eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Odpowiedzialność producenta dysku twardego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 10

  • 1. Data: 2009-04-17 19:47:31
    Temat: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Witam !

    Znany producent dysków twardych, firma Seagate, wypuścił na rynek serię
    dysków różnej pojemności, oznaczonych jako Barracuda 7200.11. Szybko
    okazało się że bardzo duży procent tych dysków posiada wadę fabryczną,
    która objawia się utratą dostępu do danych zapisanych na dysku, przy
    czym dane te fizycznie nie ulegają uszkodzeniu. Firma w odpowiedzi na
    masowe zgłoszenia problemu przyznała że taki problem istnieje i
    opublikowała nowe oprogramowanie dysku, które powinno problem
    rozwiązywać. Nie rozwiązuje a jak donoszą użytkownicy, potrafi
    definitywnie uziemić dysk.

    Wiadome jest, że dyski twarde mogą ulec uszkodzeniu i w interesie
    użytkownika jest wykonywanie regularnych kopii zapasowych danych. Z
    drugiej jednak strony utrata dostępu do danych nie wynika z natury
    dysku, lecz z wady w produkcie - niby nowoczesne dyski, które padają
    nierzadko po kwartale. W tym więc przypadku usterka występowała dużo
    wcześniej niż możnaby oczekiwać na podstawie wskaźnika (MTBF) oraz norm.

    Czy jest w takim wypadku szansa na wygranie procesu cywilnego z
    producentem, jeśli w pozwie zażąda się bezpłatnego odzyskania danych do
    których dostęp został uniemożliwiony ? Przypominam że jak twierdzi
    producent, dane fizycznie nie zostały uszkodzone i nadal są dostępne na
    talerzach dysku. Ponoć Seagate na początku oferował darmowe odzyskiwanie
    danych, teraz jednak się z tego wycofał.


    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio


  • 2. Data: 2009-04-17 20:24:35
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 17 Apr 2009 21:47:31 +0200, Sebcio <s...@n...com> wrote:

    >
    >
    > Czy jest w takim wypadku szansa na wygranie procesu cywilnego z
    >producentem, jeśli w pozwie zażąda się bezpłatnego odzyskania danych do
    >których dostęp został uniemożliwiony ? Przypominam że jak twierdzi
    >producent, dane fizycznie nie zostały uszkodzone i nadal są dostępne na
    >talerzach dysku. Ponoć Seagate na początku oferował darmowe odzyskiwanie
    >danych, teraz jednak się z tego wycofał.


    Przed jakim sadem? Amerykanskim?...

    A.L.


  • 3. Data: 2009-04-17 22:27:43
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Sebcio wrote:
    > Witam !
    >
    > Znany producent dysków twardych, firma Seagate, wypuścił na rynek
    > serię dysków różnej pojemności, oznaczonych jako Barracuda 7200.11.
    > Szybko okazało się że bardzo duży procent tych dysków posiada wadę
    > fabryczną, która objawia się utratą dostępu do danych zapisanych na
    > dysku, przy czym dane te fizycznie nie ulegają uszkodzeniu. Firma w
    > odpowiedzi na masowe zgłoszenia problemu przyznała że taki problem
    > istnieje i opublikowała nowe oprogramowanie dysku, które powinno problem
    > rozwiązywać. Nie rozwiązuje a jak donoszą użytkownicy, potrafi
    > definitywnie uziemić dysk.
    >
    > Wiadome jest, że dyski twarde mogą ulec uszkodzeniu i w interesie
    > użytkownika jest wykonywanie regularnych kopii zapasowych danych. Z
    > drugiej jednak strony utrata dostępu do danych nie wynika z natury
    > dysku, lecz z wady w produkcie - niby nowoczesne dyski, które padają
    > nierzadko po kwartale. W tym więc przypadku usterka występowała dużo
    > wcześniej niż możnaby oczekiwać na podstawie wskaźnika (MTBF) oraz norm.
    >
    > Czy jest w takim wypadku szansa na wygranie procesu cywilnego z
    > producentem, jeśli w pozwie zażąda się bezpłatnego odzyskania danych do
    > których dostęp został uniemożliwiony ? Przypominam że jak twierdzi
    > producent, dane fizycznie nie zostały uszkodzone i nadal są dostępne na
    > talerzach dysku. Ponoć Seagate na początku oferował darmowe odzyskiwanie
    > danych, teraz jednak się z tego wycofał.
    >
    >

    he he he he


  • 4. Data: 2009-04-18 07:06:38
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    witek pisze:

    > he he he he

    Tak myślałem... :)


    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio


  • 5. Data: 2009-04-18 07:29:17
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: spp <s...@o...pl>

    Sebcio pisze:

    > Czy jest w takim wypadku szansa na wygranie procesu cywilnego z
    > producentem, jeśli w pozwie zażąda się bezpłatnego odzyskania danych do
    > których dostęp został uniemożliwiony ?

    Obawiam się że jak zwykle roszczenia z tego tytułu ograniczone są do
    wartości samego dysku. :(
    Podobnie zresztą jest przy np. materiałach fotograficznych.

