eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

i bezpieczeństwa przetwarzanych danych. Określono także wymóg posiadania przez system
dwóch wzajemnie się zastępujących ośrodków przetwarzania danych oraz określono warunki
przechowywania informacji w systemie. W ust. 3–6 uregulowano sposób oraz tryb
komunikacji systemu z teleinformatycznymi środowiskami zewnętrznymi, niezbędnymi do
jego funkcjonowania. System w procesie obsługi zgłoszeń alarmowych wykorzystuje dane
teleadresowe i przestrzenne umożliwiające dokładne określenie położenia geograficznego
zdarzenia alarmowego. System zasilany jest także w sposób automatyczny danymi
identyfikującymi osobę, podmiot i system automatyczny dokonujący zgłoszenia alarmowego.
System jest również połączony w sposób zapewniający wysoką niezawodność z publiczną
siecią telefoniczną. Połączenie to umożliwia skierowanie połączenia alarmowego do centrum.
W ust. 7 wskazano konieczność wymiany informacji między systemami w sposób
ujednolicony, za pośrednictwem uzgodnionego interfejsu komunikacyjnego. W ust. 8
określono konieczność archiwizacji zgromadzonych danych w okresie 3 lat,
3) w § 3 wskazano, że interfejs komunikacyjny, przeznaczony do wymiany informacji
o zgłoszeniach alarmowych między systemem a systemami teleinformatycznymi podmiotów
ratowniczych, wykorzystywać powinien określone, ujednolicone środki łączności. Wymaga
to uzgodnień między tymi podmiotami i ministrem właściwym do spraw administracji
publicznej – pełniącym funkcję administratora systemu. Minister, sprawując tę funkcję,
odpowiada także za opracowanie i aktualizację specyfikacji interfejsu komunikacyjnego
w porozumieniu z podmiotami ratowniczymi, natomiast podmioty ratownicze, będące
użytkownikami interfejsu komunikacyjnego, w przypadku aktualizacji tej specyfikacji
obowiązane są do dostosowania własnych systemów teleinformatycznych do tych zmian,
w terminie wyznaczonym przez administratora systemu teleinformatycznego,
4) w § 4 wskazano minimalny zakres wymienianych danych oraz miejsce przechowywania
informacji o aktualnym zakresie przekazywanych danych za pośrednictwem interfejsu
komunikacyjnego. Ze względu na dynamiczne zmiany zakresu informacji przekazywanej
przez interfejs komunikacyjny, szczegółowe dane na ten temat zawarte są w specyfikacji
interfejsu komunikacyjnego. Za spójność zakresu informacji przekazywanych za
pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego odpowiedzialny jest administrator techniczny
systemu,
5) w § 5 wskazano warunki współpracy pomiędzy administratorem systemu a podmiotami
ratowniczymi. Warunkiem koniecznym podjęcia obsługi numeru alarmowego jest posiadanie
odpowiedniego systemu teleinformatycznego umożliwiającego przyjęcie zgłoszenia
6

alarmowego w formie elektronicznej oraz w formie rozmowy telefonicznej. Ponadto
niezbędne jest dostosowanie posiadanego przez podmiot ratowniczy systemu
teleinformatycznego do możliwości odbioru sformalizowanych komunikatów za
pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego. Podmiot ratowniczy w tym celu zobowiązany
jest do przystosowania własnego systemu teleinformatycznego. Także wymagane jest z jego
strony zaimplementowanie uzgodnionego katalogu opisów zdarzeń alarmowych, będących
podstawą do wzajemnej wymiany informacji między systemami. Systemy te muszą
umożliwiać wzajemną wymianę zgromadzonych danych związanych z realizacją obsługi
zgłoszenia alarmowego, w tym nagrań rozmów telefonicznych, danych osoby zgłaszającej
zdarzenie alarmowe, opisu zdarzenia alarmowego, określenia miejsca zdarzenia alarmowego,
danych teleadresowych oraz innych koordynacyjnych oraz połączeń telefonicznych
związanych z obsługą zgłoszeń alarmowych. Systemy muszą także wzajemne przekazywać
między sobą informacje o statusach zgłoszeń alarmowych, w tym co najmniej potwierdzenia
przyjęcia zgłoszenia alarmowego, potwierdzenia przyjęcia lub odrzucenia zgłoszenia
alarmowego przez dyspozytora podmiotu, a także potwierdzenia zadysponowania zasobów
ratowniczych przez dyspozytora podmiotu,
6) w § 6 określono termin wejścia projektowanego rozporządzenia, który wynosi 14 dni od dnia
jego ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
7

