  • 1. Data: 2009-05-08 11:32:50
    Temat: US i spadek - ciekawostki
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    Podczas wizyty mojej znajomej w US - same ciekawostki w postępowaniu
    urzedu.

    Znajoma spadek odziedziczyła 3 lata temu i nie wiedziała, ze trzeba
    złożyć zeznanie w celu ustalenia podatku od spadku.
    Normalnie, to urząd powinien sam z urzędu niezwłocznie zająć się
    tematem. Zatem znajoma sama teraz napisała do US i czego ciekawego
    dowiedziała się na miejscu po wezwaniu:

    1) US sam nie rozpoczął postępowania, ponieważ teraz zajmuje się
    sprawami sprzed 4 lat.. i jej sprawą zająłby się za rok :-) ok..
    tobyloby zrozumiale poniekąd, ale...

    2) znajoma powinna sama szybko dostarczyć wszystkie dokumenty
    dotyczące odziedziczonej schedy, bo postępowanie będzie się przedłużać
    i pani urzędnik postraszyła odsetkami...

    Baardzo ciekawe - to gdyby US rozpoczął postępowanie za rok, to
    odsetki większe by się nie pojawiły?
    :-)

    Wniosek prosty: jak ktos nie wie, to US rozpoczyna postepowanie
    dopiero przed 5 letnim okresem, kiedy podatek by sie juz nie
    nalezal... ale wtedy nalicza podatek plus oczywiscie odsetki! :-)

    Gdy podatnik sam sie zglosi, to US zaczyna pospieszac, bo przeciez
    ustawowo powinien zamknac temat w miesiac...
    I oczywiście US sam nie wystąpi po rożne zaświadczenia dotyczące
    nieruchomości, mimo ze US grosza za taki wypis nie zaplaci. Wszak
    wiele jest przypadków, że dziedziczy się ułamkową część nieruchomości
    po przodku, którego się wcześniej nie znało i nawet nie wiadomo, gdzie
    ta nieruchomość dokładnie jest, bo się na niej nigdy nie było, a w
    spadku 1/8 części i donieś tu człowieku dokumenty, których nie masz.
    Urząd w piśmie sugeruje ze to podatnik musi dostarczyć takie
    zaświadczenie(nie ma na to podstawy prawnej), ale sugestia US jest na
    tyle mocna (do zeznania "należy" dołączyć....) ze podatnicy
    czytają"musi" i placa po 120 zł za wypis, a gdy takich jest
    potrzebnych kilka...

    Tak wiec po otrzymaniu pisma o tym, że ktoś zgłasza, iż nabył spadek,
    pani w US zakłada reke na rękę i czeka, aż podatnik doniesie wszystkie
    papiery, za które musi słono zapłacić. US idzie na łatwiznę i daje
    pismo, że "należy donieść", zamiast mając wiedzę - wystąpić o
    zaświadczenie do innego Urzędu, a i straszy odsetkami... chyba po to
    by zmotywować nieświadomych praw petentów....

  • 2. Data: 2009-05-08 12:18:22
    Temat: Re: US i spadek - ciekawostki
    Od: spp <s...@o...pl>

    VoyteG pisze:

    > Normalnie, to urząd powinien sam z urzędu niezwłocznie zająć się
    > tematem.

    A jakaś podstawa prawna?

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-05-08 12:55:06
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 8 Maj, 14:18, spp <s...@o...pl> wrote:

    > A jakaś podstawa prawna?

    Art. 165 Ordynacji podatkowej

    § 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z
    urzędu.

    Sąd poinformował urząd po uprawomocnieniu się wyroku - ta sprawa była
    znana urzędniczce, gdy była u niej znajoma, a jak uzasadniła brak
    wszczęcia postępowania, to opisałem powyżej.

  • 4. Data: 2009-05-08 13:11:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    VoyteG pisze:

    > Art. 165 Ordynacji podatkowej
    >
    > § 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z
    > urzędu.

    No więc Urząd się tym zajmie - w swoim czasie.
    Jeżeli spadkobiercy nie zależy - niech czeka.

    --
    SPP

  • 5. Data: 2009-05-08 13:28:10
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 8 Maj, 15:11, spp <s...@o...pl> wrote:
    > VoyteG pisze:
    >

    > No więc Urząd się tym zajmie - w swoim czasie.
    > Jeżeli spadkobiercy nie zależy - niech czeka.

    Zakres trybu tego postępowania normuja inne przepisy:

    Art. 139 § 1 Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia
    postępowania dowodowego
    powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu
    miesiąca,
    a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2
    miesięcy od
    dnia wszczęcia postępowania,

    Urząd wie o tym już od 2 lat, czy działa zgodnie z tym zapisem?

    Art. 121
    § 1 Postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący
    zaufanie
    do organów podatkowych.
    § 2 Organy podatkowe w postępowaniu podatkowym obowiązane są udzielać
    niezbędnych
    informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających
    w związku z przedmiotem tego postępowania.

    Wiedza prawna nabywających spadek jest marna, skoro ponad 2 lata od
    nabycia spadku nie wiedza, że trzeba zapłacić podatek. Urząd wie, a
    postępowania nie wszczyna, czekając niemal aż do czasu przedawnienia
    podatkowego, a wtedy odsetki będą większe - nazwiesz to zaufaniem
    zgodnie z przytoczonym powyżej art. 121 §1 ?

  • 6. Data: 2009-05-08 13:32:26
    Od: spp <s...@o...pl>

    VoyteG pisze:

> [...]
    > miesiąca,
    > a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2

    To to postępowanie już jest z urzędu wszczęte czy nie?

    --
    spp

  • 7. Data: 2009-05-08 13:38:15
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 8 Maj, 15:32, spp <s...@o...pl> wrote:
    > VoyteG pisze:

    > To to postępowanie już jest z urzędu wszczęte czy nie?
    >
    > --
    > spp

    Te, o którym pisze, powinno być wszczęte, ponieważ znajoma napisała
    pismo do urzędu, o tym że nabyła spadek i dołączyła postanowienie. Jak
    została potraktowana podczas pobytu w US, napisałem na początku

  • 8. Data: 2009-05-09 10:00:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 May 2009, VoyteG wrote:

    > Te, o którym pisze, powinno być wszczęte,

    Kiedy urząd właśnie zgrabnie się uchyla.
    Chyba nie ma przepisu, że urząd ma niezwłocznie *wszcząć* postępowanie.
    Ma je *prowadzić* i *załatwić* tak aby wszyscy byli zadowoleni ;)
    Ale to dopiero po wszczęciu :[

    > ponieważ znajoma napisała
    > pismo do urzędu, o tym że nabyła spadek i dołączyła postanowienie.

    Ale IMVHO w tym przypadku stronie nie przysługuje *żądanie* wszczęcia
    postępowania!
    To że strona sama sobie podatek rozlicza - ano wolno jej.
    Rozliczy, będzie miała.

    I nie krzycz na mnie - to nie ja wymyśliłem. Dura lex... a źródło
    na Wiejskiej w W-wie :)

    W niektórych przypadkach są "luki", które podatnicy wykorzystują do
    swoistego przymuszenia do wszczęcia postępowania, już nie pamiętam
    jaka metoda jest stosowana do wymuszenia zastosowania art.8.4
    ustawy o spadkach i darowiznach (chodzi o przymuszenie US do
    zajęcia stanowiska co do WARTOŚCI podstawy opodatkowania - powinno
    być w archiwach .podatki, ale to dopiero PO złożeniu wszelkich
    papierów odnośnie podatku, a dotyczy samej wyceny).
    Na spowodowanie postępowania z urzędu co do określenia zakresu
    spadku "metody" nie widziałem.

    O ile się nie mylę, dawno temu była jakaś sprawa w NSA, w której
    sąd orzekł że celowe/umyślne odkładanie spraw na półkę rzeczywiście
    podważa "zasadę zaufania".
    Tyle, że na "prawidłowo" :P skonstruowaną machinę biurokratyczną
    nie ma siły - zauważ, że jeśli US opapierkował chronologiczne
    postępowania spadkowe, to "nie może" zająć się szybciej sprawą
    Twojej znajomej!
    Bo "bezpodstawnie opóźnilibyśmy pozostałe sprawy".
    Więc "bardzo byśmy chcieli, ale nie możemy" :P

    pzdr, Gotfryd