  • 1. Data: 2005-05-02 18:33:20
    Temat: Zawieszenie emerytury
    Od: "Ewa" <e...@e...pl>

    Witam!

    Przy rozliczaniu przychodów osiąganych przez emeryta możliwe są 2 warianty:
    rozliczenie miesięczne lub roczne.

    W przypadku rozliczania miesięcznego emerytura jest zawieszana w miesiącach,
    w których przychód przekroczył 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
    A co się dzieje, gdy na przykład wypadł jeden taki miesiąc, pozostałe były
    w przedziale 70%-130%, a suma wszystkich miesięcy przekroczyła roczny limit?
    Czy przychód w miesiącu, w którym emerytura była zawieszona wlicza się do
    przychodu rocznego?

    Z kolei gdy zostanie wybrany roczny sposób rozliczania, to czy istotne jest tylko
    nieprzekroczenie limitu rocznego? Jeśli tak, to po co w ogóle jest sposób miesięczny?

    Na czym polega istotna róznica między tymi systemami (poza porównaniem do
    przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego lub rocznego oczywiście) ?

    W materiałach ZUS znalazłam informację, że wybiera się sposób korzystniejszy dla
    emeryta. To znaczy kto i kiedy wybiera, na jaki okres, itd.? Czy wybrać należy przed
    czy po okresie rozliczeniowym?

    Bardzo proszę o informacje.
    Interesują mnie przede wszystkim sytuacje związane z ewentualnym zawieszeniem
    emerytury.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2005-05-02 19:27:21
    Temat: Re: Zawieszenie emerytury - proszę o pomoc
    Od: "Ewa" <e...@e...pl>

    Bardzo proszę o wyjaśnienie spraw poruszonych w poprzednim newsie na,
    następującym przykładzie:
    Emeryt zarabia mięsięcznie 2 400 zł brutto (czyli rocznie 28 800 zł brutto),
    w zawiązku z czym otrzymuje zmniejszoną emeryturę.
    Jaką emeryturę będzie otrzymaywał w danym roku - przy każdym ze sposobów
    rozliczania: miesięcznym i rocznym - w przypadku gdy:
    a) w jednym miesiącu zarobi dodatkowo 5 000 zł brutto
    b) w jednym miesiącu zarobi dodatkowo 10 000 zł brutto, czyli przekroczy nie tylko
    limit miesięczny, ale także roczny.

    Bardzo proszę o wyjaśnienie. Będę również wdzięczna za podanie źródła informacji
    w tej sprawie.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 3. Data: 2005-05-03 14:22:18
    Temat: Re: Zawieszenie emerytury - nikt nie wie?
    Od: "Ewa" <e...@e...pl>

  • 4. Data: 2005-05-03 21:04:26
    Od: Kaja <m...@b...spamu.autograf.pl>

    Tue, 3 May 2005 16:22:18 +0200, Ewa napisał(a):

> [...]

    Wejdź sobie na strony ZUS-u to wszystko sobie przeczytasz.

    --
    Kaja

  • 5. Data: 2005-05-04 03:53:49
    Od: "Ewa" <e...@e...pl>

    > Wejdź sobie na strony ZUS-u to wszystko sobie przeczytasz.

    Niestety NIE.
    Tam są informacje ogólne, kiedy - to znaczy po przekroczeniu jakiej kwoty i o ile
    emerytura
    jest zminiejszona lub całkiem zawieszona (http://www.zus.pl/swiadcze/emer011.htm)
    Na w końcu proste pytanie jakim jest to powyżej odpowiedzi nie znalazłam. Może Ty
    wiesz
    gdzie jest, to podaj proszę.
    Ale chodzi mi o konkretne odpowiedzi dotyczące sytuacji, które przedstawiłam. Komuś,
    kogo
    to nie dotyczy, wydaje się, że z ogólnych zasad wszystko jednoznacznie wynika. Jeśli
    jednak
    zaczyna się zastanawiać nad konkretną sytuacją - okazuje się, że wcale interpretacja
    nie jest jednoznaczna.

    Pozdrawiam
    Ewa