eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[pieniactwo] urzad stanu cywilnego i oplata za filmowanie we wlasnymzakresie › Re: [pieniactwo] urzad stanu cywilnego i oplata za filmowanie we wlasnymzakresie
  • Data: 2005-08-30 09:02:04
    Temat: Re: [pieniactwo] urzad stanu cywilnego i oplata za filmowanie we wlasnymzakresie
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik wyskrobał(a):
    > Nie można komuś zabronić fotografowania tego, co może zobaczyć. Można
    > ograniczyć publikację. Opisane przez Ciebie zakazy działają do chwili,
    > gdy klient się do nich stosuje. Jak się przestaje stosować, to tak
    > naprawdę nie bardzo wiadomo co z nim zrobić. Zakaz błyskania fleszem
    > można uzasadnić niszczeniem obrazów. Podobno światło jest dla nich
    > szkodliwe, a przynajmniej tak słyszałem. Ale jak będziesz robił
    > fotografie bez flesza, to nie ma żadnej podstawy, by Ci zabronić.

    Zasada, że "nie można zabronić fotografowania tego co można zobaczyć" nie
    zawsze się sprawdza. Najczęściej nie ma zastosowania w zderzeniu z prawami
    autorskimi. Chociażby przywołane przeze mnie koncerty z zakazem filmowania
    czy fotografowania, kina z zakazem filmowania czy (przez analogię) radio z
    zakazem nagrywania. Muzeum, jako właściciel eksponatów i podmiot praw
    autorskich, chyba również może sobie nie życzyć, aby ktoś utrwalał obraz.

    > Powoływanie się na umowę cywilnoprawną jest o tyle bez sensu, że gdyby
    > nawet uznać, że umową coś takiego można unormować - choć mocno w to
    > wątpię - to w razie złamania umowy możesz ewentualnie klienta pozwać
    > do sądu o naruszenie umowy. Tylko jak to zrobić, skoro on nie ma
    > obowiązku Ci podać danych. Nie ma podstawy do jego zatrzymania, bo
    > przecież nawet wykroczenia nie popełnił, więc próbując go zatrzymać
    > pozbawiamy go bezpodstawnie wolności.

    Strony łączy jakiś stosunek prawny, najpewniej o charakterze cywilnoprawnym.
    Co do prawnych podstaw zatrzymania to chyba nie wchodzi ono w grę, zresztą
    nie wspominałem o nim.

    --
    Bartek Gliniecki