  • 491. Data: 2022-10-31 15:00:01
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 10:41, Shrek pisze:
    > Inna sprawa, że w obecnej sytuacji prawnej nie wolno zestrzelić takiego
    > samolotu. Para dyżurna używana jest głównie do bezpośredniej obserwacji.

    Co oni mogą tam ważnego zobaczyć, czego nie widać na radarze? Po prostu
    pytam. Zresztą do ewentualnego zestrzelenia też nam ta para nei jest
    potrzebna i można przywalić jaką rakietą.

    --
    Robert Tomasik

  • 492. Data: 2022-10-31 15:04:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 10:58, Shrek pisze:

    > Jak napruty to widać... Tak czy inaczej w samolocie masz mniej osób i
    > identyfikowalnych, idiotów, naprutych czy psycholi jest więcej na ziemi
    > i mniej odwagi wymaga telefon, niż obecnośc na pokładzie.

    No i ma kto za ten lot pary zapłacić. nie zapominaj o ekonomicznym
    problemie.

    > Zadałem to pytanie - czy kiedykolwiek w polsce zdarzyło się, żeby ktoś
    > rzeczywiście podłożył bombę i zadzwonił, czy były to w 100% fałszywe
    > alarmy. O bombach rzeczywiście ostrzegano czasem (chyba w hiszpanii
    > ETA), ale w naszych kręgach kulturowych chyba 100% było fałszywych - aż
    > sprawdziłem aulę w opolu, ale też było bez ostrzeżenia.

    Były takie przypadki, choć to nie tyle były ostrzeżenia, tylko żądania
    poparte bombką, że jak terrorysta nie dostanie co chce, to o następnej
    nie zadzwoni.

    > Ogólnie postępowanie w przypadku takich alarmów to udawanie, że coś
    > robimy. Policja zsoatawia decyzję zarządcy, zarządca ewakuuje budynek,
    > bo nikt się nie przyczepi, policja sprawdzi po łebkach i każdy zrobił
    > swoje, ale nikt się nie przyłożył, bo nikt w to nie wierzył.

    Wydaje mi się, ze gdyby nikt nie reagował, to by było mniej takich
    problemów. Nikt by nie wysyłał tego. Zresztą przeważająca większość mija
    bez większego echa. Ktoś wywala do "kosza" głupie e maile.

    --
    Robert Tomasik

  • 493. Data: 2022-10-31 15:11:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.10.2022 o 22:50, Shrek pisze:

    > Nie musi i prawdopodobnie nie nastąpi. Jeśli służby miały info że
    > zagrożenie jest rzeczywiście prawdopdobne, to by przekazały to do
    > kapitana i ten raczej bez dalszej dyskusji wywaliłby ludzi slajdami.

    A słuchałeś tego nagrania?

    > Nie było. Była rekomendacja a jednocześnie pytali kapitana jaka jest
    > decyzja.

    Bo tę decyzje podejmuje kapitan, a nie służby.

    > Ja też. Po prostu nie było odważnego, żeby decyzję podjąć.

    Osobą decydująca jest kapitan. Chyba przez cały czas był na miejscu.

    > Jeśli myślimy o tym samym, to trzymanie ludzi w tym samolocie
    > wyczerpywałoby znamiona cyferek z kk.

    Powinny zostać ewakuowane bez schodów.

    > "ważne są zasady - czym głupsze tym lepsze!" Z całej komunikacji bije
    > trzymanie się dobrze opracowanych i przetestowanych procedur. "Równie
    > dobrze może to potrwać do rana":)

    Nie - jeśli chodzi o to, o czym myślę, to 60 minut :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 494. Data: 2022-10-31 15:12:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 10:38, J.F pisze:

    > Czyli co - Straz Pozarna ?

    Tak.

    > A kto zadecydowal?
    > Czy moze raczej - kto w/g powinien zadecydowac, w takiej sytuacji?

    Nie znam procedury.

    --
    Robert Tomasik

  • 495. Data: 2022-10-31 15:19:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Oct 2022 15:00:01 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Co oni mogą tam ważnego zobaczyć, czego nie widać na radarze? Po prostu
    > pytam.

    Czasem mozna sie spotkac ze "zagladaja do kokpitu".

    Co tam moga zobaczyc ... raczej niewiele.

    > Zresztą do ewentualnego zestrzelenia też nam ta para nei jest
    > potrzebna i można przywalić jaką rakietą.

    Oj, to musi byc chyba w poblizu, i musi byc kierowana - nie wiem czy
    tak prosto. Chyba jednak lepiej z mysliwca.

    Gdzies tam jeszcze sie przewijał wątek, ze taki mysliwiec moze silniki
    zgasic w samolocie, jak sie ustawi gdzies z przodu i "tlen wypali".
    Nie wiem ile w tym prawdy

    Moze tez turbulencje spowodowac i autopilota wylaczyc, ale to chyba
    nie jest dobry pomysl, jak zaloga nieprzytomna ... z drugiej strony
    jak AP dalej bedzie sterowal, to tez nic nie da.

    J.

  • 496. Data: 2022-10-31 16:31:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Oct 2022 10:58:53 +0100, Shrek wrote:

    > Zadałem to pytanie - czy kiedykolwiek w polsce zdarzyło się, żeby ktoś
    > rzeczywiście podłożył bombę i zadzwonił, czy były to w 100% fałszywe
    > alarmy.

