    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 27 Mar 2023 23:33:12 -0700 (PDT)
    Subject: Re: "W miarę możliwości"
    From: rowerex rowerex <r...@o...pl>

    poniedziałek, 27 marca 2023 o 16:19:00 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):
    > Myślę, że niepotrzenie starasz się dzielić włos na czworo. W miarę
    > możliwości oznacza tu po prostu, że jak się inaczej nie da, rozsądnie
    > oceniając.

    Pracodawca posiada osobne pomieszczenia przy bramkach wejściowych, które
    podał w regulaminie jako pierwsze odnośnie miejsca badania, a ponadto wymienił
    pomieszczenia alternatywne, ale mimo to w osobnym punkcie dotyczącym metod
    zapewnienia prywatności użył klauzuli, że "w miarę możliwości zapewnia się
    badanie w osobnych pomieszczeniach".

    > Więc jak można poprosić delikwenta, żeby dyskretnie chuchnął
    > w pomieszczeniu obok to należy to zrobić, a nie demonstracyjnie majtać mu
    > przed gębą ustnikiem na zebraniu zespołu.

    I to jest zrozumiałe - najtrudniej jest uniknąć naocznych świadków, ale przynajmniej
    jest zapewnienie osobnego pomieszczenia - i tutaj owe "w miarę możliwości" można
    jakoś jeszcze zrozumieć.

    > W interesie pracodawcy będzie
    > unikanie sytuacji gdzie samo badanie można będzie odebrać jako szykanę.

    A w interesie pracownika będzie unikanie przychodzenia do pracy w stanie
    nietrzeźwości.
    Uwzględniając tylko interesy, to przepisy prawa można zlikwidować (co by było nieraz
    z korzyścią dla prawa), ale wróćmy do tematu.

    Skupiamy się na pomieszczeniach do badania, ale jak pisałem na początku, to jedna
    z dwóch metod zapewnienia prywatności określona w regulaminie, pierwsza to
    właśnie osobne pomieszczenia, a druga to zapewnienie nieprzebywania osób
    postronnych w miejscu wykonywania badania oraz _podczas_podawania_wyniku_badania_
    (użyto określenia "osoby postronne") - i problem w tym, że ta druga metoda jest
    również
    obwarowana klauzulą "w miarę możliwości", czyli podczas badania i podawania badanemu
    wyniku pomiaru w miejscu badania "w miarę możliwości nie będą przebywały osoby
    postronne" - przebywanie takich osób może skutkować tym, że poznają one wynika
    badania
    pracownika, co budzi obawy pracowników czytających regulamin.

    Zatem spory budzi uwarunkowanie możliwościami tej drugiej metody i obu metod
    z osobna, bo raz, że ujawnienie wyniku badania osobie postronnej raczej dla nikogo
    nie będzie przyjemne, zwłaszcza że nic odnośnie winy nie musiało zostać
    przesądzone, a dwa, że obwarowując możliwościami obie metody pracodawca
    dopuszcza możliwość nie spełnienia żadnej z nich, czyli warunkowo dopuszcza
    badanie publiczne wraz z ujawnieniem wyniku osobom postronnym.

    Ów regulamin jest załącznikiem do regulaminu pracy, który pracownik z założenia
    musi akceptować, a jeżeli nie akceptuje, to nie może być dopuszczony do pracy.

    Spory toczą się o to, czy brak klauzuli "w miarę możliwości" coś by zmieniło, czy ten
    zapis jest tylko porządkowy, czy nie jest nadmiarowy lub nawet sprzeczny z prawem,
    wszak ustawa nie daje możliwości uwarunkowania wymogu "nienaruszania godności
    i innych dóbr", a pracodawca definiując metody owego "nienaruszania" wszystkie
    jednocześnie warunkuje "możliwościami"...

    Pozdr-
    -Rowerex