  • Data: 2005-04-23 09:08:45
    Temat: Re: jak to jest w ogole mozliwe? [cross-post]
    Od: Aleksander Nabaglo <...@a...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

    !

    cbnet napisał(a):
    > Zastanawialiscie sie kiedys nad kodeksem karnym w PL?
    > Hmmm... ja tez nie za bardzo, ale... :)
    >
    > wlasnie trafilem na pewne forum i przygladajac sie jednej
    > z dyskusji odkrylem rzecz zdumiewajaca.
    >
    > Oto ona:
    >
    > /Art. 257 Kodesu Karnego/:
    > "Kto publicznie znieważa grupę ludności albo poszczególną
    xxx ^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^

    > osobę z powodu jej przynależności [...] wyznaniowej albo
    > z powodu jej bezwyznaniowości lub z takich powodów narusza
    > nietykalność cielesną innej osoby, podlega karze pozbawienia
    > wolności do lat 3."
    Wnioski szczegolowe w dalszej czesci sa malo istotne.
    Najwazniejsze (w sensie najgorsze) jest to, ze uzyto to
    dwoch bardzo niejednoznacznych pojec:
    (1) PUBLICZNIE: zawsze mozna sie czepiac, co to
    znaczy; czy rozmowa dwoch osob, ktorej przysluchuje sie
    trzecia, to juz publicznie?
    (2) ZNIEWAZA: tez bardzo trudne do okreslenia;
    "zniewazony" wie, ze czuje sie zniewazony, kiedy juz
    zdarzy sie, ze sie poczul zniewazony.
    Ale czy jego poczucie bycia zniewazonym jest zasadne?
    Kto to ma uznawac za obiektywnie zasadne?
    Kto ma rozstrzygac, czy "bycie zniewazonym" nie jest
    jedynie manifestowane w innych celach, np. zaszkodzenia
    przeciwnikowi politycznemu lub usuniecia z forum publicznego
    dyskusji na niewygodne tematy?
    Ponadto to, co dla jednego jest zniewaga, dla
    innego moze byc komplementem -- i co z tym poczac?

    ####
    Lepiej by bylo, gdyby PRAWO chronilo obywateli w konkretnych,
    obiektywnie weryfikowalnych sprawach -- czyli jesli przynaleznosc
    obywatela do jakiejs "kategorii" nie ma zwiazku ze sprawa,
    to nie moze byc dyskryminowany z powodu tejze przynaleznosci.

    ####
    Bardzo wszyskim polecam "wyczulenie" na "ogolne, nieobiektywne"
    slowka w tresci aktow prawnych -- zawsze sa one przyczyna
    kolopotow; pozwalaja na toczenie dlugotrwalych, niszczacych
    konfliktow pod pozorem dazenia do prawdy, sprawiedliwosci, itd.

    .