  • 1. Data: 2007-08-01 13:21:27
    Temat: cesarskie cięcie nielegalne?
    Od: "granadax" <g...@g...pl>

    Witam, interesuje mnie (nie wiem czy istniejący) prawny zapis, który mówiłby o
    tym, iż wykonanie cesarskiego cięcia bez wskazań, czyli na tzw życzenie
    pacjentki jest nielegalne, niezgodne z prawem, przestępstwo?
    Wdzięczna będę za informacje, a także ciekawe odnośniki.
    I odwrotnie, czy pacjentka ma prawo odmówić zgody na poród sn i zarządać cc?
    Intersują mnie wyłącznie dokumenty, nie osobiste sądy i refleksje

  • 2. Data: 2007-08-01 14:48:50
    Temat: Re: cesarskie cięcie nielegalne?
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    granadax pisze:
> [...]
    > I odwrotnie, czy pacjentka ma prawo odmówić zgody na poród sn i zarządać cc?
    > Intersują mnie wyłącznie dokumenty, nie osobiste sądy i refleksje

    nie wiem jak się mają cesarki do prawa, ale jakiś czas temu w jakichś
    wiadomościach czy innych faktach mówili że rząd (chyba ministerstwo
    zdrowia) chce wymusić na lekarzach żeby robili jak najmniej cesarek.
    powodem niby ma być to, że pomiędzy matką a dzieckiem po normalnym
    porodzie jest większa więź rodzicielska.

  • 3. Data: 2007-08-01 15:27:10
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    granadax pisze:

> [...]
    > I odwrotnie, czy pacjentka ma prawo odmówić zgody na poród sn i zarządać cc?
    > Intersują mnie wyłącznie dokumenty, nie osobiste sądy i refleksje

    Nie ma przepisów zakazujących wykonania cesarskiego cięcia "na żądanie"
    i bez wskazań medycznych. W ogóle problematyczne jest dowiedzenie, że
    wykonano cesarskie cięcie bez wskazań. Lekarz który podjął decyzję o
    wykonaniu CC może znaleźć masę uzasadnień, w tym psychiczny stosunek
    położnicy do porodu. Każdy położnik wie, że lęk przed porodem może
    powodować wstrzymanie akcji porodowej - w konfrontacji z odejściem płynu
    owodniowego może to zwiększyć ryzyko infekcji płodu i to już będzie
    podstawą do wykonania CC. Jeśli w wyniku kwalifikacji do porodu nie
    stwierdzono podstaw do CC (np. nieodpowiednie wymiary miednicy) a
    położnik "z biegu" przystąpił do CC to można tu się przyczepić o ile
    wynikiem CC będą powikłania. Z drugiej strony może się okazać że lekarz
    wyciągnie z dokumentów zapis KTG, z którego wynika że płodowi groziło
    niedotlenienie mózgu... Może też wywieść z badania USG dużą masę płodu.
    Przyczyn może być masa, o których pacjentka może zostać niepowiadomiona
    (aczkolwiek powinna być, no ale wiadomo jak to w polskich szpitalach
    jest...).

    Pacjentka zawsze ma prawo odmówić zgody na poród fizjologiczny. Lekarz
    jednak nie ma obowiązku przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego, jeśli w
    jego opinii brak wskazań. Z drugiej strony nastawienie pacjentki może
    być zagrożeniem dla płodu (o czym napisałem powyżej) i lekarz dokona CC.

    Normalny położnik nie wykona CC bez powodu. Prawidłowo przebiegający
    poród fizjologiczny jest cały czas uważany za lepszy dla dziecka niż CC
    a preferowanie tu interesu położnicy przeczy idei porodu.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 4. Data: 2007-08-01 16:38:13
    Od: "Angie" <j...@o...eu>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > a preferowanie tu interesu położnicy przeczy idei porodu.

    Generalnie sie zgadzam z tym co napisales, chociaz po 18 godzinach na
    porodowce powinnam byc raczej sceptyczna do rodzenia sn:-) Fascynuje mnie
    jedynie co wg ciebie jest "ideą porodu" i dlaczego to cos stoi w
    sprzecznosci z interesem rodzacej:)

    Angie

  • 5. Data: 2007-08-01 18:56:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Angie wrote:
> [...]
    > porodowce powinnam byc raczej sceptyczna do rodzenia sn:-) Fascynuje
    > mnie jedynie co wg ciebie jest "ideą porodu" i dlaczego to cos stoi w

    no wiesz ma boleć, baba ma cierpiec itd...

    a jak urodzi tak bez problemu to jest nie po bożemu.

  • 6. Data: 2007-08-01 20:15:41
    Od: ER <e...@p...onet.pl>

    Marek Dyjor napisał(a):
    > no wiesz ma boleć, baba ma cierpiec itd...
    >
    > a jak urodzi tak bez problemu to jest nie po bożemu.

    Hmmm a slyszales o czyms takim jak znieczulenie?

    Robert Latala, MD
    mailto:er2002@##poczta.onet.pl
    502 43 46 44 #gg145720

  • 7. Data: 2007-08-01 20:49:40
    Od: "Angie" <j...@o...eu>

    > no wiesz ma boleć, baba ma cierpiec itd...
    >
    > a jak urodzi tak bez problemu to jest nie po bożemu.

    Tak wlasnie sadzilam:-))

    Angie

  • 8. Data: 2007-08-01 20:53:36
    Od: "Angie" <j...@o...eu>

    Użytkownik "ER" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Hmmm a slyszales o czyms takim jak znieczulenie?

    1. w niektorych szpitalach takie znieczulenie jest extra platne - i to spore
    extra
    2. ja mialam darmowe:-) po 15 godzinach bycia dzielna znudzilo mi sie
    struganie bohatera i kazalam sie znieczulic. I uswiadamiam ci, ze nie
    znieczulaja na amen - znieczulenie obniza jedynie troche bol - w skali od 1
    do 5 z bolu na 5 na bol na 3:-) Bardziej nie moga [a przynajmniej nie mogli
    w moim przypadku] bo znieczulona na amen kobieta nie bylaby w stanie przec

    Angie

  • 9. Data: 2007-08-01 21:27:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Angie wrote:
> [...]
    > porodowce powinnam byc raczej sceptyczna do rodzenia sn:-) Fascynuje mnie
    > jedynie co wg ciebie jest "ideą porodu" i dlaczego to cos stoi w

    To pewnie ma jakiś związek z tą mityczną "polityką prorodzinną" albo
    innymi "katolickimi wartościami"...

  • 10. Data: 2007-08-01 21:34:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    granadax wrote:
> [...]
    > I odwrotnie, czy pacjentka ma prawo odmówić zgody na poród sn i zarządać cc?
    > Intersują mnie wyłącznie dokumenty, nie osobiste sądy i refleksje

    Tia, tylko jak sobie wyobrażasz dokument "dokumentujący" brak przepisu
    zakazującego? A jak nie ma zakazu - jest legalne. A zakazu nie ma.

    Tyle tylko że "nasz" kochany rząd szuka oszczędności tam, gdzie nie
    trzeba. Cesarka kosztuje - a poród "naturalny" jest nieco tańszy dla NFZ.

    A pieniądze są potrzebne: na "świątynię miłosierdzia" (gdzie możesz się
    pomodlić o szybki i łatwy poród - to taki element rządowej polityki
    zdrowotnej), na przygody w Iraku i Afganistanie (gdzie nasi wojacy
    organizują "wyzwalanym" narodom opiekę zdrowotną, której często brak w
    kraju), na kary (które nałoży na Polskę Komisja Europejska za niszczenie
    przyrody), na afery, przekręty, mundurki i wiele, wiele innych inicjatyw
    "naszych" kochanych władz.