    Zawsze musi byc ten pierwszy raz ... i kto wtedy winien, ze nie
    ewakuowal na czas?

    > O bombach rzeczywiście ostrzegano czasem (chyba w hiszpanii
    > ETA), ale w naszych kręgach kulturowych chyba 100% było fałszywych - aż
    > sprawdziłem aulę w opolu, ale też było bez ostrzeżenia.

    Aula w Opolu miala byc ostrzezeniem sama w sobie - miala wybuchnac w
    nocy, jak nikogo nie bylo, i tak wybuchla.

> [...]
    > swoje, ale nikt się nie przyłożył, bo nikt w to nie wierzył.
    >
    > BTW - na stacjach końcowych metra to co kilka dni znajdują podejrzany

    W Warszawie? Bo w UK takie rzeczy traktowalo sie powaznie.

    A wroclawski autobus pamietasz?
    Choc tez nie bylo ostrzezenia.

    J.

  • 497. Data: 2022-10-31 17:22:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Oct 2022 11:01:53 +0100, Shrek wrote:

    > Z ATC wynika że "kryzys".

    Tak czy inaczej - ktos zadecydowal.
    I raczej wątpie, zeby to byl czlowiek niskiego stanowiska, co olal
    wszystkich i przyslal :-)

    > Skoro na lotnisku działają antyterroryści, to rozsądnym byłoby żeby w
    > przypadku podejrzenia aktu terroru oni przejmowali inicjatywę. Bo w
    > przyszłości może okazać się tak, że zamaskowani przyjadą po akcji, bo
    > zanim ktoś ich wezwie to albo paxy obezwładnią terrorystów, albo
    > terroryści wszystkich pozabijają.

    Tak sie jakos wydaje, ze powinien ktos przejac zarządzanie.
    Czy dowodca AT, czy jakis "sztab kryzysowy" ... no raczej ktos z AT,
    bo co cywile sie znaja na terrorystach i bombach.

    J.

  • 498. Data: 2022-10-31 17:30:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Oct 2022 11:06:13 +0100, Shrek wrote:

    > Firma handlingowa? I tak w końcu podstawili.

    Ale to wiesz - albo jej nic nie mowisz o zagrozeniu,
    albo sie zastanawia czy powinna.

    > Dyżurny portu? Ten co jest w procedurze wpisany. Wychodzi na to że "kryzys".

    Nie za duza odpowiedzialnosc? A jak wybuchnie?

    > Dobra - tam i tak saperzy muszą finalnie wejść. Wiec sądzę, że skoro
    > takie alarmy się zdarzają a saperzy mają ryzyko wpisane, to może ich
    > przeszkolić. W końcu takie schody to nie wyższa szkoła rakietowa.

    Niby tak, ale
    -czesto sa takie akcje? Jak raz na 5 lat, to sie przeszkolony zwolni,
    albo bedzie na urlopie.

    -a jak samolot warty 200mln$ uszkodzi, to kto odpowiada ? :-)

    Wychodzi na to, ze trzeba uzgodnic wysokosc premii, i ubezpieczyc sie
    od smierci pracownika.

    Ciekawe co tam Robert ma na mysli, ze po odczekaniu godziny jest
    bezpieczniej.
    Choc w sumie ... moze i jest.

    J.

  • 499. Data: 2022-10-31 18:35:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No i ma kto za ten lot pary zapłacić. nie zapominaj o ekonomicznym
    > problemie.

    Pan, pani i tamci państwo. Ty akurat nie, bo jest pijawką netto:P

    > Były takie przypadki, choć to nie tyle były ostrzeżenia, tylko żądania
    > poparte bombką, że jak terrorysta nie dostanie co chce, to o następnej
    > nie zadzwoni.

    Coś więcej?

    > Wydaje mi się, ze gdyby nikt nie reagował, to by było mniej takich
    > problemów. Nikt by nie wysyłał tego. Zresztą przeważająca większość mija
    > bez większego echa. Ktoś wywala do "kosza" głupie e maile.

    Nawet jak niebiescy przyjadą, to tylko pozorują że coś robią;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 500. Data: 2022-10-31 18:39:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 16:31, J.F pisze:

    > Zawsze musi byc ten pierwszy raz ...

    No właśnie nie musi i pewnie nie nastąpi.

    > Aula w Opolu miala byc ostrzezeniem sama w sobie - miala wybuchnac w
    > nocy, jak nikogo nie bylo, i tak wybuchla.

    No własnie - jakbym podejrzewał że ktoś dzwonił wcześniej, to właśnie
    tam - też ślepy tor...

    > W Warszawie?

    W warszawie - przez 20-40 minut metro kursuje krócej i tyle. Nie wiem co
    z tym robią, ale na saperów to za szybko. Może mają pana henia co to
    wynosi do biura rzeczy znalezionych po uprzednim pobieżnym przejechaniu
    jakimś detektorem materiałów wybuchowych.

    A pamiętacie akcję "silny pedał"? ;)

    > A wroclawski autobus pamietasz?
    > Choc tez nie bylo ostrzezenia.

    No właśnie o tym piszę.