  • 1. Data: 2008-05-15 12:00:06
    Temat: zakup działki - forma płatności
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Witam

    Finalizuje właśnie zakup działki. Przelew ma zostać
    wykonany w dniu podpisania aktu notarialnego.
    Problem jest tej natury, że na zakup tej działki inna
    osoba posiada pełnomocnictwo i zrealizuje zakup działki
    w moim imieniu.

    Całą kwotę na zakup działki posiadam na koncie inteligo,
    którego ja jestem wyłącznym właścicielem. Chciałem wykonać
    przelew w sposób elektroniczny.

    Pomimo, że znam osobę od której kupuję działkę i w gruncie
    rzeczy mogę jej ufać, to jednak przy operacjach finansowych
    nie ufam nikomu i przelewu nie wykonam przed podpisaniem
    aktu notarialnego.

    Przelew chciałem wykonać w ciągu 1h jak tyko dostanę
    informacje o złożeniu podpisów. Jednak jak mam udowodnić
    sprzedającemu, że takowy przelew wykonałem. Skoro ja
    wykazuje ograniczone zaufanie, to nawet nie przychodzi mi
    do głowy aby prosić o zaufanie sprzedającego.

    Czy można np. w akcie notarialnym zawrzeć klauzule o
    nieważności aktu notarialnego jak przelew np. nie zostanie
    wykonany w przeciągu 1 czy 2 dni od podpisania aktu notarialnego?

    Rozmawiałem z notariuszem, ale nic sensownego mi nie doradził,
    choć o takową klauzule się nie pytałem, bo teraz mi to przyszło do głowy.

    A może można podpisać akt notarialny, który przetrzyma notariusz do
    czasu zaksięgowania całej kwoty na koncie sprzedającego, pod rygorem
    unieważnienia aktu notarialnego jeżeli np w ciągu 2 czy 3tyg od podpisania
    aktu notarialnego nie zostanie zaksięgowany przelew na koncie sprzedającego?
    Czy coś takiego się praktykuje?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2008-05-15 17:22:58
    Temat: Re: zakup działki - forma płatności
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Czek potwierdzony w depozycie u notariusza.
    Notariusz wydaje sprzedającemu, gdy podpisze.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-05-15 21:18:40
    Od: "doctore" <m...@p...onet.pl>

    > Czy można np. w akcie notarialnym zawrzeć klauzule o
    > nieważności aktu notarialnego jak przelew np. nie zostanie
    > wykonany w przeciągu 1 czy 2 dni od podpisania aktu notarialnego?
    Nie można miałem ten problem jak sprzedawałem działkę i kupujący kupował na
    kredyt. Bank chciał przed przelewem mieć potwierdzenie przeniesienia
    własności. Nie pasował mi taki numer. Kupujący chciał zapłacić gotówką
    przelewem z konta ale też nie ma takiej opcji żeby dokonać przelweu u
    notariusza. Albo musi być przed albo po akcie cyli któraś strona musi
    zaryzykować. Zostało to w końcu zalatwione jak pisze 666.
    Poza tym nie ma czegoś takiego jak nieważnośc aktu notarialnego.
> [...]
    > unieważnienia aktu notarialnego jeżeli np w ciągu 2 czy 3tyg od podpisania
    > aktu notarialnego nie zostanie zaksięgowany przelew na koncie
    Nie ma takiej opcji akt to akt bardzo chroniony prawem tak żeby strona nie
    mogła się wycofać z zapisów inaczej to było by podobnie jak umowa
    cywilno-prawna więc po co notariusz. Za treśc aktu odpowiada notariusz.

  • 4. Data: 2008-05-15 21:32:07
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    doctore pisze:

    > przelewem z konta ale też nie ma takiej opcji żeby dokonać przelweu u
    > notariusza.

    A depozyt u notariusza ?