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmiotami, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie są: administrator systemu,
wojewodowie i służby ratunkowe, tj. Policja, Państwowa Straż Pożarna oraz dysponenci
Zespołów Ratownictwa Medycznego. Rozporządzenie nakłada konieczność budowy
systemów teleinformatycznych lub dostosowania istniejących systemów do nowych
wymogów funkcjonalnych. Obsługa ruchu alarmowego wymaga też odpowiedniego
dostosowania struktur dotychczas obsługujących ruch alarmowy w służbach ratunkowych.
Regulacja ta będzie bezpośrednio oddziaływała na obywateli w kraju oraz obywateli innych
krajów przebywających na terytorium Polski. Obsługa numeru alarmowego przez system
zdecydowanie poprawi dostępność usługi dla obywateli, umożliwi wprowadzenie
mechanizmów wspierających obsługę osób niepełnosprawnych oraz trybu obsługi
wielojęzycznej. Operatorzy obsługujący numer alarmowy posiadając w sposób naturalny
większy zasób wiedzy na temat występujących zdarzeń kryzysowych, będą w stanie w sposób
bardziej wszechstronny obsłużyć zgłoszenie alarmowe kierowane przez obywateli.
2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projektowane rozporządzenie zostanie udostępnione na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, na
stronie Rządowego Centrum Legislacji oraz na portalu internetowym mamzdanie.org.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia otrzymają następujące podmioty:
− Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Mazurska Służba Ratownicza,
− Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Służb Ratowniczych,
− Krajowy Związek Zawodowy Pracowników Ratownictwa Medycznego,
− Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof,

8
− Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego
Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Określenie skutków projektowanego rozporządzenia dla budżetu państwa, w szczególności
w zakresie kosztów organizacji szkoleń operatorów numerów alarmowych określone zostały
w ocenie skutków regulacji projektu ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na rynek pracy. Wprowadzenie
zunifikowanego i zoptymalizowanego modelu obsługi zgłoszeń alarmowych spowoduje
konieczność
zatrudnienia
operatorów
numerów alarmowych zatrudnionych
w nowopowstałych centrach.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja bezpośrednio nie wypłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na ujednolicenie obsługi alarmowej na
terenie całego kraju, co pośrednio ma wpływ na rozwój regionalny i związany z tym proces
wyrównywania szans rozwoju. Ponadto poprzez zastosowanie odpowiednich mechanizmów
technicznych w systemie, umożliwiona jest obsługa sytuacji kryzysowych w takim samym
stopniu dostępności, bez względu na ogólny stan rozwoju regionu co będzie miało pozytywny
wpływ na ujednorodnienie poziomu ogólnego bezpieczeństwa na terenie całego kraju.







35/10/EP

9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH

z dnia

w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji

Na podstawie art. 14a ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r.
Nr 287, poz. 1687, z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa parametry funkcjonalne Systemu Wspomagania Dowodzenia
Policji, sposób jego funkcjonowania w sytuacjach awaryjnych oraz sposób utrzymania.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o Policji – rozumie się przez to ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji
(Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.2));
2) ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego – rozumie się przez to ustawę
z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. ...);
3) ustawie – Prawo telekomunikacyjne – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 16 lipca
2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.));
4) centrach – należy przez to rozumieć centra powiadamiania ratunkowego, o których
mowa w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego;
5) jednostkach – należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne Policji określone
w ustawie o Policji;
6) sytuacji awaryjnej – należy przez to rozumieć brak możliwości przyjęcia zgłoszeń
alarmowych i obsługi zdarzeń za pośrednictwem SWD Policji;

1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 217, poz. 1280 i Nr 230,
poz. 1371, z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 628 i 675.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362
i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235,
poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 17, poz. 101
i Nr 227, poz. 1505, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18, poz. 97 i Nr 85, poz. 716,
z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 86, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 229, poz. 1499
i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 102, poz. 586 i 587, Nr 134, poz. 779, Nr 153, poz. 903, Nr 171, poz. 1016, Nr 233,
poz. 1381 i Nr 234, poz. 1390 oraz z 2012 r. poz. 908, 1203, 1256, 1445 i 1529.
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: