  • 1. Data: 2010-03-02 00:34:29
    Temat: Zastrzezony slowny znak towarowy i jego powszechne uzywanie
    Od: berni <b...@p...fm>

    Witam grupowiczow!

    Niedawno otrzymalem maila od pewnego wydawnictwa o zaprzestanie uzywania
    na stronie slowa 'fiszki' w odniesieniu do materialow dydaktycznych.
    Sprawdzilem - slowo to jest faktycznie zastrzezone jako slowny znak
    towarowy (w polach ekspolatacji: tablice arytmetyczne, książki w tym do
    nauczania, mapy, słowniki, materiały do nauczania z wyjątkiem aparatów,
    pudełka kartonowe i papierowe, reprodukcje graficzne).

    Moje pytanie jest nastepujace - czy faktycznie nie mozna uzywac tego
    slowa w tekstach opisujacych metode nauki (nie jako nazwe produktu, gdyz
    jest dla mnie oczywiste ze produktu tak nazwac juz nie mozna) ?

    Czy dozwolone jest uzywanie slowa 'fiszka' - czy tez zastrzezenie slowa
    'fiszki' powoduje rowniez zastrzezenie jego odmian ?

    Na Wikipedii mozna znalezc fragment dyskusji wydawnictwa z wikipedysta (
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja:Fiszki ) lecz nie rostrzyga ona
    w.w. kwestii.

    pozdrawiam
    Berni

  • 2. Data: 2010-03-02 06:33:35
    Od: pwz <p...@o...eu>

    W dniu 2010-03-02 01:34, berni pisze:
    > Witam grupowiczow!
    >
    > Niedawno otrzymalem maila od pewnego wydawnictwa o zaprzestanie uzywania
    > na stronie slowa 'fiszki' w odniesieniu do materialow dydaktycznych.
    (...)

    IMHO równie dobrze mogliby "zabronić" używać słowa "kartoteka". Vide:
    http://www.sjp.pl/fiszka - skoro używasz w tym znaczeniu tego
    określenia, to niech się bujają.
    pwz

  • 3. Data: 2010-03-02 07:56:01
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

  • 4. Data: 2010-03-02 07:57:48
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "berni" <b...@p...fm> napisał w wiadomości

    odeslij ich do slownika jezyka polskiego, wogole to dziwi mnie fakt, ze
    wogole udalo im sie to zastrzec, rownie dobrze mogli by sobie zastrzec
    "woda"

  • 5. Data: 2010-03-02 07:58:25
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

> [...]
    > na stronie slowa 'fiszki' w odniesieniu do materialow dydaktycznych.
    > Sprawdzilem - slowo to jest faktycznie zastrzezone jako slowny znak

    IMHO taki znak nie powinien być zastrzeżony, gdyż jest powszechnie znany
    (brak zdolności odróżniającej) lub przede wszystkim w powszechnym użyciu
    jest to nazwa własna materiału. Oczywiście to sprawa trochę dyskusyjna, ale
    jednak.... Pomyślałbym nad wnioskiem do Urzędu Patentowego o unieważnienie
    znaku.

  • 6. Data: 2010-03-02 08:23:11
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    pwz napisal:
    > IMHO równie dobrze mogliby "zabronić" używać słowa "kartoteka". Vide:
    > http://www.sjp.pl/fiszka - skoro używasz w tym znaczeniu tego
    > określenia, to niech się bujają.

    Niekoniecznie. Jest taka firma co sobie zastrzegla okna, po angielsku.
    I to DUZA firma :)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 7. Data: 2010-03-02 08:49:17
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jacek_P <L...@c...edu.pl> writes:

    > Niekoniecznie. Jest taka firma co sobie zastrzegla okna, po angielsku.
    > I to DUZA firma :)

    I jabłko, i inne takie.

    Ale na tym cały wic polega, że można zastrzec jabłko jako nazwę
    komputera, ale nie jako nazwę owocu.

    MJ

  • 8. Data: 2010-03-02 08:52:04
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2010-03-02 08:58, Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > jest to nazwa własna materiału. Oczywiście to sprawa trochę dyskusyjna,
    > ale jednak.... Pomyślałbym nad wnioskiem do Urzędu Patentowego o

    Znak może być zastrzeżony, tak samo, jak podany powyżej w wątku przykład
    słowa woda, ale dla tych towarów, dla których nie jest słowem
    rodzajowym. Czyli woda dla wód mineralnych nie może być zastrzeżona, ale
    jak by ktoś chciał nazwać "Woda" swój program/system komputerowy, to jak
    najbardziej mógłby - patrz właśnie Windows.

    W zakresie w jakim słowo jest rodzajowe, zastzrezone być nie powinno i w
    tym zakresie należy się skupić na problemie zasadności zakazywania/
    wnioskowania o unieważnienie.

    Co do zakazywania - niestety mamy za mało kontekstu. Jeżeli, jak
    słusznie napisał Jacek, używasz słowa fiszka wyłącznie w sensie
    przewidzianym przez sjp, to możesz ich spuścić na drzewo, a nawet
    wytoczyć im na podstawie ich wezwania proces o ustalenie prawa do
    używania znaku (z dużą gwarancją wygranej). Jeżlei uzywasz w jakimś
    innym kontekście - zaczyna się być może problem.

    Natomiast nie widzę podstaw do unieważnienia znaku - w zakresie towarów
    podanych w cytowany wykazie towarów i usług (błędnie przywołanym jako
    pola eksploatacji - to jest pojęcie z prawa autorskiego, a nie pwp)
    słowo fiszki nie jest słowem rodzajowym, nie ma powodów do unieważnienia.

    --
    Jak kogoś pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
    tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

  • 9. Data: 2010-03-02 08:52:21
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 02 Mar 2010 08:58:25 +0100, Piotr [trzykoty] napisał(a):

> [...]
    > jest to nazwa własna materiału. Oczywiście to sprawa trochę dyskusyjna,
    > ale jednak.... Pomyślałbym nad wnioskiem do Urzędu Patentowego o

    Podobna sytuacja jak z "Pierogarnia".

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 10. Data: 2010-03-02 08:53:04
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 02 Mar 2010 08:57:48 +0100, szerszen napisał(a):

    > odeslij ich do slownika jezyka polskiego, wogole to dziwi mnie fakt, ze
    > wogole udalo im sie to zastrzec, rownie dobrze mogli by sobie zastrzec
    > "woda"

    Odsyłanie do słownika nic nie da, skoro można odesłać do biuletynu UPRP.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd