eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

zastępujących ośrodków przetwarzania danych oraz wymóg posiadania środowiska
szkoleniowego. W ust. 3–5 wskazano sposób oraz tryb komunikacji systemu
z teleinformatycznymi
środowiskami zewnętrznymi, niezbędnymi do jego
funkcjonowania. System w procesie obsługi zgłoszeń alarmowych wykorzystuje dane
teleadresowe i przestrzenne umożliwiające dokładne określenie położenia geograficznego
zdarzenia alarmowego. System jest również połączony w sposób zapewniający wysoką
niezawodność z publiczną siecią telefoniczną, w celu umożliwienia skierowanie
połączenia alarmowego do dyspozytorni zespołów ratownictwa medycznego. W ust. 6
wskazano konieczność wymiany informacji pomiędzy systemami w sposób
wystandaryzowany, za pośrednictwem uzgodnionego interfejsu komunikacyjnego.
W ust. 7 określono konieczność archiwizacji zgromadzonych danych oraz ich dostępność
w trybie bezpośrednim przez 1 rok, następnie w trybie archiwalnym w okresie
przewidzianym dla przechowywania dokumentacji medycznej, określonym w art. 29
ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
(Dz. U. 2012, poz. 159, z późn. zm.),
3) w § 3 uregulowane zostało zagadnienie zastępowalności dyspozytorni zespołów
ratownictwa medycznego w sytuacjach awaryjnych systemu,
4) w § 4 w ust. 1 wskazano jako administratora systemu zapewniającego jego utrzymanie
ministra właściwego do spraw administracji publicznej oraz określono zakres czynności
jakie minister właściwy do spraw administracji publicznej zobowiązany jest wykonać
realizując tę funkcję. Należą do nich m. in. zapewnienie podstawowego i zapasowego
ośrodka przetwarzania danych, sprzętu komputerowego o odpowiedniej wydajności
i pojemności, łączy telekomunikacyjnych o odpowiedniej szybkości, oprogramowania
realizującego funkcje systemu, całodobowego wsparcia technicznego oraz zapewnienia
rozwoju systemu. W ust. 2. wskazano lokalizację i sposób utrzymywania sprawności
systemu. System zlokalizowany będzie w lokalizacji, w której utrzymywany jest system,
o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego
(Dz. U. poz. ...) przy wykorzystaniu odpowiedniej, przeznaczonej do tego celu
infrastruktury teleinformatycznej oraz całodobowego wsparcia zespołu administratorów
technicznych. W ust. 3 wskazano na konieczność objęcia umowami serwisowymi
o gwarantowanym czasie naprawy newralgicznych elementów systemu.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
6

Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
7

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmiotami, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie są: administrator systemu
– minister właściwy do spraw administracji publicznej, wojewodowie oraz dysponenci
zespołów ratownictwa medycznego. Proponowane regulacje wskazują na konieczność
budowy systemów teleinformatycznych lub dostosowanie istniejących systemów do nowych
wymogów funkcjonalnych. Obsługa zgłoszeń alarmowych wymaga wybudowania
informatycznego Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa
Medycznego, wykorzystywanego w zintegrowanych dyspozytorniach zespołów ratownictwa
medycznego do wykonywania zadań dyspozytorów zespołów ratownictwa medycznego.
Regulacja będzie bezpośrednio oddziaływała na obywateli w kraju oraz obywateli innych
krajów przebywających na terytorium Polski. Wspomaganie obsługi zgłoszeń alarmowych
przez system zdecydowanie poprawi dostępność usług ratownictwa medycznego dla
obywateli, umożliwi wprowadzenie jednolitych jej standardów, skróci czas dojazdu do
poszkodowanego i przyczyni się do efektywniejszej obsługi osób niepełnosprawnych.
Zespoły ratownictwa medycznego posiadając terminale mobilne w będą utrzymywać stały
kontakt z dyspozytorem co pozwoli w sposób bardziej wszechstronny obsłużyć zgłoszenie
alarmowe kierowane przez obywateli.
2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projektowane rozporządzenie zostanie udostępnione na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, na
stronie Rządowego Centrum Legislacji oraz na portalu internetowym mamzdanie.org.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia otrzymają następujące podmioty:
− Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Mazurska Służba Ratownicza,
− Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Służb Ratowniczych,
− Krajowy Związek Zawodowy Pracowników Ratownictwa Medycznego,
8

− Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof,
− Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego
Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Określenie skutków projektowanego rozporządzenia dla budżetu państwa zostało
przewidziane w ocenie skutków regulacji projektu ustawy o systemie powiadamiania
ratunkowego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na rynek pracy. Wprowadzenie
zunifikowanego informatycznego Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego
Ratownictwa Medycznego może spowodować oszczędności etatowe na stanowiskach
dyspozytorów zespołów ratownictwa medycznego.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja bezpośrednio nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na ujednolicenie obsługi zgłoszeń
alarmowych kierowanych do zintegrowanych dyspozytorni zespołów ratownictwa
medycznego na terenie całego kraju, co pośrednio ma wpływ na rozwój regionalny i związany
z tym proces wyrównywania szans rozwoju. Ponadto poprzez zastosowanie odpowiednich
rozwiązań funkcjonalnych w systemie, umożliwiona jest obsługa zgłoszeń alarmowych na
jednolitym poziomie dostępności, bez względu na ogólny stan rozwoju regionu, co będzie
miało pozytywny wpływ na ujednorodnienie poziomu ogólnego bezpieczeństwa na terenie
całego kraju.





06/10/BS
9

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: