  • 1. Data: 2003-12-10 17:47:19
    Temat: VAT z kratką
    Od: "Rafal" <m...@w...pl>

    Witam!

    W Rzeczpospolitej z dnia 02.12.2003 w dodatku Moje Auto ukazał się
    artykuł "VAT z kratką" mówiący o zmianach od stycznia 2004 w zasadach
    homologowania aut osobowych jako ciężarowe.

    " Od 1.01 wszystkie nowo homologowane pojazdy osobowe będą mogły otrzymać
    homologację ciężarową, o ile mają nadwozie typu AF."
    [..]
    "Firmy korzystające z samochodów służbowych będą mogły odliczać VAT od
    paliwa tylko w przypadku

    eksploatacji aut ciężarowych oraz osobowych z homologacją ciężarową.

    Dotyczy to zarówno aut z nadwoziami AF jak i innymi kategoriami nadwozi, ale
    homologowanych przed 1.01.2004. Natomiast eksploatacja pojazdów
    homologowanych jako osobowe będzie droższa, gdyż nie będzie można odliczać
    podatku VAT od paliwa oraz innych opłat eksploatacyjnych, wydatki poniesione
    na taki
    samochody są oczywiście kosztem."

    AF - nadwozie występujące np we Fiacie Panda...

    Mam w związku z tym kilka pytań:

    1. Posiadam samochód przerobiony na ciężarowy przez firmę współpracującą z
    salonem, w którym kupiłem samochód. W związku z tym w dowodzie mam wpisany :
    ciężarowy, ale homologacji jako takiej, to nie mam. Czy w związku z tym od
    1.01.2004 roku nie będę mógł odliczać VATu od paliwa?

    2. Czy przy zakupie samochodu z homologacją ciężarową jeszcze na starych
    zasadach w grudniu 2003, będą mnie obowiązywały jeszcze stare przepisy?
    Jeśli kupię teraz samochód, to w środki trwałe mogę go wpisać dopiero w
    styczniu, tak? A jeśli tak, to czy mogę wtedy odliczać VAT od paliwa?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi (jeśli można to proszę odpowiedzieć w miarę
    szybko, żebym jeszcze zdążył kupić samochód w grudniu :)

    Pozdrawiam,
    Rafał