  • Data: 2013-11-28 15:45:31
    Temat: Re: Czy tu prawo nie działa wstecz?
    Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    > Podatki osobiste - sprawiedliwe są tylko dwa: pogłówne (wszyscy płacą
    >
    > taką samą kwotę "od łebka") i katastralny (% od stanu posiadania).
    >
    > Pierwszy idzie na świadczenia państwa wobec obywatela (w końcu takie
    >
    > same wobec wszystkich), a drugi - na świadczenia państwa wobec mienia
    >
    > obywateli.

    Poza tematem, ale katastralny moim zdaniem spowodowałby niestety w pewnym sensie
    "wywłaszczanie" mniej zaradnych.
    Jeśli ktoś odziedziczy dom i trochę ziemi, a sam nie potrafił sobie życia poukładać
    to prawdopodobnie nie będzie go stać na zapłacenie katastralnego i będzie musiał
    wysprzedać majątek.
    Inna sprawa, że wartość nieruchomości zmienia się w czasie i na to wpływu nie mamy.
    Załóżmy, że kupujesz kawałek ziemi gdzieś na obrzeżach miasta i budujesz tam dom. Po
    paru latach okazuje się, że ta okolica robi się cholernie popularna i cena ziemi
    rośnie gwałtownie o 500%. Dowalają Ci podatek 5x większy niż dotychczas. Nie jesteś w
    stanie go płacić i musisz się wyprowadzić z tej pięknej okolicy.
    Katastralny jest pomysłem na spychanie ludzi mniej majętnych do enklaw biedy.