  • Data: 2004-03-17 23:36:57
    Temat: Re: rozwod - problemy
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@N...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 16 Mar 2004 11:59:05 +0100, WW wrote:

    > A jeżeli pogorszyl mi sie standard życia po odejściu męża? A
    > dodatkowo zaszly okoliczności opisane w pierwszym poście? To nie mam
    > prawa do alimentow?

    W zasadzie masz. Poniżej przesyłam Ci przepisy Kodeksu rodzinnego i
    opiekuńczego. Z moim komentarzem pisanym
    WERSALIKAMI :)

    Art. 60 [Obowiązek alimentacyjny] § 1. Małżonek rozwiedziony, który
    nie został uznany za wyłącznie winnego rozkładu pożycia i który
    znajduje się w niedostatku, może żądać od drugiego małżonka
    rozwiedzionego dostarczania środków utrzymania w zakresie
    odpowiadającym usprawiedliwionym potrzebom uprawnionego oraz
    możliwościom zarobkowym i majątkowym zobowiązanego.

    TO ZNACZY, ŻE PRZY ROZWODZIE BEZ ORZEKANIA O WINIE I TAK MOŻESZ WYSTĄPIĆ O
    ALIMENTY NA SIEBIE, JEŚLI ZNALAZŁAŚ SIĘ W NIEDOSTATKU.

    § 2. Jeżeli jeden z małżonków został uznany za wyłącznie winnego
    rozkładu pożycia, a rozwód pociąga za sobą istotne pogorszenie
    sytuacji materialnej małżonka niewinnego, sąd na żądanie małżonka
    niewinnego może orzec, że małżonek wyłącznie winny obowiązany jest
    przyczyniać się w odpowiednim zakresie do zaspokajania
    usprawiedliwionych potrzeb małżonka niewinnego, chociażby ten nie
    znajdował się w niedostatku.

    CZYLI:
    JEŚLI SĄD UZNA, ŻE TWÓJ MĄŻ JEST WYŁĄCZNIE WINNY, TO W NIE MUSISZ BYĆ W
    NIEDOSTATKU, WYSTARCZY ŻE TWOJA SYTUACJA FINANSOWA ZNACZNIE SIE PO
    ROZWODZIE POGORSZY.

    § 3. Obowiązek dostarczania środków utrzymania małżonkowi
    rozwiedzionemu wygasa w razie zawarcia przez tego małżonka nowego
    małżeństwa. Jednakże gdy zobowiązanym jest małżonek rozwiedziony,
    który nie został uznany za winnego rozkładu pożycia, obowiązek ten
    wygasa także z upływem pięciu lat od orzeczenia rozwodu, chyba że ze
    względu na wyjątkowe okoliczności sąd, na żądanie uprawnionego,
    przedłuży wymieniony termin pięcioletni.

    CZYLI:
    1) NIEZALEŻNIE OD WINY, JEŚLI WYJDZIESZ POWTÓRNIE ZA MĄŻ, TO STRACISZ
    PRAWO DO ALIMENTOW NA SIEBIE
    2)BEZ ORZEKANIA O WINIE, PRAWO DO ALIMENTOW NA SIEBIE WYGASA GENERALNIE PO
    5 LATACH OD ORZECZENIA ROZWODU

    Pozdrawiam,
    MArta