  • 1. Data: 2018-02-26 01:38:24
    Temat: Re: Wypadek - sprawa - co dalej
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-25, Piotr Rezmer <i...@d...org> wrote:
> [...]
    > sprawcą wypadku.
    > Czy miał ktoś podobne doświadczenia? Wiecie jak się odwołać od takiego
    > wyroku? Jestem poszkodowanym a nie zgłosiłem się jako oskarżyciel
    > posiłkowy bo nie czułem jakiejś chęci zemsty prawnej na oskarżonym.
    >
    > Teraz gdy sytuacja wygląda jak w powieści Kafki, zastanawiam się co mogę
    > zrobić. Myślę o tym by porozmawiać z jakimś biegłym w sprawach ruchu
    > drogowego ale nie mam prawa dostępu do akt sprawy i mogę przytoczyć
    > biegłemu jedynie treść wyroku i opowiedzieć o wypadku.
    >
    > Gdzie szukać jakiś informacji na ten temat?

    Podsyłam Twój post na pl.soc.prawo (zasubskrybuj sobie). Jest tam parę
    osób, które moga zasugerować co dalej.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2018-02-26 13:20:39
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Przede wszystkim złóż wniosek o pisemne uzasadnienie wyroku, masz na to tylko 7
    (SIEDEM) dni od ogłoszenia wyroku nawet jeżeli na ogłoszeniu nie byłeś.
    Sąd nie doręczy Ci sam z siebie ani wyroku ani uzasadnienia.
    Gdybyś przegapił termin złożenia wniosku o pisemne uzasadnienie i tak możesz wnieść
    apelację (znów jakiś bardzo krótki termin), ale najlepiej pilnie znajdź adwokata (no
    niestety) lub pilnie złóż do sądu wniosek o przyznanie Ci obrońcy z urzędu.
    Doświadczenie, że sąd nazywa czarne białym, a białe czarnym mają zapewne wszyscy z
    nas.
    Dlaczego nie masz dostępu do akt sprawy? Byłeś stroną tego postępowania?

    -----

  • 3. Data: 2018-02-26 13:34:38
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-02-26 o 13:20, ń pisze:
> [...]
    nas.
    > Dlaczego nie masz dostępu do akt sprawy? Byłeś stroną tego postępowania?

    Nie był, bo sprawa była przeciwko tamtemu kierowcy, a on był tylko
    świadkiem i nie przystąpił jako oskarżyciel posiłkowy.

    MJ

  • 4. Data: 2018-02-26 16:25:08
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

> [...]
    (SIEDEM) dni od ogłoszenia wyroku nawet jeżeli na ogłoszeniu nie byłeś.
    > Sąd nie doręczy Ci sam z siebie ani wyroku ani uzasadnienia.

    Dzięki, tak zrobię. Choć nie wiem czy sąd uzna mój wniosek. Tak jak
    pisze Michał, nie byłem oskarżycielem posiłkowym, bo sprawa wydawała mi
    się oczywista a nie czułem jakieś potrzeby prawnego znęcania się nad
    oskarżonym, który przecież nieumyślnie we mnie uderzył.

    Na razie, planuję się spotkać z prokuratorem i prosić by złożył apelację
    do sprawy. Mam tylko nadzieję że ma na to więcej niż 7 dni od ogłoszenia
    wyroku bo prokuratorzy są raczej mocno zajęci.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2018-02-26 17:08:33
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Możesz też uderzyć do RPO.

    -----

  • 6. Data: 2018-02-27 17:46:20
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2018-02-26 o 16:25, Piotr Rezmer pisze:
    > Na razie, planuję się spotkać z prokuratorem i prosić by złożył apelację
    > do sprawy. Mam tylko nadzieję że ma na to więcej niż 7 dni od ogłoszenia
    > wyroku bo prokuratorzy są raczej mocno zajęci.

    Dziś rozmawiałem telefoniczne z prokuratorem. To nie od niego zależy
    apelacja. Decyzję podejmuje szef prokuratury, Ja nie mogę zgłosić do
    prokuratury żadnych zastrzeżeń do opinii biegłego i opartego na niej
    wyroku, oraz wskazania błędów biegłego. Nie będę też poinformowany o
    tym, czy apelacja została zgłoszona, przyjęta itd. Nie mam też
    możliwości występowania w procesie apelacyjnym jako oskarżyciel posiłkowy.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2018-02-27 18:01:59
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

> [...]
    nas.
    > Dlaczego nie masz dostępu do akt sprawy? Byłeś stroną tego postępowania?

    Czy nie jest przypadkiem taż że o pisemne uzasadnienie wyroku może
    wnioskować tylko strona postępowania czyli oskarżony lub prokurator? Nie
    wiem czy jako poszkodowany, mogę być interwenientem samoistnym. Poniżej
    wrzucam link który coś mówi o tej kwestii ale nie wyjaśnia.

    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/511057,strona-
    ma-siedem-dni-na-zlozenie-wniosku-o-uzasadnienie-wyr
    oku.html

    Na ogłoszeniu wyroku byłem i nagrałem sobie wypowiedź sędziego. Nie wiem
    czy pisemne uzasadnienie wyroku będzie bardziej szczegółowe.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2018-02-27 18:54:14
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Może więc użyjesz ustawy o prawie dostępu do informacji publicznej?
    Przykładowo możesz zażądać od prezesa sądu treści wyroku sygn. aprawy XYZ/18 i
    uzasadnienia.
    Podobnie można wnioskować do prokuratury. Tyle, że nie daje Ci to praw procesowych.
    Terminy w tej ustawie długawe jak na potrzeby postępowania karnego - 14 dni na
    udzielenei informacji publicznej przez organ (sąd, prokuratura), a w razie czego
    organowi za przewlekłość WSA przywali na Twój wniosek grzywnę... 100 zł (słownie: sto
    złotych, z życia).
    Co do wyroku to jakieś enigmatyczne: jesteś uznany winnym, czy raczej osoba trzecia
    została uniewinniona?
    W cywilnym IMHO mógłbyś przystąpić po apelacji jako uczestnik, ale co do karnego to
    walnij do jakiegoś łebskiego adwokata.

  • 9. Data: 2018-02-27 19:07:22
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2018-02-27 o 18:54, ń pisze:

    > Co do wyroku to jakieś enigmatyczne: jesteś uznany winnym, czy raczej osoba trzecia
    została uniewinniona?

    Biegły stwierdził że bezpośrednią przyczyną wypadku było działanie
    kierującego motocyklem (czyli mnie). Podjęty przez niego manewr w
    zasadzie uniemożliwiał podjęcie reakcji obronnej przez oskarżonego.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2018-02-27 19:25:22
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

> [...]
    uzasadnienia.
    > Podobnie można wnioskować do prokuratury. Tyle, że nie daje Ci to praw procesowych.

    Czy w uzasadnieniu pisemnym będzie coś więcej niż to co usłyszałem na
    ogłoszeniu wyroku w sądzie? Sędzia mówił około minuty, z czego chyba z
    40 sekund trwało odczytanie zarzutów i 20 sekund uzasadnienie. Nagrałem
    wypowiedź sędziego.

    --
    pozdrawiam
    Piotr