eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892


Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI)

z dnia

w sprawie wymagań dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego
centrów powiadania ratunkowego


Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia ... o systemie powiadamiania ratunkowego
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;
2) warunki funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego;
3) zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
4) warunki współpracy systemu z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami
zespołów ratownictwa medycznego.

§ 2. 1. System teleinformatyczny, wykorzystywany do wykonywania zadań centrum
powiadamiania ratunkowego, zwany dalej „systemem”, wspomagający pracę operatorów
numerów alarmowych, zwanych dalej „operatorami”, posiada następujące parametry
funkcjonalne:
1) wspomaganie przyjmowania i rejestracji zgłoszeń alarmowych na telefoniczne numery
alarmowe;
2) umożliwienie przyjmowania i rejestracji zgłoszeń alarmowych z systemów
automatycznych;
3) umożliwienie operatorom dokonania rejestracji zgłoszenia alarmowego;
4) wspomaganie operatorów w określeniu lokalizacji miejsca zgłoszenia alarmowego
i miejsca wystąpienia zdarzenia;

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

5) wspomaganie operatorów w wyborze właściwej klasyfikacji zdarzenia oraz właściwego
podmiotu ratowniczego;
6) wspomaganie operatorów w przekazaniu informacji o zgłoszeniu alarmowym do
właściwego podmiotu lub podmiotów w celu zadysponowania odpowiednich zasobów
ratowniczych;
7) wspomaganie operatorów w gromadzeniu dokumentacji z obsługi zgłoszeń alarmowych
oraz z wykonania czynności przez podmioty ratownicze (rejestracja statusów zgłoszenia);
8) wspomaganie wykonywania raportów technicznych oraz raportów analitycznych z obsługi
konkretnych zgłoszeń alarmowych, do celów dowodowych na potrzeby uprawnionych
podmiotów administracji państwowej.
2. System posiada następujące cechy:
1) posiada architekturę scentralizowaną;
2) jest udostępniony w lokalizacjach centrów powiadamiania ratunkowego;
3) jest zlokalizowany w dwóch wzajemnie zastępowalnych ośrodkach przetwarzania
danych: w ośrodku podstawowym i ośrodku zapasowym, zwanych dalej „ośrodkami”;
4) umożliwia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek
awarii;
5) jest dostępny dla dyspozytorów i zespołów ratownictwa medycznego 24 godziny na
dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok;
6) zapewnia wysoki stopień bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w szczególności
danych medycznych;
7) posiada środowisko szkoleniowe.
3. System współpracuje w trybie bezpośrednim (on-line) z urządzeniami
telekomunikacyjnymi, które odbierają po stronie centrów zgłoszenia alarmowe w celu
zainicjowania procesu rejestracji zgłoszenia alarmowego poprzez właściwy interfejs.
4. System wykorzystuje bazę danych przestrzennych, udostępnianych za pośrednictwem
systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne
i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 oraz z 2013 r. poz. 805 i 829), z Głównego
Urzędu Geodezji i Kartografii.
5. System wykorzystuje na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia
alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia mapę cyfrową udostępnioną w trybie
bezpośrednim (on-line) z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii poprzez właściwy interfejs.
2

6. System wykorzystuje informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego
zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego oraz dane dotyczące abonenta, o których
mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne uzyskane za
pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa
w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne w trybie bezpośrednim (on-line)
poprzez właściwy interfejs.
7. System posiada interfejs komunikacyjny do wymiany informacji z systemami
teleinformatycznymi Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz dysponentów zespołów
ratownictwa medycznego, zwanych dalej „podmiotami ratowniczymi”.
8. System zapewnia gromadzenie przetwarzanych danych w celach archiwalnych do
ewentualnego późniejszego ich wykorzystania z dostępem bezpośrednim (on-line) w przeciągu 1.
roku, a przez następne dwa lata z dostępem z nośników przeznaczonych do archiwizacji
(taśma magnetyczna).

§ 3. 1. Wymagane jest aby interfejs komunikacyjny, o którym mowa w art. 13 ust. 2
ustawy, przeznaczony do wymiany informacji o zgłoszeniach alarmowych między systemem
a systemami teleinformatycznymi podmiotów ratowniczych, wykorzystywał środki łączności
uzgodnione pomiędzy podmiotami ratowniczymi i ministrem właściwym do spraw administracji
publicznej.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, jako administrator systemu,
odpowiada za opracowanie i aktualizację specyfikacji interfejsu komunikacyjnego we
współpracy z innymi użytkownikami interfejsu.
3. W przypadku aktualizacji specyfikacji interfejsu komunikacyjnego podmioty
ratownicze zobowiązane są, w uzgodnionym z administratorem systemu teleinformatycznego
terminie, do dostosowania własnych systemów informatycznych do zmian wynikających
z aktualizacji.

