  • 1. Data: 2002-09-10 14:32:52
    Temat: Sprzedac czy darowac mieszkanie - pilne!
    Od: "Adaś N." <N...@f...onet.pl>

    Witam wszystkich!
    Mam wielka prosbe, moja cioteczna babka a jednoczesnie chrzestna chce mi
    przepiasc mieszkanie (wlasnosc spoldzielcza). Sa dwie mozliwosci jedna to
    darowizna a druga to sprzedaz. W 1 przypadku ponoc dosc wysoki podatek
    trzeba zaplacic, w 2 drugim duzo mniejszy, ale trzeba mieszkanie wycenic
    itd., oczywiscie sprzedaz bylaby fikcyjna czy w tej sytuacji US moze mnie
    sprawdzic i zapytac skad mialem pieniadze na zakup?
    Co radzicie, jak ten problem rozwiazac?
    Z gory dziekuje za rade.
    Pozdrawiam Adam

    Adaś N.
    (((.)))
    ***********************

  • 2. Data: 2002-09-10 15:24:33
    Temat: Re: Sprzedac czy darowac mieszkanie - pilne!
    Od: tan <t...@n...o2.pl>

    Niestety nie jestem w tym biegly w prawie,
    ale odpowiem Ci na jedno pytanie:
    [...]
    > itd., oczywiscie sprzedaz bylaby fikcyjna czy w tej sytuacji US moze mnie
    > sprawdzic i zapytac skad mialem pieniadze na zakup?

    Tak. W zeszlym roku moj kolega kupil dosc drogie mieszkanie
    i musial sie gesto tlumaczyc, skad mial pieniadze.
    Nie mial udokumentowanych az tak wysokich dochodow. Tylko
    mala czesc pieniedzy odlozyl z pensji. Reszte dostal od
    rodzicow i mial z dosc wysokich diet (firma wysylala go za
    granice do pracy przez dlugi okres czasu), a diety nie sa
    dochodem udokumentowanym (ida w koszta firmy, czy jakos tak).

    Z trudem sie z tego wykaraskal (chcieli od niego sciagnac
    cos ok. 70% za nieudokumentowane dochody).

    pozdrawiam - tan

    -------------------------
    chcesz do mnie napisac
    wytnij "nos." z adresu:
    t...@n...o2.pl
    -------------------------

  • 3. Data: 2002-09-10 18:55:44
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    > -------------------------
    > Cześć. problem jest o tyle poważny, że faktycznie można stracić 70% dochodów
    niudokumentowanych. jeśli jednak możesz udowodnić dochody to lepiej dokonać
    sprzedaży. Po twoje stronie nie ma wtedy podatku. Po stornie zaś sprzedającego
    tylko wtedy jeśli jest właścicielem mniej niż pięć lat a i tak tylko wtedy
    jeśli nie przeznaczy tych pieniędzy na zaspokojenie lub polepszenie warunków
    mieszkaniowych(specjalna deklaracja do Urzędu Skarbowego). Darowizna niesie za
    sobą podatek od darowizn w zależności od grupy podatkowej. Sprawdź treść ustawy
    na www.taxonline.pl W każdym wypadku poważne koszty notarialne. Pozdrawiam

  • 4. Data: 2002-09-11 11:43:18
    Od: "Jolanta B" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    warunków
    > mieszkaniowych(specjalna deklaracja do Urzędu Skarbowego).

    jak to nie ma????
    jest podatek - od czynności cywilno-prawnych płacony solidarnie przez
    nabywcę i sprzedającego - w wysokości 2% wartości nieruchomośći (Uwaga!!!!
    Nie ceny sprzedaży!!!!). Dodatkowo, jeżeli sprzedający był właścicielem
    nieruchomości < 5 lat - płaci zryczałtowany podatek dochodowy w wys. 10%
    wartości.

    Darowizna niesie za
    > sobą podatek od darowizn w zależności od grupy podatkowej. Sprawdź treść
    ustawy
    > na www.taxonline.pl

    W przypadku darowizny - zapłacisz 1040 pln + 12% od nadwyżki ponad 13
    000pln.

    IMHO - najlepiej - gdybyś dostał to mieszkanie w spadku. Dlaczego?
    Przeczytaj sobie:
    http://www.mf.gov.pl/podatki/doc/ustawa_o_podatku_od
    _spadkow_i_darowizn.pdf
    i zwróć uwagę na art. 16
    Ewentualnie zainteresuj się umową dożywocia.

    Pozdrawiam Jola