  • 1. Data: 2007-08-01 15:50:40
    Temat: Prawnicy! poproszę o pomoc
    Od: "Bogdan Ł." <Bogd@n_bez k0nta.pl>

    Witam

    Sprawa dotyczy naliczania odsetek od zadłużenia w opłatach czynszowych.
    Znajoma w styczniu wyjechała do Włoch, do opieki nad mieszkaniem
    poprosiła sąsiadkę.
    Wróciła w połowie lipca i odczytała pismo z Administracji, a właściwie
    z GGKO.
    Pismo owe pod rygorem eksmisji nakazuje do zpałaty zaległych
    zaległości czynszowych oraz odsetek.
    Kwestia sporna: GGKO naliczało odsetki:
    Początek lutego (opłata za styczeń + odsetki)
    Początek marca (suma stycznia+luty+ odsetki od powstałej kwoty)
    Początek kwietnia (poprzednia suma+marzec+odsetki od powstałej kwoty)
    Początek maja (..............itd.................)
    Początek czerwca (............itd.............)
    Początek lipca (............itd...............)
    Nie wiem jaka jest dokładna kwota zadłużenia zasadniczego, a jaka odsetek.
    Znajoma była w BOK to powiedziano jej że tak ma być właśnie naliczane.
    Natomiast nie udzielono odpowiedzi na podstawie jakich przepisów księgowość
    oblicza właśnie w TEN sposób zaległości.
    Czy to waszym zdaniem prawidłowy/poprawny sposób naliczania?
    A jeśli tak to może ktoś jest w stanie zacytować lub też podać link
    gdzie można przeczytać o tym sposobie naliczania.
    IMHO jeśli znajoma się zgłosiła do Administracji w celu zapłaty
    to powinna mieć podliczoną łączną kwotę zaległych czynszów +
    należne odsetki.
    Proszę o udzielenie odpowiedzi.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-08-01 16:23:43
    Temat: Re: Prawnicy! poproszę o pomoc
    Od: stern <s...@n...to>

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Wed, 01 Aug
    2007 17:50:40 +0200, Bogdan Ł. zeznał(a):

    > Natomiast nie udzielono odpowiedzi na podstawie jakich przepisów księgowość
    > oblicza właśnie w TEN sposób zaległości.

    Art. 482. k.c.
    § 1. Od zaległych odsetek można żądać odsetek za opóźnienie
    dopiero od chwili wytoczenia o nie powództwa, chyba że po powstaniu
    zaległości strony zgodziły się na doliczenie zaległych odsetek do dłużnej
    sumy.
    § 2. Przepis paragrafu poprzedzającego nie dotyczy pożyczek
    długoterminowych udzielanych przez instytucje kredytowe.

    > A jeśli tak to może ktoś jest w stanie zacytować lub też podać link
    > gdzie można przeczytać o tym sposobie naliczania.

    --> zasada anatocyzmu - jeśli interesuje Cię samo zagadnienie ;)

    > Proszę o udzielenie odpowiedzi.

    proszę bardzo.

  • 3. Data: 2007-08-01 16:55:53
    Od: "Bogdan Ł." <Bogd@n_bez k0nta.pl>

    Użytkownik "stern" napisał:
> [...]
    > dopiero od chwili wytoczenia o nie powództwa, chyba że po powstaniu
    > zaległości strony zgodziły się na doliczenie zaległych odsetek do dłużnej
    Hmm ... z tego co się właśnie dowiedziałem to w skrzynce miała dwa listy
    z GGKO; pierwszy z kwietnia z "ostatecznym" wezwaniem do zapłaty,
    drugi z końca czerwca z nakazem zapłaty pod ("rygorem") eksmisji
    z lokalu.
    Nic natomiast nie jest jej wiadome w sprawie jakichkolwiek
    wcześniejszych uzgodnień.

    Czyli GGKO w sposób prawidłowy nalicza te odsetki od odsetek?
    Poproszę tak z Polskiego na "nasze" :>

    > proszę bardzo.
    Już dziękuję i proszę o jeszcze :)

  • 4. Data: 2007-08-01 17:11:36
    Od: stern <s...@n...to>

    Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Wed, 01 Aug
    2007 18:55:53 +0200, Bogdan Ł. zeznał(a):

    > Czyli GGKO w sposób prawidłowy nalicza te odsetki od odsetek?
    > Poproszę tak z Polskiego na "nasze" :>

    nieprawidłowo.
    Nie wolno naliczać odsetek od odsetek, chyba, że zgodzi się dłuznik, albo
    jest się bankiem, albo złożyło sie pozew.