§ 4. 1. Interfejs komunikacyjny przesyła dane o zgłoszeniach alarmowych między
systemami teleinformatycznymi w trybie dwukierunkowym. Minimalny zakres wymienianych
danych jest następujący:
1) w zakresie danych opisujących zdarzenie:
a) identyfikator zdarzenia,
b) miejsce zdarzenia, w tym:
3

− adres,
− współrzędne geograficzne zdarzenia,
c) dane zgłaszającego, w tym:
− numer telefonu,
− adres zgłaszającego,
d) typ zdarzenia – słownik typów zdarzeń,
e) opis zdarzenia,
f) status zdarzenia,
g) służby przydzielone do zdarzenia,
h) informacje o dyspozytorze,
i) aktualny stan połączenia telefonicznego ze zgłaszającym;
2) w zakresie treści zgłoszenia:
a) identyfikator nagrania/treści zgłoszenia,
b) treść oryginalnego zgłoszenia.
2. Pełen zakres oraz sposób prezentacji danych przekazywanych między systemami
teleinformatycznymi przy pomocy interfejsu komunikacyjnego jest zawarty w specyfikacji
interfejsu, o której mowa w § 3 ust. 2.

§ 5. 1. Warunkiem umożliwiającym przekierowanie zgłoszenia telefonicznego z centrum
do podmiotu ratowniczego jest posiadanie przez ten podmiot ratowniczy sprawnie działającego
systemu telefonicznego umożliwiającego przyjęcie zgłoszenia alarmowego przekierowanego
z centrum.
2. Warunkiem współpracy w trybie przesyłania komunikatów o zgłoszeniach alarmowych
między systemem a systemami informatycznymi podmiotów ratowniczych jest spełnienie
warunku, o którym mowa w ust. 1, oraz dostosowanie systemów teleinformatycznych podmiotów
ratunkowych do współpracy z aktualną wersją interfejsu komunikacyjnego, którego wymagania
zostały określone w § 3 i 4.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
4

UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w wymagań dla interfejsu
komunikacyjnego i systemu teleinformatycznego centrów powiadania ratunkowego wykonuje
upoważnienie zawarte w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego
(Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest uregulowanie kwesti związanych z określeniem wymagań
dla systemu teleinformatycznego, zwanego dalej „systemem”, wspierającego funkcjonowanie systemu
powiadamiania ratunkowego. Rozporządzenie określa także zakres informacji przetwarzanych,
przechowywanych oraz przekazywanych na zewnątrz systemu.
Konieczność wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z potrzeby określenia:
1) wymagań funkcjonalnych dla systemu,
2) wymagań funkcjonalnych dla interfejsu komunikacyjnego,
3) zakresu informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego,
4) warunków współpracy Centrów Powiadamiania Ratunkowego zwanych dalej „centrami”
z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa
medycznego
– na potrzeby realizacji przepisów ustawy, w zakresie obsługi numerów ratunkowych
funkcjonujących na terenie kraju.
Zgodnie z delegacją do wydania projektowanego rozporządzenia uregulowania w powyższym zakresie
określone zostały wymogi funkcjonalne jakie powinien spełnić system. Określone zostały warunki
współpracy międzyinstytucjonalnej mającej bezpośredni wpływ na sprawność obsługi zgłoszeń
alarmowych.
Projektowane rozporządzenie zawiera następujące uregulowania:
1) w § 1 określony został zakres regulacji przedmiotowego rozporządzenia wynikający
z delegacji ustawowej do jego wydania zawartej w art. 13 ust. 3 ustawy,
2) w § 2 w ust. 1 wskazano konieczność posiadania przez system odpowiednich funkcjonalności
użytkowych, w tym odpowiednich mechanizmów wspomagających przyjmowanie zgłoszeń
alarmowych na numery alarmowe, także z systemów automatycznych, umożliwiających
operatorom dokonanie rejestracji zgłoszenia alarmowego oraz określenie lokalizacji miejsca
zgłoszenia alarmowego i miejsca wystąpienia zdarzenia. W ust. 2 określone zostały cechy
systemu, w tym wymagania określające rodzaj architektury systemu oraz poziom dostępności
5

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: