  • 691. Data: 2022-11-08 13:26:36
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Nov 2022 21:05:48 +0100, Shrek wrote:

    > Zdaje się że wcześniej pisałeś, że bierzesz sobie z tabelki halę, nie
    > słup...

    Chyba nie pisal tak, ale akurat na hale to typowe projekty są,
    czy firmy, ktore za niewielką opłatą projekt przygotują - tzn
    skopiuja swój wzorcowy i cos tam dopasują ...

    J.

  • 692. Data: 2022-11-08 13:31:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.11.2022 o 13:26, J.F pisze:
    > Chyba nie pisal tak, ale akurat na hale to typowe projekty są,
    > czy firmy, ktore za niewielką opłatą projekt przygotują - tzn
    > skopiuja swój wzorcowy i cos tam dopasują ...

    Są nawet do domki jednorodzinne. Były na bloki mieszkalne. Był to typowy
    projekt i w całej Polsce za Gierka (projekt powstał nieco wcześniej w
    drugiej połowie lat 60-tych) bloki są do siebie podobne. Popatrzcie na
    Hotele ORBIS - w wielu miastach były podobne, bo z jednego projektu
    robione. Szkoły "tysiąclatki" też z jednej sztancy i to w dodatku tak
    projektowane, że na wypadek wojny były szpitalami. Jeśli Shrek, czy
    Kviat maja cokolwiek z inżynierią wspólnego, to negowanie tego
    oczywistego i powszechnie znanego faktu postrzegam jako "pajacowanie".

    --
    Robert Tomasik

  • 693. Data: 2022-11-08 14:39:14
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

> [...]
    > Kviat maja cokolwiek z inżynierią wspólnego, to negowanie tego
    > oczywistego i powszechnie znanego faktu postrzegam jako "pajacowanie".

    Tak, tak... bo samochód też wybierasz z tabelki i nikt tego nie liczy.
    I dźwig, koparkę, telewizor... bo tylko pajace to liczą zamiast wybrać
    sobie z tabelki. A mogli się ciebie zapytać i pokazałabyś im oczywistą i
    powszechnie znaną tabelkę z której mogą przecież sobie to wybrać,
    zamiast pajacować i liczyć.
    Pewne jest jedno, że ty z budownictwem masz tyle wspólnego, że
    słyszałeś, że są jakieś tabelki i tobie się wydaje, że to takie tabelki
    jak katalog z gotowymi telewizorami, albo folder z samochodami od dilera
    samochodów.

    Ręce opadają.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 694. Data: 2022-11-08 15:08:16
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Most na rzece też nie jest na stałe z gruntem związany, bo przyjdzie
    > powódź i go zabierze.

    Dlatego przed powodzią je się składa i chowa do magazynu.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/London_Bridge#/media/P
    lik:Claude_de_Jongh_-_View_of_London_Bridge_-_Google
    _Art_Project.jpg

    Ba! Technika poszła tak do przodu, że nawet buduje się mosty związane na
    stałe z wodą.
    https://echodnia.eu/swietokrzyskie/sandomierz-projek
    tanci-przedstawili-wizualizacje-mostu-nad-wisla/ar/8
    516864

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 695. Data: 2022-11-08 16:58:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Nov 2022 13:31:38 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > Kviat maja cokolwiek z inżynierią wspólnego, to negowanie tego
    > oczywistego i powszechnie znanego faktu postrzegam jako "pajacowanie".

    Raz - widziales jakąs nowo budowaną szkołę wedlug projektu
    tysiaclatki? Albo nowy hotel Orbisu?
    Byly typowe projekty, i nie ma.
    Tzn sa - na domki, na hale itp.

    Dwa - z wyjatkami na drobnice - projekt jest ciagle wymagany.
    A w nim obliczenia wytrzymalosciowe.
    I watpie aby tam sie dało napisac "wszyscy wiedzą, ze strop zelbetowy
    grubosci 10cm, zbrojony pretami fi12 co 10 cm, jest dobry do
    rozpietosci 10m".

