eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892


Druk nr 1892


Warszawa, 6 listopada 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-100-13




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o systemie powiadamiania ratunkowego
z projektami aktów wykonawczych.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Administracji i Cyfryzacji.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o systemie powiadamiania ratunkowego
Art. 1. Ustawa określa organy właściwe w sprawach powiadamiania ratunkowego oraz
ich zadania i zasady działania w ramach systemu powiadamiania ratunkowego, a także zasady
finansowania zadań systemu powiadamiania ratunkowego.
Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)
zgłoszeniu alarmowym – należy przez to rozumieć informację o wystąpieniu lub
podejrzeniu wystąpienia nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, w tym aktu przemocy,
a także nagłego zagrożenia środowiska lub mienia oraz zagrożeń bezpieczeństwa
i porządku publicznego, kierowaną do numerów obsługiwanych w ramach systemu
powiadamiania ratunkowego, przez dostawcę publicznie dostępnych usług
telefonicznych, z zewnętrznych systemów monitoringu albo z wykorzystaniem środków
komunikacji, które umożliwiają niezwłoczne przekazanie tej informacji do centrum
powiadamiania ratunkowego;
2)
obsłudze zgłoszeń alarmowych – należy przez to rozumieć zespół czynności mających
na celu odbiór zgłoszenia alarmowego, zakwalifikowanie tego zgłoszenia, przekazanie
go z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego drogą elektroniczną, a w przypadku
gdy zachodzi taka potrzeba – przekierowanie połączenia telefonicznego do Policji,
Państwowej Straży Pożarnej, dysponentów zespołów ratownictwa medycznego lub
innego podmiotu, którego numer jest obsługiwany w ramach systemu powiadamiania
ratunkowego, a także monitorowanie statusu tego zgłoszenia;
3) zasobach ratowniczych – należy przez to rozumieć siły i środki, w tym ludzi,
infrastrukturę, materiały i środki finansowe oraz bazy danych i systemy wymiany
informacji, które mogą być zadysponowane w związku ze zgłoszeniem alarmowym;
4) systemie teleinformatycznym – należy przez to rozumieć zespół współpracujących ze
sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie,
przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne
za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia
końcowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
– 2 –
telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.)), wykorzystywany do
wykonywania zadań centrum powiadamiania ratunkowego;
5) sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych – należy przez to
rozumieć sieć teleinformatyczną łączącą centra powiadamiania ratunkowego, jednostki
organizacyjne Policji, Państwowej Straży Pożarnej, dysponentów zespołów ratownictwa
medycznego, służącą do wymiany danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przez
interfejs komunikacyjny systemów teleinformatycznych i umożliwiającą dostęp do
danych przestrzennych, informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego
zostało wykonane połączenie na numer alarmowy, oraz danych dotyczących abonenta.
Art. 3. 1. Tworzy się system powiadamiania ratunkowego, zwany dalej „systemem”.
2. System składa się z centrów powiadamiania ratunkowego, zwanych dalej „centrami”,
tworzących jednolity system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów
alarmowych 112, 997, 998 i 999, umożliwiający przekazanie zgłoszenia alarmowego w celu
zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych.
3. W ramach systemu mogą być obsługiwane numery 991, 992, 993, 994 i 987 oraz inne
niż wymienione w ust. 2 numery alarmowe podmiotów, do których zadań należy ochrona
życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska.
4. System działa z zastosowaniem zasady wzajemnej zastępowalności centrów w razie
miejscowej awarii systemu teleinformatycznego bądź jego przeciążenia.
5. System współpracuje z Policją, Państwową Strażą Pożarną i dysponentami zespołów
ratownictwa medycznego, w celu podjęcia działań ratowniczych w związku z otrzymanym
zgłoszeniem alarmowym, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego i sieci
teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych.
6. System współpracuje z innymi niż wymienione w ust. 5 podmiotami, których numery
telefoniczne są obsługiwane w ramach systemu, w celu podjęcia działań ratowniczych
w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym, przy wykorzystaniu systemu
teleinformatycznego i sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych lub
innej sieci teleinformatycznej.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163,
poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220,
poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82,
poz. 556, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18, poz. 97 i Nr 85,
poz. 716, z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 86, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443,
Nr 229, poz. 1499 i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 102, poz. 586 i 587, Nr 134, poz. 779, Nr 153, poz. 903,
Nr 171, poz. 1016, Nr 233, poz. 1381 i Nr 234, poz. 1390 oraz z 2012 r. poz. 908, 1203, 1256, 1445 i 1529.
– 3 –
7. Policja, Państwowa Straż Pożarna, dysponenci zespołów ratownictwa medycznego
lub inne podmioty, których numery są obsługiwane w ramach systemu, dysponują własne
zasoby ratownicze.
Art. 4. Minister właściwy do spraw administracji publicznej:
1) planuje i organizuje system na terenie kraju oraz nadzoruje i koordynuje jego
funkcjonowanie;
2) zapewnia upowszechnianie wiedzy o numerach alarmowych;
3) publikuje na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw administracji publicznej statystyki
dotyczące funkcjonowania systemu.
Art. 5. 1. Podmioty, których numery telefoniczne mogą być obsługiwane w ramach
systemu na podstawie art. 3 ust. 3, uzgadniają z dostawcami publicznie dostępnych usług
telefonicznych warunki techniczne obsługi użytkowanego numeru telefonicznego oraz
własnego stanowiska kierowania, które umożliwią współpracę z systemem.
2. Po uzgodnieniu podmioty składają wnioski do administratora systemu
teleinformatycznego o włączenie swojego numeru telefonicznego do systemu.
3. Wniosek o włączenie numeru telefonicznego do systemu zawiera:
1)
liczbę dyspozytorni oraz ich lokalizacje;
2)
liczbę dyspozytorów;
3)
określenie trybu współpracy z systemem i narzędzi wykorzystywanych w ramach tej
współpracy;
4)
określenie szacunkowej liczby zgłoszeń w skali roku;
5)
charakterystykę rodzaju zgłoszeń alarmowych;
6)
charakterystykę systemu teleinformatycznego wnioskodawcy;
7)
wynik uzgodnień z dostawcą publicznie dostępnych usług telefonicznych;
8)
wskazanie oczekiwanego terminu włączenia numeru;
9)
dane kontaktowe osób odpowiedzialnych za współpracę.
4. W przypadku rezygnacji z obsługi swojego numeru telefonicznego w ramach
systemu, podmioty składają wnioski do administratora systemu teleinformatycznego o jego
wyłączenie z systemu, wskazując termin tego wyłączenia.
– 4 –
5. Podmioty pokrywają koszty:
1)
włączenia swojego numeru telefonicznego do systemu i jego wyłączenia z tego systemu,
w tym:
a) budowy interfejsu komunikacyjnego, umożliwiającego współpracę własnego
systemu teleinformatycznego z systemem teleinformatycznym,
b) rozbudowy systemu teleinformatycznego proporcjonalnie do wzrostu liczby
zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru podmiotu;
2)
utrzymania systemu i obsługi swojego numeru telefonicznego, proporcjonalnie do liczby
zgłoszeń kierowanych do tego numeru, w tym:
a)
zatrudnienia operatorów numerów alarmowych oraz obsługi technicznej,
b)
utrzymania systemu teleinformatycznego,
c)
połączenia centrów z publiczną siecią telekomunikacyjną.
6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia:
1)
tryb włączenia numerów telefonicznych do systemu i wyłączenia tych numerów
z systemu,
2)
termin włączenia do systemu numerów telefonicznych podmiotów, których numery
telefoniczne mogą być obsługiwane w ramach systemu na podstawie art. 3 ust. 3,
3)
sposób rozliczania kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru
telefonicznego,
4)
warunki techniczne obsługi numerów telefonicznych w systemie,
5)
tryb i warunki współpracy oraz warunki wymiany informacji między centrami
i podmiotami, których numery telefoniczne mogą być obsługiwane w ramach systemu
na podstawie art. 3 ust. 3, w tym zakres wymienianych informacji,
6)
wzory wniosków, o których mowa w ust. 2 i 4
– kierując się potrzebą zapewnienia jednolitego sposobu obsługi numerów telefonicznych
w ramach systemu.
Art. 6. 1. Wojewoda tworzy centrum.
2. Wojewoda określa lokalizację i szczegółową organizację centrum z uwzględnieniem
kwestii finansowych, społecznych i terytorialnych w celu zapewnienia skuteczności działania
systemu.
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: