  • 1. Data: 2005-12-01 19:38:49
    Temat: Problem z odszkodowaniem
    Od: "eNWu" <w...@i...pl>

    Prawie roku temu miałem kolizję z innym samochodem - winna kierowcy tamtego
    samochodu ewidentna, potwierdzona przez policję. Gość ubezpieczenie OC miał
    w Warcie - w związku z tym zwróciłem się do tegoż towarzystwa
    ubezpieczeniowego celem likwidacji szkody. Wszystko potoczyło się w zasadzie
    sprawnie - problem zaczął się przy wypłacie pieniążków - otóż Warta
    odliczyła sobie tytułem amortyzacji 30% wartości nowych części zamiennych,
    które zostały użyte do naprawy oraz część kosztów za robociznę (różnica w
    kosztach roboczo/godziny akceptowanych przez Wartę i tych które
    zapłaciłem). Samochód w momencie powstania szkody miał 6 lat. Na słane do
    Warty pisma ubezpieczyciel stwierdza, że mają prawo potrącić te 30% kosztów
    części (czyli tzw. amortyzację), ponieważ "używając nowych część zwiększyłem
    wartość samochodu" - nie podali oczwiście żadnej podstawy prawnej, bo (jak
    sam sprawdziłem w różnych źródłach) takowej po prostu nie ma. Znalazłem
    odpowiednie orzecznictwo Sądu Najwyższego (orzeczenie SN z dnia 5.11.1980
    roku, III CRN 223/80), potwierdzające, że ubezpieczyciel powinien pokryć z
    OC wszystkie poniesione koszty, w tym koszty nowych części. Napisałem o tym
    Warcie, a oni na to, że się z tym nie zgadzają i jeśli chcę to mogę złożyć
    pozew w sądzie w tej sprawie.
    Kwota, którą powinni mi zwrócić nie jest duża (około 1200 zł + odsetki).
    Chciałbym ją odzyskać zakładając Warcie sprawę w sądzie, jednak potrzebuję
    potwierdzenia, że taka sprawa jest rzeczywiście do wygrania - wolałbym nie
    ponosić dodatkowych kosztów w postaci opłat sądowych i kosztów wynającia
    adwokata, nie mając całkowitej pewności wygrania sprawy.
    Pytanie: czy mam szansę taką sprawę wygrać ? Zależałoby mi na opinii zarówno
    prawników jak i osób, które miały podobne spory z ubezpieczycielami,
    szczególnie, jeśli te spory zakończyły się porażką ubezpieczyciela i wypłatą
    całości odszkodowania.
    I jeszcze pytania dodatkowe:
    W jakim stopniu sądy niższych instancji powinny kierować się orzecznictwem
    Sądu Najwyższego ? Czy powołanie się na orzeczenie SN w pozwie ma sens ?

    Pozdrawiam
    eNWu

  • 2. Data: 2005-12-01 20:09:49
    Temat: Re: Problem z odszkodowaniem
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    eNWu wrote:
    > Napisałem o tym
    > Warcie, a oni na to, że się z tym nie zgadzają i jeśli chcę to mogę złożyć
    > pozew w sądzie w tej sprawie.
    No to złóż.

    Ja się droczyłem z PZU. Zwykłe pismo od adwokata wystarczyło, aby
    wartość szkody wzrosła o 50%.
    :)

  • 3. Data: 2005-12-02 07:51:36
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > No to złóż.

    Dokładnie, złóż. To w ubezpieczeniu AC jest coś takiego jak amortyzacja
    części. Natomiast w przypadku OC nie robią żadnej łaski, masz prawo do
    zupełnie nowych elementów. Nawet jak auto ma 10 lat...