  • 5. Data: 2007-08-01 17:32:43
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Pocz?tek lutego (opłata za styczeń + odsetki)
    > Pocz?tek marca (suma stycznia+luty+ odsetki od powstałej kwoty)

    Odsetki nalicza sie od kwoty zadłuzenia ... a nie od "kumulacji" :)
    Przeciez w ten sposob rosłyby w postępie niemal geometrycznym. Wiec:

    styczen
    (styczen + odsetkistycznia)
    (styczen + odsetkistycznia) + luty
    (styczen + odsetkistycznia) + (luty + odsetkilutego)

    itp itd ...

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 6. Data: 2007-08-01 21:43:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Aug 2007, KrzysiekPP wrote:

> [...]
    > (styczen + odsetkistycznia)
    > (styczen + odsetkistycznia) + luty
    > (styczen + odsetkistycznia) + (luty + odsetkilutego)

    Albo ja czegoś nie rozumiem, albo zgodnie z zasadą przemiennosci
    tak jest :)

    styczeń
    (styczeń + odsetkistycznia)
    (styczeń + luty) + (odsetkistycznia + odsetkilutego)

    Przecież pisze że "suma stycznia plus luty" a nie "suma stycznia, lutego
    i odsetek za styczeń"!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-08-01 21:44:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Aug 2007, stern wrote:

    > nieprawidłowo.
    > Nie wolno naliczać odsetek od odsetek, chyba, że zgodzi się dłuznik

    No dobra, ale z opisu NIE wynika, że liczyli odsetki od odsetek!
    Liczyli je *tylko* od bieżącej, niezapłaconej kwoty.
    A przynajmniej literalnie tak napisano!

    Może inaczej: prosimy o przykład z liczbami, za luty i marzec
    (lepiej będzie widać niż za styczeń).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-08-01 22:16:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bogdan Ł." <Bogd@n_bez k0nta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Początek maja (..............itd.................)
    > Początek czerwca (............itd.............)
    > Początek lipca (............itd...............)

    Z Twojego opisu wychodzi, że w lipcu ma zapłacić 6 razy za styczeń, 5 razy
    za luty itd. A pewnie tak nie jest i najpewniej źle to opisałeś. generalnie
    Twoja znajoma ma zapłacić:

    1) czynsz na styczeń plus odsetki od dnia upływu terminu zapłaty do dnia
    zapłaty,
    2) czynsz za luty plus odsetki od dnia upływu terminu zapłaty do dnia
    zapłaty,
    3) czynsz za marzec plus odsetki od dnia upływu terminu zapłaty do dnia
    zapłaty,

    itd.

    O ile czynsz był stały, to orientacyjnie kwota do zapłacenia za okres
    styczeń - lipiec to 7 czynszów plus: 21/12 rocznych odsetek za zwlokę
    liczonych od jednego czynszu. (6+5+4+3+2+1 = 21 miesięcy zwłoki).

  • 9. Data: 2007-08-02 09:08:09
    Od: "Bogdan Ł." <Bogd@n_bez k0nta.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał:
> [...]
    lipiec
    > to 7 czynszów plus: 21/12 rocznych odsetek za zwlokę liczonych od jednego czynszu.

    To jak opisałeś sposób naliczania jak dla mnie jest logiczne.
    Z tego co się dowiedziałem w czerwcu (15-18) zaległość wynosiła
    7.650pln. Natomiast (podobno) na dzień 20 lipca kwota wynosiła
    już 9.2cośtam pln.

  • 10. Data: 2007-08-02 13:50:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Z tego co się dowiedziałem w czerwcu (15-18) zaległość wynosiła
    > 7.650pln. Natomiast (podobno) na dzień 20 lipca kwota wynosiła

    to nawet da się z tego oszacować czynsz (c) i odsetki (o).

    6 * c + 15 * o = 7650 zł
    7 * c + 21 * o = 9200 zł

    c = 1078.571428 zł i o = 78.57142857 zł

    :-)