eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892

wykraczająca poza zakres obowiązków operatorów numerów alarmowych,
kierowników CPR lub ich zastępców, np. zajmuje się udostępnianiem sądowi,
prokuraturze lub Policji danych zarejestrowanych w systemie teleinformatycznym,
zgodnie z art. 10 ust. 4 projektu ustawy. Obsługa techniczna wykonuje zadania
związane z utrzymaniem infrastruktury teleinformatycznej w centrum,
6) organizacja centrum powiadamiania ratunkowego powinna obejmować zapewnienie
odpowiednich pomieszczeń, a także urządzeń technicznych i środków łączności oraz
systemów teleinformatycznych – których rodzaje, zastosowanie i niezbędne wymogi
określone zostały w § 6,
7) w § 7 określono kryterium tworzenia przez wojewodów oddziałów centrum
powiadamiania ratunkowego (zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy). Dla zapewnienia
sprawności działania systemu wskazano, że oddziały centrów powinny być powiązane
funkcjonalnie i organizacyjnie z centrami (ust. 3) oraz organizowane – w zakresie
zapewnienia odpowiednich pomieszczeń, jak i urządzeń technicznych i środków
łączności oraz systemów teleinformatycznych – identycznie jak centra (ust. 4),
8) w § 8 ust. 1 określona została jednolita ogólna procedura obsługi zgłoszeń
alarmowych. Regulacje w tym zakresie wzorowane są na przepisach opracowanych na
podstawie dotychczas obowiązujących przepisów oraz doświadczeń centrów
w zakresie obsługi zgłoszeń. Mając na uwadze, że w sytuacjach nagłego zagrożenia
zdrowotnego, poza przyjęciem i obsługą w centrum powiadamiania ratunkowego
zgłoszenia alarmowego, niezbędny okazać może się bezpośredni kontakt zgłaszającego
z ratownikiem medycznym, w ust. 2 wskazano na możliwość przekierowania takiego
połączenia do dysponenta zespołu ratownictwa medycznego. W ust. 3 przewidziano
możliwość przekierowania połączenia telefonicznego za zgłoszeniem obcojęzycznym do
operatora władającego odpowiednim językiem obcym,
9) w § 9 ust. 1 – wzorem regulacji zawartych w ww. uchylanym rozporządzeniu Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji – określono niezbędne elementy, które powinno
zawierać zgłoszenie alarmowe przekazywane przez operatora numeru alarmowego
w centrum powiadamiania ratunkowego do dyspozytora
właściwego do
zorganizowania działań. W przypadku, gdyby w toku przyjmowania zgłoszenia
alarmowego nie było możliwe ustalenie informacji wymienionych w ust. 1 pkt 5–9,
zaproponowano (w ust. 2), aby zgłoszenie przekazywane do właściwego dyspozytora
zawierało inne uzyskane informacje określające miejsce zdarzenia. W ust. 3
uregulowano sposób opracowywania i aktualizacji szczegółowych katalogów zdarzeń
10

i przypisanych im pytań, które powinny być zadane zgłaszającemu zgłoszenie
alarmowe przez operatora numeru alarmowego oraz procedury przekazania zgłoszenia
w sytuacji awaryjnej. Proponuje się, aby były one opracowywane i aktualizowane
przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej, we współpracy
z wojewodami i w porozumieniu z podmiotami ratowniczymi lub służbami, do
których zgłoszenie alarmowe ma być przekazane. Zapewni to właściwe
przygotowanie operatorów numerów alarmowych do reagowania na zgłoszenia
alarmowe o różnym charakterze. Istotne jest, że pytania, które operator będzie
zadawał dzwoniącemu, mają pozwolić na uzyskanie odpowiedzi pozwalającej służbie
na zaangażowanie odpowiednich sił i środków. Nie bez znaczenia jest także
możliwość szybkiej aktualizacji katalogów zdarzeń i przypisanych im pytań oraz
bezpośrednie zaangażowanie w ich opracowywanie właściwych podmiotów
ratowniczych lub służb. Fakt centralnej koordynacji procesu opracowywania katalogu
zdarzeń wynika z potrzeb systemu teleinformatycznego – w każdym centrum dostępna
będzie ta sama wersja katalogu. Katalog i procedury będą zamieszczane w systemie
teleinformatycznym przez administratora systemu (ust. 4),
10) w § 10 odniesiono się do przypadku, w którym do numeru alarmowego
obsługiwanego w centrum powiadamiania ratunkowego kierowane jest zgłoszenie
dotyczące zdarzenia znajdującego się poza zakresem kompetencji podmiotów
współpracujących z systemem powiadamiania ratunkowego, a które wymaga
określonej reakcji podmiotu, do którego zadań należy ochrona życia, zdrowia,
bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska. Gdy jest to
uzasadnione charakterem zgłoszenia, operator powinien podjąć starania, mające na
celu przekazanie zgłoszenia do właściwego podmiotu. Pomocny w takim wypadku
będzie wykaz podmiotów, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 7, dostępny dla wszystkich
operatorów w systemie teleinformatycznym. Nie można jednocześnie wykluczyć
sytuacji, w której przekazanie nie będzie możliwe, np. w razie braku całodobowego
dyżuru podmiotu. Operator będzie miał więc możliwość poinformowania o tym
zgłaszającego,
11) w § 11 i § 12 uregulowano kwestię określenia maksymalnej liczby operatorów
numerów alarmowych – i jej podziału na poszczególne centra. Minister właściwy do
spraw administracji publicznej będzie monitorował działanie systemu, w tym liczbę
zgłoszeń i odpowiednią do ich sprawnej obsługi liczbę operatorów numerów
alarmowych, W rezultacie analiz ruchu alarmowego, które będą przeprowadzane
11

