  • 1. Data: 2005-06-12 18:02:14
    Temat: Oszustwo - art. 286 § 1 k.k.
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    Witam.
    Szukam namiarów na orzeczenie SN (wiem, że jest takie bo kiedyś przypadkiem
    się na nie natknęłam), którego jak na złość nie mogę "trafić".
    Zapewne karniści znają na pamięć sygnaturę ;)
    Wynika z niego, iż nie ma przestępstwa z art. 286 § 1 k.k. jeżeli
    pokrzywdzony świadomie niekorzystnie rozporządza mieniem, chociaż sprawca
    nakłaniając go do zawarcia ryzykownej transakcji przedstawia okoliczności
    obiektywnie nieprawdziwe, wprowadzając pokrzywdzonego tym samym w błąd co do
    swojej wypłacalności.

    --
    Pozdrawiam,
    Krystyna Borek

    --> Odzyskaj swoje pieniądze --> http://rejestr.info <--

  • 2. Data: 2005-06-12 18:29:20
    Temat: Re: Oszustwo - art. 286 § 1 k.k.
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Krystyna Borek napisał(a):

> [...]
    > obiektywnie nieprawdziwe, wprowadzając pokrzywdzonego tym samym w błąd co do

    To chyba wewnętrznie sprzeczne. Nie można mówić o świadomości
    pokrzywdzonego, że niekorzystnie rozporządza mieniem, skoro pozostaje w
    błędzie. Albo jest świadomy albo pozostaje w błędzie. Przynajmniej
    wwedług mnie.

    Ale zerknij: w wyrok SA w Katowicach II AKa 191/00 - Prokuratura i Prawo
    2001/3/19 - mowa tam u ryzyku gospodarczym, jeśli o to chodzi.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-06-12 19:18:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:d8htc0$edo$9@news.onet.pl...

    Uważam, ze trudno będzie znaleźć takie orzeczenie, albowiem raczej nie
    jest to prawda. Skoro zdołamy dowieść, że sprawca celowo wprowadzał w
    błąd pokrzywdzonego i doprowadził go tym do niekorzystnego
    rozporządzenia mienie m, to zasadniczo wyczerpujemy znamiona
    przestępstwa oszustwa. W praktyce najczęściej kłopot bywa z
    udowodnieniem bądź to celowości działania sprawcy, który nie tyle
    wprowadza w błąd kontrahenta, co po prostu przemilcza niektóre fakty i
    utrzymuje później, że nie były istotne z punktu widzenia transakcji albo
    były powszechnie znane. Czasem bywa kłopot z udowodnieniem, że pewne
    fakty były znane już w chwili zawierania transakcji, czyli, że sprawca
    powinien był zdawać sobie sprawę, że nie będzie w stanie wywiązać się z
    umowy. I takie bywają kierunki obrony sprawców oszustw. Ale
    zaproponowana przez Ciebie teza jest moim zdaniem niemal niemożliwa do
    utrzymania przed sądem.

  • 4. Data: 2005-06-12 20:26:11
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    2004.03.10 wyrok SN II KK 381/03 Prok.i Pr. 2004/7-8/3

    Korzyść majątkowa w rozumieniu art. 286 § 1 k.k. jest niewątpliwie pojęciem
    szerszym niż przywłaszczenie, zagarnięcie mienia, stanowiące cel działania
    sprawcy (animus rem sibi habendi). Dlatego też dla realizacji znamienia
    działania w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, sprawca bynajmniej nie
    musi dążyć do przywłaszczenia mienia stanowiącego przedmiot oszukańczych
    zabiegów, wystarczy, że zamierza osiągnąć korzyść majątkową wynikającą z
    niekorzystnego rozporządzenia mieniem przez osobę czy inny podmiot
    wprowadzone w błąd. (...)

