  • 1. Data: 2008-04-10 11:59:16
    Temat: wymiana walut
    Od: b...@b...com

    Mam pytanie na temat wymiany walut. Jest sobie bar, w którym często
    pojawiają się powiedzmy zagraniczni goście. Nie ma niestety oferty
    cenowej w innej walucie, kasa też obsługuje tylko złotówki.

    Przychodzi klient, który nie posiada złotówek, ale np. euro. Czy
    barman oferując "prywatnie" wymianę "po swoim kursie" łamie prawo? Czy
    takie praktyki są dozwolone? Czy jest jakiś przepis regulujący tego
    typu wymiany?

    Pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2008-04-10 23:32:55
    Temat: Re: wymiana walut
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik <b...@b...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

[...]

    Zapewne jest, bo np. tesco, empik oferuje możliwość zapłaty w euro,
    zazwyczaj po wyjątkowo zbujeckim kursie.
    Tak duże firmy zapewne nie ryzykowały by tego typu operacji, gdyby było to
    niezgodne z prawem.

  • 3. Data: 2008-04-11 00:08:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marcin Wasilewski pisze:

    > Zapewne jest, bo np. tesco, empik oferuje możliwość zapłaty w euro,
    > zazwyczaj po wyjątkowo zbujeckim kursie.

    JAKIM?!?!

  • 4. Data: 2008-04-11 00:13:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    b...@b...com pisze:

> [...]
    > barman oferując "prywatnie" wymianę "po swoim kursie" łamie prawo? Czy
    > takie praktyki są dozwolone? Czy jest jakiś przepis regulujący tego

    Drrrrryń! Pobudka! Stan Wojenny dawno minął! PZPR rozwiązali!

    Każdy może posiadać waluty, a nawet je odsprzedawać mniej lub bardziej
    znajomym.

    Oczywiście inna sprawa, jeśli ktoś chce prowadzić taką działalność
    regularnie, ale prywatny handel walutami już od dawna nie jest zakazany.

    A prowadząc DG rozliczać możesz się w dowolnej walucie - czy może
    uważasz, że nadal eksporterzy muszą uzyskiwać błogosławieństwo
    Ministerstwa Handlu Zagranicznego i oddawać uzyskane waluty po kursie
    "urzędowym"?

  • 5. Data: 2008-04-11 12:14:41
    Od: Tapatik <t...@b...adresu>

    Użytkownik Andrzej Lawa napisał:

    > JAKIM?!?!

    Zbujeckim.
    No co jest? O zbujcu Rómcajsie nie słyszałeś? :-)))

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 6. Data: 2008-04-11 14:23:12
    Od: "macso" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tapatik" <t...@b...adresu> napisał w wiadomości

    > Zbujeckim.
    > No co jest? O zbujcu Rómcajsie nie słyszałeś? :-)))

    albo o Janosikó

    macso

  • 7. Data: 2008-04-11 14:48:01
    Od: "QkamCoSieDzieje" <q...@H...poczta.onet.pl>

    wiadomości news:q1n2d5-sus.ln1@ncc1701.lechistan.com...
> [...]
    > że nadal eksporterzy muszą uzyskiwać błogosławieństwo Ministerstwa Handlu
    > Zagranicznego i oddawać uzyskane waluty po kursie "urzędowym"?

    A co kelner/ekspedient ma "nabic" na kasie? Powiedzmy, ze obiad kosztowal
    30zl, tyle tez wbijane jest na kasie, natomiast cudzoziemiec zaplacil 20
    euro. Wiec jaki dochod ma wlasciciel restauracji?

    Qkam

  • 8. Data: 2008-04-11 18:01:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    QkamCoSieDzieje pisze:

    > A co kelner/ekspedient ma "nabic" na kasie? Powiedzmy, ze obiad kosztowal
    > 30zl, tyle tez wbijane jest na kasie, natomiast cudzoziemiec zaplacil 20
    > euro. Wiec jaki dochod ma wlasciciel restauracji?

    A co ma do tych euro właściciel restauracji? Dla właściciela restauracji
    tych euro nigdy nie było.

    W tym przypadku (w odróżnieniu od TESCO, do którego się m.in. odniosłem)
    kelner prywatnie kupuje parę euro za parę złotówek, a klient płaci
    złotówkami.