  • 1. Data: 2010-11-02 10:15:39
    Temat: termin, odsetki
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Czy jesli w umowie nie ma mowy o odsetkach, nie ma tez stwierdzenia
    typu: "W sprawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie
    przepisy kodeksu cywilnego", mam podstawę żądać zapłaty odsetek
    od nieterminowej płatności?

    a.

  • 2. Data: 2010-11-02 10:18:14
    Temat: Re: termin, odsetki
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-02 11:15, Wemif pisze:
> [...]
    > typu: "W sprawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie
    > przepisy kodeksu cywilnego", mam podstawę żądać zapłaty odsetek

    Tak, ustawowych.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-11-02 10:19:52
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Tak, ustawowych.

    Dziękuję!

    a.

  • 4. Data: 2010-11-02 19:33:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wemif" <w...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > typu: "W sprawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie
    > przepisy kodeksu cywilnego", mam podstawę żądać zapłaty odsetek

    Ten zapis "W sprawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie
    przepisy kodeksu cywilnego" jest zawsze dla mnie wskazówką, że jakiś laik
    pisał umowę. On jest bezsensowny, bo zawsze w kwestiach nieunormowanych
    umową cywilną stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego. Podobnie jak zapis
    "Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach", która jest
    wzorowana na aktach stanu cywilnego, gdzie się opisuje, kto dostaje odpisy.
    Ale tam ma to znaczenie, bo opłata od tego zależy.

    Co do odsetek, to możesz ich się domagać. Mozesz również na zasadach
    ogólnych dochodzić odszkodowania, o ile da się z niewywiązania się w
    terminie z umowy wywieść konkretne straty.

  • 5. Data: 2010-11-02 21:15:16
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (11/02/2010 08:33 PM), Robert Tomasik wrote:
> [...]
    >
    > Ten zapis "W sprawach nieuregulowanych niniejsza umowa maja zastosowanie
    > przepisy kodeksu cywilnego" jest zawsze dla mnie wskazówką, że jakiś

    Niekoniecznie. Tak samo jak w umowie najmu niby nie muszę pisać o tym że
    do obowiązków najemcy należy utrzymywanie mieszkania w niepogorszonym
    stanie i odmalowanie po ustaniu najmu, bo to jest w KC.

    Tyle że ja to wiem, najemca niekoniecznie. Więc lepiej go uświadomić
    zanim dojdzie do ewentualnego sporu.

    p. m.

  • 6. Data: 2010-11-02 21:39:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-02 20:33, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > Podobnie jak zapis "Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących
    > egzemplarzach", która jest wzorowana na aktach stanu cywilnego, gdzie

    A dla mnie, że umowę pisał jakiś prawnik ;)

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-11-02 21:40:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-02 22:15, mvoicem pisze:

> [...]
    > stanie i odmalowanie po ustaniu najmu, bo to jest w KC.
    >
    > Tyle że ja to wiem, najemca niekoniecznie. Więc lepiej go uświadomić

    I uświadamiasz poprzez ogólne odniesienie do KC, czy poprzez wskazanie
    konkretnych przepisów?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-11-02 22:39:28
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (11/02/2010 10:40 PM), Liwiusz wrote:
    [...]
    > I uświadamiasz poprzez ogólne odniesienie do KC, czy poprzez wskazanie
    > konkretnych przepisów?

    Przez odniesienie się do KC chronię się przed tym że mi będzie najemca
    twierdził że skoro w umowie czegoś nie było, to żadne tam kodeksy go nie
    obowiązują. Wiem że to może głupio brzmieć, ale zdarzył mi się taki
    przypadek i druga strona sporu była szczerze przekonana o tym że ma
    rację. I co, mam jej wykładać prawo w czasie odbioru mieszkania?

    Przez zapis o tym że na najemcy ciąży utrzymanie mieszkania w
    niepogorszonym stanie, między innymi - malowanie go, drobne naprawy
    itd... znowu mam większą szansę uniknąć sporu na tym tle, lub zdziwienia
    najemcy że to jego broszka.

    Warto też zaznaczyć w umowie że okres 3miesięcznego wypowiedzenia liczy
    się na koniec miesiąca. Niby jest w KC, ale znowu - wielu sobie z tego
    sprawy nie zdaje.

    Reasumując: jeżeli jest uzasadnione podejrzenie że druga strona umowy
    nie zdaje sobie z czegoś sprawy - warto to explicite napisać w umowie,
    dla uniknięcia nieporozumień. Oczywiście w granicach rozsądku ;)

    p. m.

  • 9. Data: 2010-11-02 22:43:08
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-11-02, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    [...]

    > Niekoniecznie. Tak samo jak w umowie najmu niby nie muszę pisać o tym że
    > do obowiązków najemcy należy utrzymywanie mieszkania w niepogorszonym
    > stanie i odmalowanie po ustaniu najmu, bo to jest w KC.

    A w którym konkretnie przepisie jest "odmalowanie po ustaniu najmu"?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2010-11-02 22:51:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-02 23:39, mvoicem pisze:
> [...]
    > przypadek i druga strona sporu była szczerze przekonana o tym że ma
    > rację. I co, mam jej wykładać prawo w czasie odbioru mieszkania?

    Czyli był na tyle mądry, że wiedział, co jest w KC, ale na tyle głupi,
    że myślał, iż KC działa tylko wówczas jak się na niego powoła? Ciekawy
    przypadek. Może po prostu Cię w konia cwaniak robił? Jakbyś taki zapis
    wprowadził, to powiedziałby że nie wskazałeś konkretnych artykułów.
    Przedłużał sprawę, cwaniak, i tyle :)

    > Reasumując: jeżeli jest uzasadnione podejrzenie że druga strona umowy
    > nie zdaje sobie z czegoś sprawy - warto to explicite napisać w umowie,
    > dla uniknięcia nieporozumień. Oczywiście w granicach rozsądku ;)

    Explicite można napisać, ale po co *ogólnie* się powoływać na KC?

    --
    Liwiusz