cyklicznie, minister właściwy do spraw administracji publicznej będzie określał liczbę
operatorów numerów alarmowych, w tym jej podział na poszczególne centra
powiadamiania ratunkowego – z uwzględnieniem w szczególności możliwości
lokalowych oraz organizacyjnych centrów,
12) zgodnie z § 13 projektowane rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od
dnia jego ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).


12

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmiotami, na które bezpośrednio oddziałuje projektowane rozporządzenie są wojewodowie
oraz podmioty, którym na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy (starosta lub prezydent miasta na
prawach powiatu, służba, inspekcja lub straż wchodząca w skład zespolonej administracji
wojewódzkiej – na podstawie porozumienia z wojewodą) powierza się organizowanie
i prowadzenie centrum powiadamiania ratunkowego.
Beneficjentem uregulowań projektowanego rozporządzenia będą wszystkie osoby kierujące
zgłoszenia alarmowe na numery alarmowe obsługiwane przez centra powiadamiania
ratunkowego, którzy liczyć mogą na szybką pomoc i reakcję odpowiednich podmiotów
ratowniczych lub służb w różnego rodzaju sytuacjach awaryjnych.
Wejście w życie proponowanych regulacji oddziaływać będzie również na same podmioty
ratownicze i służby, albowiem do kierowane do nich będą jedynie kompletne zgłoszenia
alarmowe zawierające niezbędne informacje do uruchomienia koniecznych działań oraz nie
będą przekazywane zgłoszenia fałszywe.
2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projektowane rozporządzenie zostanie udostępnione na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, na
stronie Rządowego Centrum Legislacji oraz na portalu internetowym mamzdanie.org.
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia otrzymają następujące podmioty:
− Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Mazurska Służba Ratownicza,
− Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe,
− Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Służb Ratowniczych,
− Krajowy Związek Zawodowy Pracowników Ratownictwa Medycznego,
− Polskie Towarzystwo Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof,
13

− Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego
Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Określenie skutków projektowanego rozporządzenia dla budżetu państwa, w szczególności
w zakresie kosztów organizacji szkoleń operatorów numerów alarmowych określone zostały
w ocenie skutków regulacji projektu ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie będzie miało na rynek pracy. Proponowana organizacja centrów
powiadamiania ratunkowego (i ich oddziałów) obejmuje obsadzenie nowymi etatami
stanowisk operatorów numerów alarmowych oraz kierowników, zastępców kierowników oraz
obsługi administracyjnej i technicznej centrów powiadamiania ratunkowego. Liczba
operatorów numerów będzie dostosowywana do potrzeb systemu i określana (w granicach
przewidzianych przepisami projektowanego rozporządzenia) przez ministra właściwego do
spraw administracji publicznej.
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rozwój
konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny. Podkreślenia wymaga jednak, że w rezultacie ujednolicenia organizacji, sposobu
funkcjonowania oraz realizacji zadań przez centra powiadamiania ratunkowego – zgodnie
z regulacjami przedmiotowego projektu – zapewnione zostaną jednolite standardy obsługi
zgłoszeń alarmowych w centrach powiadamiania ratunkowego na terenie całego kraju.



34/10/EP
14

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: