weterynari następuje po
uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy
usługi weterynaryjne.
4. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez
powiatowego inspektora umowy z:
1) osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3,

2) podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt - w przypadku, o którym mowa w ust. 1
pkt 2,
- określającej zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za
ich wykonanie oraz termin płatności, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dodatkowo
imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynari świadczącego usługi weterynaryjne w ramach
zakładu leczniczego dla zwierząt.
5. Powiatowy inspektor przekazuje kierownikowi zakładu higieny weterynaryjnej wchodzącego
w skład wojewódzkiego inspektoratu, zwanego dalej "zakładem higieny weterynaryjnej", kopię
decyzji administracyjnej w sprawie wyznaczenia do wykonywania czynności określonej w ust. 1 pkt
1 lit. ł oraz kopię umowy, o której mowa w ust. 4. pkt. 1, o wykonywanie tej czynności.
6. Powiatowy inspektor prowadzi listę osób wyznaczonych do wykonywania czynności, o
których mowa w ust. 1.
7. Uchylenie decyzji, o której mowa w ust. 2 i rozwiązanie umowy ze skutkiem
natychmiastowym może nastąpić w przypadku:
1) gdy wykonywanie czynności przez wyznaczony podmiot może spowodować zagrożenie dla
zdrowia publicznego lub zwierząt;
2) niewywiązywania się wyznaczonego podmiotu z powierzonych mu do wykonania czynności, w
szczególności przez niewykonywanie ich terminowo;
3) stwierdzenia zaniedbań w dokumentowaniu wykonywanych czynności;
4) zawieszenia lub utraty prawa wykonywania zawodu przez lekarza weterynari ;
5) złożenia wniosku przez osobę wyznaczoną, a także po złożeniu wniosku przez:
a) kierownika zakładu higieny weterynaryjnej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit.
ł,
b) kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
8. O dokonaniu zmian w zakresie wyznaczenia do wykonywania czynności, o której mowa w
ust. 1 pkt 1 lit. ł, powiatowy inspektor powiadamia kierownika zakładu higieny weterynaryjnej.
9. Rada Ministrów po zasięgnięciu opini Głównego Inspektora oraz Krajowej Rady Lekarsko-
Weterynaryjnej określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres czynności pomocniczych wykonywanych przez osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 3, oraz
kwalifikacje osób wyznaczonych do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1,
2) warunki i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1,
- mając na względzie rodzaj czynności, stopień jej skomplikowania, czas przeznaczony na jej
dokonanie oraz nakład pracy niezbędny do jej wykonania, zapewniający odpowiedni poziom i
jakość wykonywanych czynności oraz obowiązek waloryzacji wysokości wynagrodzenia związany
ze wzrostem przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim
roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej
„Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
10. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, nie stanowi zatrudnienia w rozumieniu
przepisów Kodeksu pracy.

Art. 24. Do wydatków związanych z wykonywaniem czynności, o których mowa w art. 23 ust.
1, zalicza się wydatki na:
1) wynagrodzenia osób niebędących pracownikami Inspekcji;
2) obsługę finansową;
3) sprzęt i materiały związane z wykonywaniem powierzonych czynności urzędowych, w tym:
a) do prowadzenia dokumentacji oraz gromadzenia i przesyłania danych,
b) odczynniki do badań,
c) odzież ochronną,
4) konserwację i naprawy sprzętu, o którym mowa w pkt 3;
5) tusz i pieczęcie do znakowania mięsa;
6) badania laboratoryjne niezbędne do wydania decyzji;
7) szkolenia lekarzy weterynari oraz innych osób wykonujących czynności urzędowe;
8) ponoszone przez wyznaczone osoby koszty, o których mowa w art. 60 ust. 1 pkt 1 i 2;
9) dojazdy pracowników Inspekcji w celu kontroli wykonywania powierzonych zadań. oraz osób

wyznaczonych na miejsce dokonania czynności.

Art. 25. 1. Organem doradczo-opiniodawczym Głównego Inspektora w zakresie, o którym
mowa w art. 4, jest Rada Sanitarno-Epidemiologiczna, zwana dalej "Radą".
2. Rada liczy 7 członków.
3. Kadencja Rady trwa 4 lata.
4. Członków Rady powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek Głównego
Inspektora, spośród osób wyróżniających się wiedzą oraz doświadczeniem zawodowym w
dziedzinie sanitarno-epidemiologicznej.
5. Członkowie Rady wybierają ze składu Rady przewodniczącego i sekretarza.
6. Przewodniczący Rady może zapraszać na jej posiedzenia osoby niebędące członkami Rady,
posiadające wiedzę lub doświadczenie zawodowe w dziedzinie sanitarno-epidemiologicznej.
7. Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu. Regulamin Rady zatwierdza
Główny Inspektor.
8. Członkom Rady przysługuje zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania oraz diety na
warunkach stosowanych przy podróżach służbowych pracowników zatrudnionych w państwowej
lub samorządowej jednostce sfery budżetowej i określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
9. Koszty obsługi administracyjno-biurowej Rady oraz zwrot kosztów i diet, o których mowa w
ust. 8, są pokrywane z budżetu państwa ze środków będących w dyspozycji Głównego Inspektora.

Art. 26. 1. Organem doradczo-opiniodawczym Głównego Inspektora w zakresie
funkcjonowania laboratoriów dla celów kontroli urzędowych określonych w rozporządzeniu (WE) nr
882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli
urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i
żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L
165 z 30.04.2004, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200),
zwanym dalej "rozporządzeniem nr 882/2004", jest Rada do spraw Laboratoriów.
2. Rada do spraw Laboratoriów liczy 7 członków.
3. Kadencja Rady do spraw Laboratoriów trwa 4 lata.
4. Członków Rady do spraw Laboratoriów powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na
wniosek Głównego Inspektora, spośród osób wyróżniających się wiedzą oraz doświadczeniem
zawodowym w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej.
5. Członkowie Rady do spraw Laboratoriów wybierają z jej składu przewodniczącego i
sekretarza.
6. Przewodniczący Rady do spraw Laboratoriów może zapraszać na jej posiedzenia osoby
niebędące członkami tej Rady, posiadające wiedzę lub doświadczenie zawodowe w dziedzinie
diagnostyki laboratoryjnej.
7. Rada do spraw Laboratoriów działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Regulamin Rady do spraw Laboratoriów zatwierdza Główny Inspektor.
8. Członkom Rady do spraw Laboratoriów przysługuje zwrot kosztów przejazdu i
zakwaterowania oraz diety na warunkach stosowanych przy podróżach służbowych pracowników
zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej i określonych w
przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
9. Koszty obsługi administracyjno-biurowej Rady do spraw Laboratoriów oraz zwrot kosztów i
diet, o których mowa w ust. 8, są pokrywane z budżetu państwa ze środków będących w dyspozycji
Głównego Inspektora.


Rozdział 3
Zasady i tryb przeprowadzania kontroli

Art. 27. 1. Organ Inspekcji, w przypadku stwierdzenia zagrożenia epidemiologicznego lub
zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zagrożenia przez organizmy kwarantannowe lub w
przypadku wystąpienia organizmu szkodliwego, który może spowodować znaczne lub częściowe
zniszczenie roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, a także w przypadku, gdy jest to
niezbędne ze względu na ochronę zdrowia publicznego albo dla zabezpieczenia gospodarki
narodowej przed poważnymi stratami, nakazuje, w drodze decyzji administracyjnej, lekarzowi
weterynari lub podmiotowi, o którym mowa w art. 23, wykonywanie czynności koniecznych do
likwidacji tego zagrożenia.
2. Nakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1) osób, które nabyły prawa emerytalne;
2) kobiet w ciąży lub wychowujących dzieci w wieku do 16 lat;
3) osób niepełnosprawnych.
3. Decyzję, o której mowa w ust. 1, na obszarze powiatu, w którym lekarz weterynari lub
podmiot, o którym mowa w art. 23, mieszka lub jest zatrudniony lub ma siedzibę, wydaje
powiatowy inspektor, a w przypadku skierowania do wykonania czynności na obszarze innego
powiatu - wojewódzki inspektor.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, lekarz weterynari lub podmiot, o którym mowa
w art. 23, może być skierowany do wykonywania określonych czynności na terenie innego
województwa niż to, w którym zamieszkuje lub jest zatrudniony lub ma siedzibę.
5. Decyzję, o której mowa w ust. 4 wydaje Główny Inspektor.
6. Wniesienie odwołania od decyzji, o której mowa w ust. 1, nie wstrzymuje jej wykonania.
7. Decyzja, o której mowa w ust. 1, stwarza obowiązek wykonywania czynności na okres do 3
miesięcy w miejscu określonym w decyzji.
8. Osobie skierowanej do wykonywania czynności pracodawca jest obowiązany udzielić urlopu
bezpłatnego na czas określony w decyzji, o której mowa w ust. 3 i 4. Okres urlopu bezpłatnego
zalicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u tego pracodawcy.
9. Osobie, o której mowa w ust. 1, przysługuje zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i
wyżywienia na zasadach określonych w przepisach o ustalaniu oraz wysokości należności
przysługującej pracownikom zatrudnionym w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery
budżetowej i określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy. Zwrot
kosztów z tytułu zakwaterowania lub wyżywienia nie przysługuje w przypadku zapewnienia w
miejscu wykonywania czynności bezpłatnego zakwaterowania lub wyżywienia.
10. Przez czas określony w decyzji, o której mowa w ust. 1, z osobą skierowaną do wykonania
czynności nie może być rozwiązany dotychczasowy stosunek pracy oraz nie może być dokonane
wypowiedzenie umowy o pracę, chyba że istnieje podstawa do rozwiązania umowy o pracę bez
wypowiedzenia z winy pracownika.
11. Wynagrodzenie osób, o których mowa w ust. 1, ustala się według przepisów wydanych na
podstawie art. 23 ust. 9 pkt 2.

Art. 28. Szczegółowy tryb przeprowadzania obserwacji i kontroli roślin, produktów roślinnych
lub przedmiotów w celu zapewnienia właściwej ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi,
kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz kontrola w zakresie stosowania
nawozów i środków wspomagających uprawę roślin określone zostały w przepisach odrębnych.

Art. 29. 1. Kontrola wyrobów do diagnostyki in vitro stosowanych w medycynie
weterynaryjnej, o której mowa w art. 4 pkt 5 lit. d, jest prowadzona przez Głównego Inspektora i
wojewódzkich inspektorów.
2. Na wniosek Głównego Inspektora Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut
Badawczy współpracuje przy przeprowadzaniu kontroli wyrobów do diagnostyki in vitro
stosowanych w medycynie weterynaryjnej, w tym przekazuje informacje dotyczące testów do
diagnostyki in vitro stosowanych w medycynie weterynaryjnej używanych w laboratoriach, o
których mowa w art. 49 ust. 2 pkt 1.

Art. 30. 1. Pracownicy Inspekcji, osoby wyznaczone na podstawie art. 23 i 27 są obowiązani
przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać odznakę identyfikacyjną.
2. Czynności kontrolne podejmowane są po okazaniu legitymacji służbowej oraz upoważnienia
do przeprowadzenia kontroli.
3. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli powinno zawierać:
1) oznaczenie organu wystawiającego upoważnienie;
2) imię i nazwisko osoby upoważnionej;
3) numer odznaki identyfikacyjnej;
4) stanowisko i numer legitymacji służbowej pracownika Inspekcji;
5) numer dowodu osobistego osoby wyznaczonej w imieniu Inspekcji;
6) okres ważności upoważnienia;
7) miejsce lub obszar wykonywania czynności;
8) podpis osoby wystawiającej upoważnienie.
4. Przed podjęciem pierwszej czynności kontrolnej, osoba upoważniona do wykonania kontroli
ma obowiązek poinformować kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli.
5. Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się z informacjami
niejawnymi, kontrolujący powinni posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do
dostępu do informacji niejawnych, uzyskane na podstawie przepisów o ochronie informacji
niejawnych.
6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzory upoważnienia i odznaki
identyfikacyjnej, mając na względzie potrzebę zapewnienia identyfikacji osób uprawnionych do
przeprowadzania kontroli w imieniu Inspekcji oraz wzór legitymacji służbowej pracowników
Inspekcji, a także tryb jej wydawania i wymiany, uwzględniając zakres zadań Inspekcji i sposób ich
realizacji.
7. Pracownicy Inspekcji, osoby wyznaczone na podstawie art. 23 i 26 w zakresie wykonywania
czynności, mają prawo w każdym czasie do:
1) przeprowadzania kontroli w miejscu przebywania zwierząt;
2) kontrolowania przestrzegania wymagań określonych w prawodawstwie fitosanitarnym i
weterynaryjnym, w tym metod stosowanych do znakowania i identyfikacji zwierząt;
3) pobierania nieodpłatnie próbek w ilości niezbędnej do wykonania badań:
a) zwierząt utrzymywanych w celu umieszczenia na rynku lub transportowanych,
b) produktów przeznaczonych do przechowywania, umieszczania na rynku lub
transportowanych,
c) roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, środków ochrony roślin lub materiału
siewnego,
4) kontroli dokumentów, otrzymania pisemnych lub ustnych informacji, wyjaśnień oraz dostępu
do wszelkich danych, w tym również prowadzonych w formie elektronicznej, w zakresie
objętym przedmiotem kontroli, w tym do sporządzania niezbędnych kopi , potwierdzonych
przez kierownika podmiotu kontrolowanego lub osobę przez nią upoważnioną;
5) wstępu na wszystkie grunty, w tym leśne oraz do wszelkich pomieszczeń, środków transportu i
obiektów, w tym w szczególności pomieszczeń gdzie są lub były uprawiane, wytwarzane,
przewożone lub przechowywane rośliny, produkty roślinne lub przedmioty, a także środki
ochrony roślin, materiał siewny i opryskiwacze, w celu przeprowadzenia kontroli wynikających
z przepisów ustawy, w tym do dokonania oględzin roślin, produktów roślinnych lub
przedmiotów, materiału siewnego, środków ochrony roślin, opryskiwaczy i innych rzeczy, w
zakresie objętym kontrolą;
6) legitymacji osoby w celu stwierdzenia jej tożsamości, jeżeli jest to niezbędne na potrzeby
postępowania kontrolnego;
7) przesłuchania osoby w charakterze strony lub świadka, jeżeli jest to niezbędne do wyjaśnienia
okoliczności sprawy;
8) zasięgnięcia opini biegłych, jeżeli jest to niezbędne na potrzeby postępowania kontrolnego;
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: