  • 1. Data: 2004-11-02 17:58:17
    Temat: Służebność
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,2370444.htm
    "Coraz bardziej poszatkowana bramami i murami Warszawa staje się mniej
    przyjazna dla mieszkańców. - Najpierw ogrodzą się nowe osiedla, potem
    stare, w końcu zostaną wam tylko drogi przelotowe dla samochodów
    otoczone drutami - kreśli czarną wizję."

    Po przeczytaniu artykułu i komentarzy pod nasunęło mi się takie pytanie:
    Czy można domagać się ustanowienia służebności gruntowej, gdy
    ogrodzenie osiedla wydłużyło okolicznym mieszkańcom drogę np. na
    przystanek, do kościoła, sklepu, parku o np. 3, 5, 10, 15 minut?

    Renata
    i 20 długości geograficznej wschodniej
    wylosowałem Polskę

  • 2. Data: 2004-11-02 19:48:40
    Temat: Re: Służebność
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Renata Gołębiowska wyskrobał(a):
> [...]
    > ogrodzenie osiedla wydłużyło okolicznym mieszkańcom drogę np. na
    > przystanek, do kościoła, sklepu, parku o np. 3, 5, 10, 15 minut?

    Można, choć wiele zależy od konkretnego przypadku. Rozpatrujemy tu
    oczywiście służebność drogi koniecznej z art. 145 KC. To czy nieruchomość ma
    odpowiedni dostęp do drogi publicznej czy nie zależy od indywidualnej
    sytuacji. Jeżeli ten dostęp jest wyraźnie utrudniony, to można liczyć na
    ustanowienie służebności. Jeżeli dostęp odpowiedni jest zapewniony, a budowa
    ogrodzenia wydłuża jedynie drogę do np. sklepu (pozostawiając odległość do
    drogi publicznej bez zmian) to roszczenie nie ma uzasadnienia.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-11-02 20:22:34
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia 2 Nov 2004 17:58:17 GMT, Renata Gołębiowska
    <R...@a...waw.pl> napisał:

> [...]
    > ogrodzenie osiedla wydłużyło okolicznym mieszkańcom drogę np. na
    > przystanek, do kościoła, sklepu, parku o np. 3, 5, 10, 15 minut?

    NIE

    Bo służebnośc drogi koniecznej służy umozliwieniu a nie ułatwieniu
    korzystania z nieruchomości. Istnieje odosobnione orzeczenie Sadu
    Najwyzszego mówiące o drodze koniecznej ustanowionej celem skrócenia drogi
    do centrum wsi, ale to odnosiło się do przypadku, gdy chodziło o skrócenie
    drogi z 5 kilometrów do 300 metrów.

    --
    Falkenstein