    Celem sprawcy jest skłonienie konkretnej osoby do rozporządzenia mieniem w
    oparciu o uświadomiony i zarazem nieprawdziwy obraz rzeczywistości. Dla
    uznania, iż mamy do czynienia z wprowadzeniem w błąd, wystarczające jest
    każde, jakiekolwiek działanie, które może doprowadzić do powstania błędnego
    wyobrażenia o rzeczywistości u osoby rozporządzającej mieniem. Wobec
    powyższego stwierdzić należy, iż przedmiotem ochrony w ramach przepisu art.
    286 § 1 k.k. jest nie tylko świadczenie majątkowe objęte ochroną prawną, ale
    też każde inne - choćby spełnienie świadczenia przez osobę oszukiwaną
    naruszało przepis ustawy karnej. Przepis art. 286 § 1 k.k. nie dzieli bowiem
    oszustw na "lepsze" i "gorsze", a jedynie wskazuje na przesłanki, jakie
    winny być spełnione, aby można było sprawcy przypisać czyn.

    A może to ten wyrok?

    Pozdrawiam

    Michał

  • 5. Data: 2005-06-12 21:44:13
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    Johnson wrote:

> [...]
    > pokrzywdzonego, że niekorzystnie rozporządza mieniem, skoro pozostaje
    > w błędzie. Albo jest świadomy albo pozostaje w błędzie. Przynajmniej

    Nieprecyzyjnie się wyraziłam.
    Chodzi tu o to, że pokrzywdzony ma wiedzę o niewypłacalności kontrahenta i
    chociaż ten faktycznie obiektywnie wprowadza go w błąd co do swojej
    wypłacalności, to pokrzywdzony rozporządza niekorzystnie mieniem ze
    świadomością tego, że nie otrzyma zapłaty. Prowokuje niejako w ten sposób
    zaistnienie znamienia przestępstwa z art. 286 kk (niekorzystne
    rozporządzenie mieniem w celu osiągnięcia przez sprawcę korzyści
    majątkowej).

    Stan faktyczny jest taki:
    Pokrzywdzony prowadzi własną działalność gospodarczą i jest członkiem
    zarządu w spółce z o.o.
    Sprawca jest kontrahentem obydwu podmiotów gospodarczych.
    W związku z wcześniejszymi transakcjami toczy się postępowanie karne, gdzie
    w zawiadomieniu o popełnieniu przestępstwa (tu akurat chodzi o
    przywłaszczenie) pokrzywdzony pisze, iż sprawca jest niewypłacalny i załącza
    postanowienie komornika o umorzeniu egzekucji w sprawie z wniosku jeszcze
    innego wierzyciela.
    Już po wszczęciu śledztwa sprawca zgłasza się do pokrzywdzonego, ale tym
    razem jako członka zarządu spółki z o.o., i wprowadza go w błąd co do swojej
    wypłacalności. Jak wynika z powyższego pokrzywdzony wie o tym, że jest
    wprowadzany w błąd. Mimo wszystko niekorzystnie rozporządza mieniem
    (sprzedaje rzeczy ruchome z odroczonym terminem płatności).
    Jeszcze przed upływem terminu płatności denuncjuje przestępstwo z art. 286 §
    1 k.k. na szkodę spółki.

    > Ale zerknij: w wyrok SA w Katowicach II AKa 191/00 - Prokuratura i
    > Prawo 2001/3/19 - mowa tam u ryzyku gospodarczym, jeśli o to chodzi.

    Pośrednio ;)
    W temacie jest jeszcze wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 20
    kwietnia 2000 r. II AKa 71/00, OSA 2001/7-8 poz. 54 str. 54

  • 6. Data: 2005-06-12 21:44:28
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > błąd pokrzywdzonego i doprowadził go tym do niekorzystnego
    > rozporządzenia mienie m, to zasadniczo wyczerpujemy znamiona

    Kwestią zasadniczą jest to, że na 100% niekorzystne rozporządzenie mieniem
    nie było skutkiem wprowadzenia w błąd. Zajrzyj do mojej odpowiedzi na post
    Johnson'a.

> [...]
    > wywiązać się z umowy. I takie bywają kierunki obrony sprawców
    > oszustw. Ale zaproponowana przez Ciebie teza jest moim zdaniem niemal

    A jeśli pokrzywdzony mimo usilnych działań sprawcy nie zostaje wprowadzony w
    błąd tylko pozoruje wprowadzenie w błąd? ;)
    Nawet cel takiego pozorowania jest dość jasny ;)

  • 7. Data: 2005-06-12 21:44:41
    Od: "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl>

    mecenas wrote:
    > 2004.03.10 wyrok SN II KK 381/03 Prok.i Pr. 2004/7-8/3

    > A może to ten wyrok?

