  • 1. Data: 2007-03-26 19:31:10
    Temat: Zniesienie współwłasności samochodu - formalności
    Od: "sznury" <s...@g...pl>

    Witam,
    wiem, że temat był już poruszany jednak odpowiedzi jakie potrzebuję
    więcej konkretów.
    Jest sobie samochód, którego współwłaścicielami są mąż i żona.
    Małżonkowie chcą żeby właścicielem stała się tylko i wyłącznie żona.
    Trzeba więc znieść współwłasność męża.
    Pytania:

    1. Jak to formalnie należy zrobić ?
    2. Jakiego wniosku użyć, czy jeden z właścicieli może napisać po
    prostu na kartce papieru, że zrzeka się samochodu i podpisać ?
    3. W jakim urzędzie załatwia się tą sprawę ( czy to urząd
    komunikacji? ) ?
    4. Czy rzeczywiście notariusz nie jest potrzebny ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-03-26 19:34:03
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    sznury napisał(a):
> [...]
    > 3. W jakim urzędzie załatwia się tą sprawę ( czy to urząd
    > komunikacji? ) ?
    > 4. Czy rzeczywiście notariusz nie jest potrzebny ?

    Współwłaścicielami po 1/2, czy współwłaścicielami jako małżonkowie?

    KG

  • 3. Data: 2007-03-26 19:55:06
    Od: "sznury" <s...@g...pl>

    On 26 Mar, 21:34, kam <x#k...@w...pl#x> wrote:

    > Współwłaścicielami po 1/2, czy współwłaścicielami jako małżonkowie?
    >
    > KG

    Współwłasność jako małżonkowie.

  • 4. Data: 2007-03-27 11:54:02
    Od: "sznury" <s...@g...pl>

    On 26 Mar, 21:55, "sznury" <s...@g...pl> wrote:

    > Współwłasność jako małżonkowie.

    Dowiedziałem się w trakcie, że:
    Jeżeli małżonkowie nie maja rozdzielności majątkowej to muszą udać się
    do notariusza i tam dokonać zmiany własności. Potem należy odwiedzić
    wydział komunikacji w starostwie powiatowym i przerejestrować pojazd
    na nowego właściciela (koszt 90 zł).
    Czy wie ktoś jak jest z darowizną na dzieci. Samochód jest
    współwłasnością małżonków i chcą go podarować dziecku. Jak z podatkami
    przy takim rozwiązaniu ?

  • 5. Data: 2007-04-02 21:38:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Mar 2007, sznury wrote:

    > Dowiedziałem się w trakcie, że:
    > Jeżeli małżonkowie nie maja rozdzielności majątkowej to muszą udać się
    > do notariusza i tam dokonać zmiany własności.

    Możesz podać jakąś podstawę prawną?
    Zakładam oczywiście "ustrój majatkowy domyślny" :)
    IMO - nie powinno się dać.
    Postawa prawna:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html
    +++
    Art. 35.
    W czasie trwania wspólnoœci ustawowej żaden z małżonków nie może
    żšdać podziału majštku wspólnego. Nie może również rozporzšdzać ani
    zobowišzywać się do rozporzšdzania udziałem, który w razie ustania
    wspólnoœci przypadnie mu w majštku wspólnym lub w poszczególnych
    przedmiotach należšcych do tego majštku.
    ---

    Moim zdaniem oznacza to, że jak jakiś składnik majątkowy został
    "majątkiem wspólnym", oznacza to wpadnięcie w czarną dziurę - i jedyną
    metodą wydobycia jest parowanie Hawkinga ;), tu w postaci wybycia się
    tego "składnika majątku" (przez podarowanie lub sprzedaż osobie
    trzeciej) i następnie nabycie go z powrotem przez jednego małżonka,
    ale już WYŁĄCZNIE ze środków majątku odrębnego.
    Wiem że brzmi absurdalnie, i mialby sens przepis pozwalajacy aby
    "wprost" małżonek mógł hm... wymienić inną część majatku odrębnego
    (np. pieniądze) na udział małżonka.
    Ale przepisu nie znam.
    I trzeba pamietam, że taki przepis powinie (tak dla logiki) zapewniać
    również ochronę osób trzecich - wierzycieli, tak aby na takiej "zamianie"
    (np. pieniędzy na koncie małżonka na udział w zdezelowanym samochodzie)
    nie byli stratni!
    Jest taki przepis?

    > Czy wie ktoś jak jest z darowizną na dzieci.

    IMO zdecydowanie prościej.

    > Samochód jest
    > współwłasnością małżonków i chcą go podarować dziecku. Jak z podatkami
    > przy takim rozwiązaniu ?

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    A pytanie jest offtopiczne - jest oddzielna grupa .podatki!

    pzdr, Gotfryd