  • 1. Data: 2004-11-29 20:35:03
    Temat: Legalna muzyka - bez opłat?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tak się zastanawiałem nad czymś innym i mi przyszło do głowy. Tylko nie
    wiem, czy jestem aż tak mądry, że wymyśliłem coś mądrego. czy aż tak głupi,
    że nie widzę mogących powstać problemów.

    Zakładam, ze właściciel sklepu - załóżmy z butami - chce odtwarzać legalnie
    muzykę. Obecnie powinien wnieść opłaty do STOART i ZAIKS. Ale właściciel
    poszerza swą ofertę o sprzedaż wyrobów RTV. Stawia jedno radio z ceną
    załóżmy 200% rynkowej, by łatwo klienta nie znaleźć przypadkiem (bo w tym
    wypadku, to jedynie kłopot), a następnie przystępuje do prezentacji
    rzeczonego urządzenia w celu jego sprzedaży. A prezentację ową prowadzi
    poprzez odtwarzanie muzyki z radia.

    Zgodnie z art. 33(4) Prawa Autorskiego "Wolno korzystać z utworów w związku
    z prezentacją lub naprawą sprzętu." Jest to tzw. dozwolony użytek, więc nie
    ma konieczności wnoszenia opłat. Spektrum zastosowania tego wybiegu jest
    spore. Nie nagłośnimy tak SUPERMARKETU. No i w kawiarence, jak zaczniemy
    sprzedawać RTV, to jednak Sąd może nie dać wiary naszym zapewnieniom. Ale w
    sklepach dowolnej branży może sie przecież radio pojawić w ofercie.

    Jakieś słabe punkty?

  • 2. Data: 2004-11-29 21:25:25
    Temat: Re: Legalna muzyka - bez opłat?
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cog1b3$hd$1@news.onet.pl...

> [...]
    związku
    > z prezentacją lub naprawą sprzętu." Jest to tzw. dozwolony użytek, więc

    No to idźmy dalej. W zacytowanym art. nie widzę nic o prezentacji sprzętu
    oferowanego do sprzedaży. Po prostu prezentacja sprzętu. Niech więc
    sprzedawca ze sklepu bucianego prezentuje swoim klientom ten odbiornik
    zupełnie bezinteresownie, bo taki ładny i tak fajnie gra :). Czy to mało
    jest audiofilów i fanatyków sprzętu grającego?

    Alek

  • 3. Data: 2004-11-29 21:25:49
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    A.D. pon 29. listopada 2004 21:35 Robert Tomasik nie bacząc na śmiech i
    drwinę, bez lęku o własne życie, oznajmił/a:

    > Jakieś słabe punkty?

    sprawdź definicję słowa "prezentacja".

    Włącznie radia i pozostawienie samemu sobie - to nie jest prezentacja.

    BTW, jak sie zdaje ten przepis obchodzi sie nieco inaczej. Cos jakis okolnik
    w rece ostatnio mialem, ale nie pamietam tresci, a na Brackiej mi teczke
    ukradli ;)

    --
    http://bdp.e-wro.com
    a w adresie e-mail jest za duzo kropek ;)

  • 4. Data: 2004-11-29 21:39:17
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "stern" <s...@p...net.pl> napisał w wiadomości

    > sprawdź definicję słowa "prezentacja".

    Mały słownik języka polskiego PWN:
    prezentować = pokazywać, ukazywać, wystawiać na widok publiczny,
    przedstawiać do oglądania.

    > Włącznie radia i pozostawienie samemu sobie - to nie jest prezentacja.

    A ja myślę, że jest.

    Alek

  • 5. Data: 2004-11-29 21:48:34
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    A.D. pon 29. listopada 2004 22:39 Alek nie bacząc na śmiech i drwinę, bez
    lęku o własne życie, oznajmił/a:

    > A ja myślę, że jest.

    czyli zdanie" sprzedawca prezentuje radioodbiornik"
    oznacza, sprzedawca wykonuje niedbaly ruch ręką w kierunkku półki warcząc:
    tam stoją idź se pan obejrzyj. ;)

  • 6. Data: 2004-11-29 23:03:16
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    To ja pojde jeszcze dalej. Dzisiaj w Euro AGD widzialem okolo 120
    wlaczonych odbiornikow. Nikt oczywiscie ich nie ogladal, po prostu
    stoi sciana telewizorow na sprzedaz i tyle. Wiekszosc ma wlaczone
    TVP1, niektore widzialem ze leca na Canal+.

    Czy w takim razie sklep powinien za kazdy uiscic oplate abonamentowa? :)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 7. Data: 2004-11-29 23:07:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "rezist.com" <s...@p...com> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem nie. Tyle, że abonament, to akurat inne przepisy regulują.

  • 8. Data: 2004-11-29 23:29:14
    Od: MaREK <m...@o...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Zakładam, ze właściciel sklepu - załóżmy z butami - chce odtwarzać legalnie
    > muzykę.

    A jak kupi radio i zapłaci abonament radiowo-telewizyjny to nie będzie
    legalnie i pełnoprawnie słuchał swojego radio w swoim sklepiku?
    --
    Pozdrawiam MaREK
    GaduGadu: 4086323

  • 9. Data: 2004-11-29 23:34:07
    Od: "js" <j...@i...pl>

    Użytkownik "MaREK" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A jak kupi radio i zapłaci abonament radiowo-telewizyjny to nie będzie
    > legalnie i pełnoprawnie słuchał swojego radio w swoim sklepiku?

    Nie.

    --
    http://42.pl/url/9nc
    Nie zastanawiac sie!

  • 10. Data: 2004-11-30 00:27:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cog1b3$hd$1@news.onet.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > wypadku, to jedynie kłopot), a następnie przystępuje do prezentacji
    > rzeczonego urządzenia w celu jego sprzedaży. A prezentację ową prowadzi
    [..]
> [...]
    > z prezentacją lub naprawą sprzętu." Jest to tzw. dozwolony użytek, więc nie

    W zasadzie nie, ale w PA jest trochę ogólnych stwierdzeń w stylu "nie może
    naruszać słusznych interesów twórcy" i MZ dość ciężko wyrokować jak się do
    takiej sytaucji odniesie sąd. Z tego co mi się wydaje, powinien on się
    raczej kierować bardziej tym, jaki jest cel istnienia danych zapisów
    ustawowych niż co wynika z ich literalnego brzmienia, a wtedy może nie dać
    wiary sprzedawcy, że chciał sprzedać to radio i tylko w tym celu
    dokonował prezentacji :)

    --
    Marcin