eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPytanie o OC [dlugie i malo smieszne] › Re: Pytanie o OC [dlugie i malo smieszne]
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.internetia.
    pl!newsfeed.tpinternet.pl!nemesis.news.tpi.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!
    not-for-mail
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie o OC [dlugie i malo smieszne]
    Date: Fri, 10 Aug 2007 00:35:39 +0200
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 38
    Message-ID: <f9g554$hh4$1@nemesis.news.tpi.pl>
    References: <f9fo4v$o89$1@atlantis.news.tpi.pl> <f9fpnb$kmt$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <f9fq85$lkn$1@nemesis.news.tpi.pl> <f9frdi$arc$1@mx1.internetia.pl>
    <f9ft2h$a75$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: bop6.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="windows-1250"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1186699236 17956 83.29.31.6 (9 Aug 2007 22:40:36 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 9 Aug 2007 22:40:36 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3138
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:479080
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "TomekD" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:f9ft2h$a75$1@news.onet.pl...

    Takie wyznaczenie składki ubezpieczenia OC, to w ogóle jest dziwna sprawa.
    Nie da się w żaden sposób wyliczyć prawdopodobieństwa, że ktoś spowoduje
    szkodę. Towarzystwa Ubezpieczeniowe w drodze skomplikowanych wyliczeń
    doszły do przeświadczenia, że prawdopodobieństwo to zależy od
    bezszkodowości w poprzednim okresie oraz wieku właściciela pojazdu. Czysta
    statystyka. Równie dobrze można by było zebrać od ubezpieczających dane
    dotyczące numeru kołnierzyka albo buta, przemielić to przez skomplikowaną
    maszynę liczącą zwaną komputerem i ustalić, że ci z kołnierzykiem 46 mają
    najwyższą składkę płacić. Sensu w tym ani za grosz. Konia z rzędem temu,
    kto uzasadni, czemu stawka zależy od pojemności silnika przykładowo. Czyżby
    mercedesy z 3 litrowym silnikiem powodowały więcej szkód niż maluchy z
    nieco ponad półlitrową pojemnością?

    Pomysł z ubezpieczeniem kierowcy, a nie właściciela pojazdu jest całkiem
    sensowny w gruncie rzeczy, ale ma również liczne słabe strony. Wszak
    prawdopodobieństwo szkody zależy wprost proporcjonalnie od ilości
    przejechanych kilometrów w podlegającym ubezpieczeniu okresie, zaś
    odwrotnie proporcjonalnie od ilości dotychczas przejechanych kilometrów. Do
    tego załóżmy od bezszkodowości i wieku kierowcy. O ile dwa ostatnie
    parametry spokojnie można jakoś jednoznacznie wyznaczyć, to jak oszacować
    doświadczenie wyrażone ilością dotąd przejechanych kilometrów) czy
    prognozować planowany do przejechania dystans? Trzeba by było każdemu GPS-a
    wszczepić, a i to powstał by problem komunikacji publicznej, która dystans
    by sztucznie zawyżała.

    Reasumując, to jakikolwiek byśmy system nie zastosowali, to żaden sensu
    większego mieć nie będzie. Taki, a nie inny sposób wyznaczenia wysokości
    składki należy rozpatrywać w kategoriach oferty ubezpieczyciela.
    Przyjmujesz, albo odrzucasz i tyle. Przecież idąc do banku po kredyt nie
    pytasz dyrektora, czemu akurat mają stawkę 5%,a nie 6 albo zgoła 4. Próba
    dopatrywania się głębszego sensu w przyznawaniu 10% za rok bezszkodowej
    jazdy jest z góry skazana na niepowodzenie. Tak samo, jak nie znajdziesz
    uzasadnienia matematycznego dla podniesienia stawki dla młodszych
    kierowców.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1