    Nie ten, ale dzięki :)

    Znalazłam... chyba...
    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 17 sierpnia 2000 r. II AKa
    168/00, OSA 2001/7-8 poz. 51 str. 53, Monitor Prawniczy 2003/12 str. 567
    "Nawet ustalenie, że przedstawione przez sprawcę osobie rozporządzającej
    mieniem okoliczności były obiektywnie nieprawdziwe, samoistnie nie wystarcza
    do przyjęcia, że sprawca działał w zamiarze oszukania. Dla przyjęcia zamiaru
    konieczne jest ustalenie, że sprawca miał świadomość przekazywania osobie
    rozporządzającej mieniem nieprawdziwych informacji i działał w celu
    doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem dla osiągnięcia
    korzyści majątkowej."

    Dywagacje zawarte w uzasadnieniu popierają w sumie moją tezę...

  • 8. Data: 2005-06-12 22:12:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:d8ia9j$a5r$2@news.onet.pl...

> [...]
    > (sprzedaje rzeczy ruchome z odroczonym terminem płatności).
    > Jeszcze przed upływem terminu płatności denuncjuje przestępstwo z art.

    Moim zdaniem fakt, że ktoś jest niewypłacalny pozostaje w luźnym związku
    z tym, że w chwili zakupu nie miał zamiaru za zakupywany towar zapłacić.
    Choc oczywiście rozsądny kontrahent powinien zastanowić się, czy wikłać
    się w taką umowę. Dlatego, w tym wypadku przy okazji należało by
    pokrzywdzonemu, który sprzedał towar jako prezes spółki z oo. postawić
    zarzut działania na jej szkodę. Nie wydaje mi się trudne udowodnienie,
    że powinien był przewidzieć kłopoty z uzyskaniem zapłaty. Pytanie, czy w
    chwili sprzedaży był świadomy tego, że o tego samego kontrahenta chodzi,
    czy może działał w warunkach mniej lub bardziej usprawiedliwionego
    błędu? Skoro złożył zawiadomienie jeszcze przed upływem terminu
    płatności, to wydaje się to sugerować, Że jednak działał świadomie. Może
    w celu osiągnięcia jakiś sobie znanych celów (być może ściągnięcia na
    kontrahenta ścigania karnego) świadomie zawarł ryzykowną dla spółki
    umowę.

    Natomiast z punktu widzenia odpowiedzialności niewypłacalnego
    kontrahenta te rozważania mają moim zdaniem niewielkie znaczenie. Czy
    krańcowa głupota pokrzywdzonego uzasadnianie popełniania na jego szkodę
    przestępstwa? Moim zdaniem nie. Skoro kupujący nie miał możliwości
    wywiązania się z umowy, to dopuszcza się tego oszustwa, choćby dowieść,
    że pokrzywdzony powinien był się domyślać, że kłopoty będą. Być może
    bezpodstawnie przypuszczał, ze jednak sprawca się jakoś z dołka
    "wygrzebie" i pospłaca długi.

  • 9. Data: 2005-06-12 22:14:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krystyna Borek" <k...@h...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:d8ia9m$a5r$5@news.onet.pl...

    Wydaje mi się, ze w tym wyroku chodzi o inną sytuację. O sytuację, gdy
    sprawca pozostaje w mniej lub bardziej usprawiedliwionym błędzie i
    przekazuje fałszywe informacje kontrahentowi.

  • 10. Data: 2005-06-13 03:05:20
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Krystyna Borek napisał(a):

> [...]
    > zaistnienie znamienia przestępstwa z art. 286 kk (niekorzystne
    > rozporządzenie mieniem w celu osiągnięcia przez sprawcę korzyści

    W takiej sytuacji nie ma znamienia wprowadzenia w błąd lub wykorzystania
    błędu istniejącego, a więc nie ma mowy o przestępstwie oszustwa. To
    oczywiste nawet bez żadnych orzeczeń SN.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."