    Ale sciany z pustakow to pewnie mozna w jakis uproszczony sposob
    policzyc - wszyscy wiedzą, ze na dwa pietra starczą :-)

    Sa np plyty stropowe prefabrykowane - no ale to jest konkretny wyrob
    konkretnego producenta, ma konkretne parametry - kupujesz, to sie
    podpierasz danymi producenta, robisz we wlasnym zakresie - to musisz
    policzyc, ze wytrzyma.
    A na budowie wlasnego domku, nie wiadomo czy takie gotowe uzyjesz,
    bo dzwig potrzebny do ułozenia.
    Przy duzych blokach ... mam wrazenie, ze tez wolą uzbroic i wylać
    własny strop, niz ustawiac taki prefabrykowany.

    Hale o tyle ciekawe, ze majac zaprojektowany "moduł hali o szerokosci
    12m i wysokosci 5m", mozesz latwo zrobic projekt hali o szerokosci 12m
    i dowolnej dlugosci.
    Ale to ciagle projekt bedzie - Shrek ci jeden podesłał.
    Pomijajac, ze to cos skomplikowanego, bo dopasowane do istniejacej
    hali i z suwnicą, to np zaczyna sie od warunkow geologicznych.

    A potem obliczenia wytrzymalosciowe.
    Obliczen w typowym przypadku juz liczyc nie trzeba - policzyl ktos
    wczesniej, teraz wystarczy skopiowac ze wzorcowego projektu - ale
    ciagle w projekcie są. I ktos musial ten pierwszy raz policzyc,
    a potem ktos tworczo skopiowac.

    Choc cos mi tam miga "Archiwum Statika" ... program policzyl, to musi
    byc dobre? :-)

    A jak chcesz uzyc "gotowy słup stalowy wysokosci 5m", to imo tak samo,
    jak z plytami stropowymi - albo naprawde kupujesz gotowy i masz dane
    producenta, albo sie poslugujesz swoją ksiązką - ale tam gotowców
    raczej nie ma, są tylko wskazówki do obliczen.

    A i tak cie pewnie troche obliczen nie ominie - wypadaloby obliczyc
    chocby ciężar sniegu na dachu, i konieczną nosność słupów.
    I jakies momenty gnące węzłów, zeby sie to nie złozyło.

    J.

  • 696. Data: 2022-11-08 17:11:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Most na rzece też nie jest na stałe z gruntem związany, bo przyjdzie
    > powódź i go zabierze. To raz.

    No więc most na rzecze (a raczej nad rzeką) jest trwale związany z
    gruntem. Jak go sobie woda zabierze, to wtedy nie będzie, ale to już nie
    ma znaczenia.

    > Jest masa
    > elementów stosowanych w budownictwie, których nie liczy nikt od podstaw
    > przy każdym projekcie, tylko sięga po "tabelkę" i sobie z niej bierze
    > wyniki.

    No jest i nikt temu nie przeczy. Tylko akurat rozmawiamy o halach
    wystawowych.

    > Przecież nikt nie liczy w każdym zadaniu "pi", choć ktoś je
    > kiedyś policzył.

    Bardzo głębokie przemyślenie. Ale o czym chciałeś napisać?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 697. Data: 2022-11-08 17:13:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Chyba nie pisal tak,

    No właśnie napisał. Cytowałem.

    > ale akurat na hale to typowe projekty są,

    Oczywiście że tak.

    > czy firmy, ktore za niewielką opłatą projekt przygotują - tzn
    > skopiuja swój wzorcowy i cos tam dopasują ...

    Tym niemniej trzeba policzyć i projekt zrobić.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 698. Data: 2022-11-08 17:55:33
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 08.11.2022 o 16:58, J.F pisze:

    > Byly typowe projekty, i nie ma.
    > Tzn sa - na domki, na hale itp.

    A teraz, gdy buduje się autostrady, są też typowe elementy np. na
    przejazdy/wiadukty nad autostradami. Jak jeździsz autostradami to możesz
    zaobserwować, że na niektórych odcinkach przez wiele kilometrów są
    niemal identyczne. Bez nawigacji i tablic informacyjnych to możesz mieć
    wrażenie, że przecież już pod tym wiaduktem przejeżdżałeś, chociaż
    jesteś dalej o kilkadziesiąt kilometrów...
    Szerokości autostrad są typowe, robi się typowe nasypy, albo dobiera się
    typowe elementy do już istniejącego ukształtowania terenu.
    Ale tylko kompletny ignorant może stwierdzić, że tego się nie liczy, bo
    to się bierze z tabelki.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 699. Data: 2022-11-09 02:03:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.11.2022 o 16:58, J.F pisze:

    > Raz - widziales jakąs nowo budowaną szkołę wedlug projektu
    > tysiaclatki? Albo nowy hotel Orbisu?
    > Byly typowe projekty, i nie ma.
    > Tzn sa - na domki, na hale itp.

