    From: "D.H. Oskar" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odstąpienie od umowy - again???
    Date: Fri, 21 Jul 2006 16:52:49 +0200

    news:e9qp26$6a8$1@inews.gazeta.pl...

    > dlaczego nie można?

    IMHO akcesoryjosc kary umownej. A po odstapieniu nie ma zobowiazania.

    > można, o ile tylko nie będzie to w istocie oznaczało zastrzeżenia kary
    > umownej za niewykonanie świadczenie pieniężnego...
    > zresztą ustawowe prawo odstąpienia to przecież sankcja za niewykonanie
    > zobowiązania, a więc analogicznie jak przy karze umownej
    > nie widzę więc powodów by wykluczyć karę umowną

    Ja raczej sklanialbym sie ku stanowisku zryczaltowanego odszkodowania na
    wypadek odstapienia.

    > a taki warunek byłby w ogóle dopuszczalny?

    bo ja wiem :)

    > a budzi to jakieś wątpliwości w orzecznictwie?

    orzecznicto jest mierne w tym temacie. Natomist budzi to wapliwosci w
    praktyce. Sprawy nikt takiej nie mial ale komu przedstwiam temat tylko gdyba
    i to bardzo roznie. Sa zwolennicy teorii, e mozna a sa tez tacy, ze nie.

    > bo znalazłem chocby coś takiego:
    > "Kary umowne określone w umowie wzajemnej należałyby się po odstąpieniu od
    > niej tylko wówczas, gdyby były to kary przewidziane na wypadek właśnie
    > odstąpienia od umowy z przyczyn leżących po drugiej stronie umowy.
    > Wygaśnięcie umowy wskutek odstąpienia od niej powoduje, że nie przysługują
    > zastrzeżone w niej na wypadek opóźnienia kary umowne." wyrok SA w
    > Warszawie I ACa 512/2000

    Znam ale osoby, z ktorymi rozmawialem krytykuja ten poglad ze wzgldow , o
    ktorych wspomnialm wczesniej. Zaistnialaby sytuacja obowiazku zaplaty kary
    umownej omimo braku zobowiazania glownego a przeciez kar umowna zawse ma
    charaktr akcsoryjny.

    pozdrawiam