  • 1. Data: 2005-06-28 15:12:39
    Temat: Zadatek - pozew do sądu.
    Od: "muniek" <o...@o...pl>

    Witam,

    pewien czlowiek nie zwrocil mi zadatku na samochod. Podpisalem z nim umowe, w
    ktorej jest paragraf:

    "Par. 7.
    Zapłata za samochód zostanie uiszczona przez zamawiającego w dwóch częściach.
    1.W dniu zawarcia umowy wykonujący otrzyma 1462 (jeden tysiac czterysta
    sześćdziesiąt dwa) euro jako zadatek.
    2.W dniu odbioru samochodu pozostałą, ustaloną część."

    mowiacy o wplaceniu zadatku. Mam rowniez KP, ze zadatek wplacilem.

    Jest jeszcze inny paragraf:

    "Par.8.
    W przypadku nie wywiązania się wykonującego z zamówienia do 30 marca 2005 r.,
    przekazana kwota pieniędzy wymieniona w Par.7, musi zostac zwrócona
    zamawiającemu do 5 kwietnia 2005 r."

    I teraz pytanie czy na podstawie tych dwoch paragrafow umowy i paragrafu KC

    " Art. 394. Par. 1. W braku odmiennego zastrzezenia umownego albo zwyczaju
    zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, ze w razie niewykonania umowy
    przez jedna ze stron druga strona moze bez wyznaczenia terminu dodatkowego od
    umowy odstapic i otrzymany zadatek zachowac, a jezeli sama go dala, moze zadac
    sumy dwukrotnie wyzszej."

    moge wystapic do sadu o zwrot zadatku w podwojnej wysokosci jezeli to nie
    zostalo zapisane w umowie?

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    muniek.

    P.S. Wiem, ze moge isc do prawnika i zapytac ale zwyczajnie po tym co mi zrobil
    mnie nie stac.

  • 2. Data: 2005-06-28 17:49:08
    Temat: Re: Zadatek - pozew do sądu.
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    muniek napisał(a):

> [...]
    > sumy dwukrotnie wyzszej."
    >
    > moge wystapic do sadu o zwrot zadatku w podwojnej wysokosci jezeli to nie

    W umowie zostało przecież zapisane że zadatek zostanie zwrócony w kwocie
    w jakiej został wpłacony. Wyłącza to zastosowanie art. 394 kc.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-06-28 19:04:03
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > "Par.8.
    > W przypadku nie wywiązania się wykonującego z zamówienia do 30 marca 2005 r.,
    > przekazana kwota pieniędzy wymieniona w Par.7, musi zostac zwrócona
    > zamawiającemu do 5 kwietnia 2005 r."

    Tutaj precyzuje sie ze zwraca to co dostal ...

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 4. Data: 2005-06-29 07:24:44
    Od: "muniek" <o...@o...pl>

    > Tutaj precyzuje sie ze zwraca to co dostal ...
    >
    > --
    > Krzysiek, Krakow

    Wielkie dzieki,

    niby wszystko oczywiste a mialem watpliwosci.

    Pozdrawiam,

    muniek.

  • 5. Data: 2005-06-29 08:46:08
    Od: t...@p...onet.pl

    > W umowie zostało przecież zapisane że zadatek zostanie zwrócony w kwocie
    > w jakiej został wpłacony. Wyłącza to zastosowanie art. 394 kc.

    a ja tu nie widze wyłączenia

    jest poprostu napisane, że kwota zostanie zwrócona,
    art. 394 kc daje dodatkowe prawo do żądania dwukrotności,
    a ten kto zadatek wręczył w żaden sposób z tego prawa nie zrezygnował
    ponadto swoboda umów jest ograniczona ustawą, a ustawa jasno daje prawo do
    dwukrotności

    pozdr
    Traaq

  • 6. Data: 2005-06-29 09:08:15
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    t...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > a ten kto zadatek wręczył w żaden sposób z tego prawa nie zrezygnował
    > ponadto swoboda umów jest ograniczona ustawą, a ustawa jasno daje prawo do

    Więc udaj się do sądu z taką umową, wtedy przekonasz się że tylko ty
    tego nie widzisz.
    Ustawa jest tutaj tylko subsydiarna do umowy stron.

  • 7. Data: 2005-06-29 10:05:49
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]

    W przypadku nie wywiązania się wykonującego z zamówienia do 30 marca 2005 r.,
    przekazana kwota pieniędzy wymieniona w Par.7, musi zostac zwrócona

    gdzie tu widzisz wyłączenia ???
    zwrot kwoty zapłaconej jest oczywistym, a
    ponieważ ustawa JEST subsydiarna muniek ma prawo żądać drugie tyle.

    o ile muniek się zdecyduje niech zrobi na mnie cesję, pójdę do sądu i wyciągnę
    x2
    (tym sie zajmuję, nie traktujcie jako reklamy podejmuję jedynie hasło)
    tobie proponuję zakład o wartość zadatku

    pozdr
    Traaq

    PS
    Doświadczenie wskazuje na nikłą szansę skutecznej egzekucji bo wyciąganie
    zadatków na ściągnięcie samochodu jest ostatnio strasznie popularnym wałkiem.

  • 8. Data: 2005-06-29 10:27:09
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    t...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    >
    > gdzie tu widzisz wyłączenia ???
    > zwrot kwoty zapłaconej jest oczywistym, a
    > ponieważ ustawa JEST subsydiarna muniek ma prawo żądać drugie tyle.

    Skoro to jest takie oczywiste to po co strony zawarły taki zapis? Czy
    bez niego byłoby inaczej? Skoro jednak zawarły to musiały mieć w tym
    jakiś cel. Więc jaki? Ano taki że chciały uregulować sprawę zadatku
    inaczej niż przewiduje to kodeks cywilny.

> [...]
    > (tym sie zajmuję, nie traktujcie jako reklamy podejmuję jedynie hasło)
    > tobie proponuję zakład o wartość zadatku

    Więc radzę munkowi niech ci to szybciutko sprzeda skoro jesteś taki
    pewny. Na pewno wyjdzie mu to na dobre.