    Są typowe jednostki Policji przykładowo. U nas postawili wg projektu
    holenderskiego. Szkołę ostatnią u nas budowali wiele lat temu. Teraz
    dobudowują kawałki. Nie mam jak sprawdzić.

> [...]
    > I watpie aby tam sie dało napisac "wszyscy wiedzą, ze strop zelbetowy
    > grubosci 10cm, zbrojony pretami fi12 co 10 cm, jest dobry do

    Oczywiście masz rację i generalnie w wypadku stropu, to się zakłada
    jakiś i sprawdza, czy wytrzyma.

    > Ale sciany z pustakow to pewnie mozna w jakis uproszczony sposob
    > policzyc - wszyscy wiedzą, ze na dwa pietra starczą :-)

    To jeszcze inaczej. Poza wytrzymałością ściana musi zapewnić ciepło. Ta
    zapewniająca ciepło ma dużą wytrzymałość. Ale oczywiście masz rację, i
    jeśli to nie gotowy certyfikowany element, to policzyć musisz.

> [...]
    > konkretnego producenta, ma konkretne parametry - kupujesz, to sie
    > podpierasz danymi producenta, robisz we wlasnym zakresie - to musisz

    I o tym pisze. Wówczas nie nie liczysz jego wytrzymałości, tylko
    sprawdzasz określoną przez producenta nośność. Co więcej konieczną
    nośność też bierzesz z tabelki (normy). Inna jest wymagana wytrzymałość
    dla sypialni, a inna w pomieszczeniu magazynowym. Nikt nie liczy
    rzeczywistego obciążenia - no może poza studentami - bo nikt nie wie, co
    sobie tam użytkownik wymyśli. Jak się sufit zarwie, to nikt się nie
    czepi budowniczego, że nie przewidział, iż użytkownik beczki z wodą
    będzie stawiał w sypialni. Sprawdzą, czy sufit odpowiadał normie (tabelce).

    Skąd się biorą cyferki w tabelkach, to już osobna sprawa. Czasem ktoś to
    liczy, a czasem wyznacza empirycznie. Wymyśl, ile waży osoba jadąca
    windą? Norma mówi, że 78 kg. Sądzisz, że ktoś to liczył? Ktoś pewnie
    wyskoczy z pomysłem, ze to statystycznie z ważenia wyszło. Na pewno nie,
    bo w autobusach bodajże przyjmuje się 82 kg. A i to - o ile pamiętam -
    dla komunikacji miejskiej inną wagę się bierze, a dla dalekobieżnej inną.

    A tak naprawdę ma to średnie znaczenie, bo dla wind współczynnik
    bezpieczeństwa wynosi 4, a szpitalnych 12. Sądzisz, że ktoś naprawdę
    policzył, że pacjenci są 3 razy ciężcy, niż osoby zdrowe? Nie, tylko
    bierze się pod uwagę, ze wozi się tam osoby na łóżkach, albo z aparaturą
    medyczną.

    To są nadal jakieś cyferki z tabelki.

    > A na budowie wlasnego domku, nie wiadomo czy takie gotowe uzyjesz,
    > bo dzwig potrzebny do ułozenia.
    > Przy duzych blokach ... mam wrazenie, ze tez wolą uzbroic i wylać
    > własny strop, niz ustawiac taki prefabrykowany.

    No właśnie. Z takim dylematem kiedyś walczyłem, jak kumpela potrzebowała
    nad potokiem mostek na działkę rekreacyjną. Można było użyć
    prefabrykowanego przepustu drogowego, dla którego jedynie się konieczny
    prześwit liczyło, ale który był drogi no i trzeba było go przywieźć z
    daleka. Albo można było zaprojektować mostek, ale projektant chciał
    spore wynagrodzenie - choć wykonanie było prostsze i tańsze.

    Zaproponowałem mostek z demobilu - coś w tym stylu:
    https://images.app.goo.gl/eywFQQLfbTPri74U8. Bez powiązania z glebą, po
    prostu położony na płynący w paryji potoczek o szerokości metra - to nie
    jest budowla.

    Ostatecznie trochę się brzegi łopatą podrasowało i wjeżdża przez ten
    potok po dnie. Kilka godzin w roku, jak jest ulewa, to nie da się
    przejechać, ale to pusta działka rekreacyjna przy lesie i wyszło
    najtaniej. Most podwodny się to nazywa.

> [...]
    > Pomijajac, ze to cos skomplikowanego, bo dopasowane do istniejacej
    > hali i z suwnicą, to np zaczyna sie od warunkow geologicznych.

    Pisałem, że się liczy fundamenty. Podkreślam, ze pisałem o tym, że
    czasem nie liczy się wytrzymałości poszczególnych elementów, tylko je
    dobiera, co było związane z pytaniem o wytrzymałością na zmęczenie.
    Nadal nie liczy się tych elementów jak sprężyn.

> [...]
    > wczesniej, teraz wystarczy skopiowac ze wzorcowego projektu - ale
    > ciagle w projekcie są. I ktos musial ten pierwszy raz policzyc,

    Oczywiście. Pi też ktoś policzył, a przecież licząc pole koła nie
    obliczasz pi, tylko przyjmujesz przeważnie 3,14.

    > Choc cos mi tam miga "Archiwum Statika" ... program policzyl, to musi
    > byc dobre? :-)

    Dokąd nie spadnie, bo jak spadnie, to się tym nie zasłonisz. Ale do
    wstępnych obliczeń, żeby dobrać może być niezłe.

> [...]
    > producenta, albo sie poslugujesz swoją ksiązką - ale tam gotowców
    > raczej nie ma, są tylko wskazówki do obliczen.

    Kupujesz od producenta, a ten daje deklarację zgodności, z której
    wynika, że ma to taką a taką wytrzymałość. Pewnie to ktoś tam liczy, ale
    ja nie muszę i o to mi chodzi.

    > A i tak cie pewnie troche obliczen nie ominie - wypadaloby obliczyc
    > chocby ciężar sniegu na dachu, i konieczną nosność słupów.
    > I jakies momenty gnące węzłów, zeby sie to nie złozyło.

    Ciężaru śniegu nie policzysz, bo nie wiesz, ile spadło. Jest norma i w
    zależności od obszaru przyjmujesz obciążenie obliczeniowe. Dodajesz
    obciążenie wiatrem oraz masą własną pokrycia. Tu jest trochę kicha, bo
    po prostu zakładasz jakąś grubość, potem liczysz wytrzymałość i
    sprawdzasz, czy założona grubość wystarczy. Znam przypadki, gdy żadna
    nie była wystarczająca i trzeba było rozpiętość zmienić :-)

    Teraz masz obciążenie obliczeniowe dachy ze śniegiem wiatrem i
    gołębiami. Liczysz teraz reakcje na coś, co jest pod spodem. Nadal to
    jest jakiś model matematyczny z rzeczywistymi obciążeniami dość luźno
    związany. Bo nikt nie będzie obliczał, co się stanie, jak na ten dach
    wejdzie strzelec wyborowy z plecakiem pełnym granatów. A jak dwóch? Co
    będzie jak bocian wyląduje, albo grad spadnie. To są obciążenia
    obliczeniowe brane z tabelek. Choć to nie do końca. Koszary na
    Westerplatte podobno specjalnie projektowano tak, by się zawaliły pod
    ostrzałem i gruzem zabezpieczyły znakujący się w piwnicy bunkier dowodzenia.

    Pod te obciążenia obliczeniowe liczysz konstrukcje od góry do dołu. Coś
    zakładasz i sprawdzasz. Ale jak masz jakiś element certyfikowany, to
    przyjmujesz parametry z deklaracją producenta i raczej nie sprawdzasz,
    czy producent się nie pomylił.

    --
    Robert Tomasik