    6008

  • 5. Data: 2008-05-15 21:54:17
    Od: "doctore" <m...@p...onet.pl>

    > A depozyt u notariusza ?
    Depozyt u notariusza jak najbardziej tak w formie czeku potwierdzonego tak
    jak pisał 666

  • 6. Data: 2008-05-16 05:42:47
    Od: "m...@g...com" <m...@g...com>

    On 15 Maj, 23:18, "doctore" <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > mogła się wycofać z zapisów inaczej to było by podobnie jak umowa
    > cywilno-prawna więc po co notariusz. Za treśc aktu odpowiada notariusz.

    Akt notarialny jest umową cywilnoprawną :)
    Zupełnie inną sprawą jest fakt, że umowa przenosząca własność
    nieruchomości nie może zostać zawarta pod warunkiem.

  • 7. Data: 2008-05-16 08:35:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 May 2008, Darek wrote:

    > Czy można np. w akcie notarialnym zawrzeć klauzule o
    > nieważności aktu notarialnego jak przelew np. nie zostanie
    > wykonany w przeciągu 1 czy 2 dni od podpisania aktu notarialnego?

    Już wiesz, że nie.
    Natomiast oprócz opisanej koncepcji z czekiem potwierdzonym, był AFAIR
    na grupie opis z (kosztowniejszym) rozwiązaniem poprzez zabezpieczenie
    hipoteką. Znaczy sprzedaje się nieruchomość obciążąjąc ją hipoteką
    na 100% wartości w razie niespłacenia w ciągu 2 dni, i w razie
    niespłacenia przystępuje do egzekucji.
    Tyle, że to kosztuje, bo wpis hipoteczny za darmo nie jest.
    Niewielka odmiana: poddanie się egzekucji, które wymaga również
    formy notarialnej (co za różnica, jak i tak już u notariusza się
    siedzi :)) i "w razie czego" wymaga tylko zaniesienia do sądu
    celem przybicia stempelka (znaczy nadania klauzuli wykonalności)
    i do komornika... acz zastanawiam się, czy jednak nie jest mniej
    bezpieczne (bo teoretycznie nabywca może zbyć ową nieruchomość
    nim komornik na niej "położy łapę").

    IMVHO - trochę brakuje opcji prawnej, która technologicznie pasowałaby do
    dostępnych dziś rozwiązań bankowości elektronicznej.

    Aczkolwiek... IMO depozyt notarialny przecież MÓGŁBY być realizowany
    w banku internetowym, prawda? Czyli notariusz daje papiery do podpisania
    jak pieniądze wpłynęły a wypłaca po podpisaniu. W sumie kilka kliknięć
    i dwie minuty, jeśli wszystkie trzy konta są w tym samym banku
    elektronicznym o onlineowej obsłudze.
    No i jeszcze jest jakiś wynalazek pt. "rachunek powierniczy", gdzie
    gwarantem jest bank, nie znam się, ale tu wspominają:

    http://www.mieszkaniadosprzedania.pl/index.php?s=poz
    5
    (zaraz za depozytem notarialnym i poddaniu egzekucji!)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-05-16 13:38:57
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Gotówkowo to jakaś horrendlana opłata, zresztą nie chcą brać, trzymałbys w kasie
    nawet pancernej kilkaset tysiecy?
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2008-05-16 13:39:59
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Pod warunkiem, że [.....] nie skorzysta z prawa pierowkupu ;-))
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2008-05-16 13:43:57
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > niespłacenia przystępuje do egzekucji.
    > Tyle, że to kosztuje, bo wpis hipoteczny za darmo nie jest.

    To się praktykuje, widziałem taką transakcję i wszystko przebiegło
    gładko i bezstresowo. Po ostatnich zmianach w opłatach koszt nie
    jest taki znów wielki. AFAIK wpis hipoteki 200 zł, wykreślenie
    100 zł. Jeśli nie mówimy o garażu za 5000 (a tyle to można
    zapłacić gotówką u notarisza) tylko o konkretnych pieniądzach
    to koszt wydaje mi się do przyjęcia.