  • 1. Data: 2002-12-18 19:30:40
    Temat: Prawa autorskie do programu a KP
    Od: "Jerzy" <j...@t...nie.adres.email>

    Pracowałem na pełen etat jako "informatyk" w pewnej firmie.
    Nie posiadałem nigdy zakresu obowiązków itp. Nigdy nie dostałem zlecenia na
    cokolwiek na piśmie...pracowałem w domu...
    Firma, duży międzynarodowy holding nie zakupiła ani jednej licencji
    środowiska programistycznego na którym pracowałem (taką licencję posiadam
    sam, na swoje potrzeby). Do moich faktycznych obowiązków należało tworzenie
    oprogramowania na potrzeby firmy... stworzyłem wiele aplikacji w tym jedną
    nad którą pracowałem po godzinach przez wiele miesięcy, co do której miałem
    własne plany komercyjne.

    Teraz rozstaję się z firmą a oni dają mi trzy dni na przekazanie źródeł
    grożąc "konsekwencjami".

    Moje pytanie :
    Kto jest właścicielem praw autorskich do napisanych programów i co za tym
    idzie ?

    --
    Jerzy

  • 2. Data: 2002-12-19 00:16:11
    Temat: Re: Prawa autorskie do programu a KP
    Od: "Hubert Kowalski" <h...@u...infinium.pl>

    > Pracowałem na pełen etat jako "informatyk" w pewnej firmie.
    > Nie posiadałem nigdy zakresu obowiązków itp. Nigdy nie dostałem zlecenia
    na
    > cokolwiek na piśmie...pracowałem w domu...

    Czy w umowie o prace, lub w jakis aneksach, zostal sprecyzowany twoj zakres
    obowiazkow? Czy mozesz zacytowac wszystko co tam sie znajduje, i co
    podpisywales, dotyczace twojego stanowiska pracy, miejsca wykonywania pracy
    i zakresu obowiazkow?

> [...]
    > oprogramowania na potrzeby firmy... stworzyłem wiele aplikacji w tym jedną
    > nad którą pracowałem po godzinach przez wiele miesięcy, co do której

    Czy aplikacja ta byla wykorzystywana w firmie? W jaki sposob/do jakich
    celow? Tylko przez ciebie, czy tez przez innych pracownikow? W jaki sposob
    zostala tam zainstalowana (czy do jej pracy byly niezbedne komponenty
    zawarte w srodowisku programist., np. BDE ze starego Delphi)? Kiedy
    zakupiles srodowisko? Ile przed rozpoczeciem pracy w tej firmie?

    > Teraz rozstaję się z firmą a oni dają mi trzy dni na przekazanie źródeł
    > grożąc "konsekwencjami".

    Jakimi konsekwencjami? Jaki jest sposob rozwiazania stosunku pracy? Jesli
    nie byl dokladnie okreslony zakres twoich obowiazkow, to przeciez mozesz
    przez sadem sie tlumaczyc, ze twoj zakres obowiazkow polegal na np.
    administrowaniu siecia, co z programowaniem ma niewiele wspolnego. Dlatego
    wazne jest co dokladnie robiles, i do jakich celow byla wykorzystywana twoja
    praca, oraz udowodnienie, ze stworzenie tej aplikacji nie wiazalo sie z
    twoim zakresem obowiazkow. Sam jestem programista, i raczej zawsze staram
    sie jak najbardziej sformalizowac swoj zakres obowiazkow, zeby nie
    dochodzilo do takich sytuacji jak twoja.
    Ale mam pewne doswiadczenie w takich problemach jak twoj - u mnie zakonczylo
    sie ugoda, bardzo korzystna dla mnie :-) Przy okazji nabylem sporo
    "doswiadczenia" prawniczego. Poza tym, prywatnie, bardzo interesuje sie
    prawem autorskim, nie tylko w Polsce, ale prawem europejskim i amerykanskim.

    > Moje pytanie :
    > Kto jest właścicielem praw autorskich do napisanych programów i co za tym
    > idzie ?

    Wlascicielem autorskich praw osobistych jestes zawsze ty, i sa to prawa
    niezbywalne. Natomiast wlascicielem praw majatkowych (czyli tak naprawde
    mozliwoscia do dysponowania dzielem na okreslonych polach eksploatacji)
    jestes ty lub firma dla ktorej pracowales, w zaleznosci od sformulowan umowy
    o prace, dodatkowych umow i aneksow.

    Pozdrawiam

    Hubert