    --
    spp


  • 6. Data: 2009-04-18 08:49:11
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: "onet" <d...@b...com>


    Użytkownik "spp" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gsbvj6$epe$1@news.onet.pl...
    > Sebcio pisze:
    >
    >> Czy jest w takim wypadku szansa na wygranie procesu cywilnego z
    >> producentem, jeśli w pozwie zażąda się bezpłatnego odzyskania danych do
    >> których dostęp został uniemożliwiony ?
    >
    > Obawiam się że jak zwykle roszczenia z tego tytułu ograniczone są do
    > wartości samego dysku. :(
    > Podobnie zresztą jest przy np. materiałach fotograficznych.

    Zapewne tak - ale SEAGATE oferuje właśnie bezpłatne odzyskiwanie danych w
    przypadku awarii dysku - który znajduje się na liśnie dysków opublikowanej
    na stronie SEAGATE.


  • 7. Data: 2009-04-18 09:04:02
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: spp <s...@o...pl>

    onet pisze:

    >> Obawiam się że jak zwykle roszczenia z tego tytułu ograniczone są do
    >> wartości samego dysku. :(
    >> Podobnie zresztą jest przy np. materiałach fotograficznych.
    >
    > Zapewne tak - ale SEAGATE oferuje właśnie bezpłatne odzyskiwanie danych
    > w przypadku awarii dysku - który znajduje się na liśnie dysków
    > opublikowanej na stronie SEAGATE.

    Oferuje czy mówi się że oferuje?

    --
    spp


  • 8. Data: 2009-04-18 09:17:07
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: "onet" <d...@b...com>


    Użytkownik "spp" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gsc54r$sl1$1@news.onet.pl...
    > onet pisze:
    >
    >>> Obawiam się że jak zwykle roszczenia z tego tytułu ograniczone są do
    >>> wartości samego dysku. :(
    >>> Podobnie zresztą jest przy np. materiałach fotograficznych.
    >>
    >> Zapewne tak - ale SEAGATE oferuje właśnie bezpłatne odzyskiwanie danych w
    >> przypadku awarii dysku - który znajduje się na liśnie dysków
    >> opublikowanej na stronie SEAGATE.
    >

    Z własnego doświadczenia wiem, iż oferuje - w przypadku 2 dysków odesłanych
    do serwisu - po tygodniu wróciły nowe dyski plus płyty z odzyskanymi danymi.
    Może to dlatego, że dotyczy to dużej firmy ;) - nie wiem jak podchodzą do
    klienta indywidualnego ;)


  • 9. Data: 2009-04-18 16:21:13
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    onet pisze:

    > Z własnego doświadczenia wiem, iż oferuje - w przypadku 2 dysków
    > odesłanych do serwisu - po tygodniu wróciły nowe dyski plus płyty z
    > odzyskanymi danymi. Może to dlatego, że dotyczy to dużej firmy ;) - nie
    > wiem jak podchodzą do klienta indywidualnego ;)

    Z tego co wiem, to już nie oferuje. Dlatego moje pytanie, hipotetyczne
    zresztą ponieważ sposób naprawy dysku można znaleźć w Internecie, o ile
    ktoś ma podstawowe pojęcie o elektronice.

    Chodziło o szczególny przypadek w którym wina leży po stronie
    niedbałości producenta a dane można odzyskać w nadzwyczaj łatwy dla
    producenta sposób. Ciekawi mnie to, bowiem dla przykładu w branży
    motoryzacyjnej tego rodzaju usterki skutkują masowymi akcjami
    serwisowymi, które nie dość że są bezpłatne to jeszcze kontakt z
    klientem inicjowany jest przez producenta pojazdu. Wprawdzie wartość
    samochodu jest wielokrotnie większa niż dysku twardego, ale opisywany
    problem dotyczy całej serii dysków o różnych pojemnościach - w sumie
    kilkaset tysięcy sztuk ? :)


    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio


  • 10. Data: 2009-04-18 16:26:42
    Temat: Re: Odpowiedzialność producenta dysku twardego
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    spp pisze:

    > Obawiam się że jak zwykle roszczenia z tego tytułu ograniczone są do
    > wartości samego dysku. :(
    > Podobnie zresztą jest przy np. materiałach fotograficznych.

    Ok, w normalnych warunkach tak. Poza tym zwracam uwagę, że roszczeniem
    nie byłoby tu odszkodowanie za utracone dane, lecz żądanie ich
    odtworzenia. Mamy tu bowiem następującą sytuację:

    * usterka wynika z wady oprogramowania dysku; oprogramowanie to będąc
    niedopracowanym i niedostatecznie przetestowanym, powoduje uszkodzenie
    obszaru serwisowego dysku
    * usterka ta nie powoduje utraty danych; są one nadal bezpiecznie
    zapisane na talerzach, dysk po prostu nie startuje.

    W normalnych sytuacjach dysk ma prawo się uszkodzić i normalnym jest,
    że producent nie odpowiada za to, nie można też rościć praw do
    jakiegokolwiek odszkodowania innego niż naprawa/wymiana dysku o ile jest
    on objęty gwarancją. Tu jednak niemożność dostępu do danych wynika z
    niezachowania przez producenta odpowiedniej staranności i w efekcie
    wprowadzenia na rynek rażąco wadliwego produktu.


    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1