  • 1. Data: 2024-02-06 19:31:36
    Temat: Prasa / dziennik / czasopismo
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Czy jeśli ktoś publikuje na youtube regularnie filmy i oznacza numerem
    kolejnym, to jest to prasa, czasopismo?

    Czytając prawo prasowe:

    2. W rozumieniu ustawy:
    1) prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej,
    jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku,
    opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w
    szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy
    teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe;
    prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu
    technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz
    tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za
    pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa
    obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się
    działalnością dziennikarską;
    2) dziennikiem jest ogólnoinformacyjny druk periodyczny lub przekaz za
    pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w
    tygodniu;
    3) czasopismem jest druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz
    w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku; przepis ten stosuje się
    odpowiednio do przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu innego
    niż określony w pkt 2

    Art. 45. Kto wydaje dziennik lub czasopismo bez rejestracji albo zawieszone
    - podlega karze grzywny.

  • 2. Data: 2024-02-08 01:30:22
    Temat: Re: Prasa / dziennik / czasopismo
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-06, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:
    > Czy jeśli ktoś publikuje na youtube regularnie filmy i oznacza numerem
    > kolejnym, to jest to prasa, czasopismo?

    MZ większości przypadków nie.

> [...]
    > w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku; przepis ten stosuje się
    > odpowiednio do przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu innego

    Te definicje nie są wystarczająco precyzyjne, ale czasami się nie da.
    Zobacz, że jakby się człowiek uparł, to publikacja logów np. serwera też
    podejdzie pod powyższe. Czy jest to prasa w powszechnym rozumieniu czy
    nawet w rozumieniu (duchu) tego art.?

    A tak zdroworozsądkowo to jak wygląda prasa? Po pierwsze, jest jakiś
    stały tytuł takich publikacji i MZ nie nalezy utozsamiać go z nazwą
    konta na YT. Po drugie ma to charakter periodyku, czyli wychodzi w miarę
    regularnie. Ma charakter informacyjny, opiniotwórczy, tu już pewnie
    można sporo podciągnąć, ale MZ (nie jestem prawnikiem) istotna jest tu
    bardziej funkcja, jaką pełnią te publikacje. Nie wiem jak to nazwać,
    ogólnoinformacyjna, czyli skierowana to szerszego grona odbiorców?

    Przykładowo, jak sobie będziesz wrzucać filmiki z porostu pomidorów z
    własnego ogródka, niechbyś to i nazwała Wieści Ogrodowe, numerowała
    odcinki z datą i wysyłała nowy co tydzień, to MZ prasa to nadal nie
    jest.
    Ale jak tam nie będzie wyłącznie o Twoich pomidorach, a będziesz
    informowac tez o innych ogródkach warzywnych swojego miasteczka,
    przytaczać opinie własne i sąsiadów, dywagować na różne tematy, o to już
    się MZ zrobi bardzo blisko "prasy".

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2024-02-08 17:27:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 08 Feb 2024 00:30:22 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > MZ większości przypadków nie.

    A to chyba zalezy na czym komu zalezy.
    Czy na posiadaniu statusu "dziennikarza", czy na wlepieniu kary za
    niezarejestrowanie strony :-)

    > Te definicje nie są wystarczająco precyzyjne, ale czasami się nie da.
    > Zobacz, że jakby się człowiek uparł, to publikacja logów np. serwera też
    > podejdzie pod powyższe.

    Ale serwer to sam logi publikuje :-)

    > Czy jest to prasa w powszechnym rozumieniu czy
    > nawet w rozumieniu (duchu) tego art.?

    A te logi to jakies ogolnodostępne ?

    https://www.youtube.com/watch?v=qe2eptsf6vg

> [...]
    > bardziej funkcja, jaką pełnią te publikacje. Nie wiem jak to nazwać,
    > ogólnoinformacyjna, czyli skierowana to szerszego grona odbiorców?

    strona jak wyzej

> [...]
    > własnego ogródka, niechbyś to i nazwała Wieści Ogrodowe, numerowała
    > odcinki z datą i wysyłała nowy co tydzień, to MZ prasa to nadal nie

    A czemu nie?

> [...]
    > informowac tez o innych ogródkach warzywnych swojego miasteczka,
    > przytaczać opinie własne i sąsiadów, dywagować na różne tematy, o to już

    J.

  • 4. Data: 2024-02-08 23:38:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A to chyba zalezy na czym komu zalezy.
    > Czy na posiadaniu statusu "dziennikarza", czy na wlepieniu kary za
    > niezarejestrowanie strony :-)

    Zależy też jak upierdliwy jest proces rejestracji i z czym się taka
    rejestracja wiąże.

    > Ale serwer to sam logi publikuje :-)

    No ale co z tego? :) Prawo prasowe czyni tu jakiś wyjątek?

    > A te logi to jakies ogolnodostępne ?

    Mogą być.

    > https://www.youtube.com/watch?v=qe2eptsf6vg

    Tu bym nie ryzykował i zarejestrował.

    > strona jak wyzej

    > A czemu nie?

    Bo nie ma to charakteru ogólnieinformacyjnego. To jest coś robione na
    własne potrzeby, ewentualnie bliskiego grona znajomych. Bardziej jak
    właśnie te logi z serwera, prywatna kronika czy prywatny pamiętnik.

    --
    Marcin