  • 1. Data: 2003-03-27 11:01:30
    Temat: Kilka spraw
    Od: Piotr Konieczny <p...@s...must.die>

    Witam grupowiczów!

    Ostatnio spotkałem się w sieci z kilkoma problemami natury prawnej.
    Chciałbym poznać Wasze odpowiedzi i kilka przepisów (konkretne paragrafy,
    artykuły czy co tam jeszcze) na tematy:

    -Logi "np.: z GaduGadu, Firewall'a" a udowadnianie przestępstwa/naruszenia
    mienia... Wyobraźmy sobie taką sytuację. Rozmawiam z kimś (nazwijmy go
    panem X) via Gadu, i ktoś opowiada mi jak bardzo nienawidzi pewnej osoby
    (Y), że ma ochotę coś jej zrobić etc. Za kilka dni, mamy poważny uszczerbek
    na zdrowiu ów osoby o której wcześniej rozmawiałem z panem X. Moge
    przypuszczać iż sprawcą jest pan X. Czy materiałem dowodowym może być zapis
    z GG i jak dojść czy jest on "nie sfałszowany?" Analogicznie przenieśmy
    taką sytuację na logi z Firewalla i sprawe włamania.
    Czy są jakies pragrafy które to regulują (prosze o link do ich treści)

    -Niechciane maile, jak kto woli spam. Ostatnio weszła ustawa o tym iż
    treści nieporządane przez odbiorce nie mogą sie znajdowac w korespondencji
    do niego. Również prosze o szersze ujęcie tego problemu - link, paragrafy.

    Pytanie: Co moża zrobić w takiej sprawie, powiedzmy prywatnego ciągłego
    przesyłania spamu, po ostrzeżeniu danego nadawcy iż działa on niezgodnie z
    ustawą. Jak dalej rozegrać cała sprawe, gdzie się udać, co zrobić? (Pomijam
    zwrocenie sie do Administratora servera pocztowego, interesuje mnie droga
    sadowa i realnosc takiego ew. procesu.)

    -Kiedy można/nalezy wpuscic policje do domu i pozwolić jej sprawdzic sprzet
    komputerowy pod wzgledem legalnosci oprogramowania, pochodzenia czesci
    skladowych komputera. Jak wygląda w obliczu prawa posiadanie na dysku
    archiwum ze spakowanym programem, który jest wyraźnie zcrackowany.
    Zaznaczam ze reszta ZAINSTALOWANEGO oprogramowania, jest w pelni legalna, a
    na dysku znajduje się tylko jeden wspomniany wyżej program, który nie jest
    zainstalowany.
    Jak przedstawia się problem korzystania z mp3 i filmów DiVx. Równiez tych
    filmów ktore tworzy się samemu (imprezy rodzinne na przykład i kompresuje
    DiVx'em?)

    Z góry dziekuje za odpowiedz. Pisze tu pierwszy raz, i chciałbym dostać
    również jakiś link do kodeksu karnego, ew innego zbioru praw na sieci.

    Pozdrawiam.

    --
    .::piko::.. .............................
    :GG: 2147700 | http://www.zeromski.pl::

  • 2. Data: 2003-03-27 13:06:12
    Temat: Re: Kilka spraw
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    On 2003-03-27 12:01, Piotr Konieczny wrote :
    > Jak przedstawia się problem korzystania z mp3 i filmów DiVx. Równiez tych
    > filmów ktore tworzy się samemu (imprezy rodzinne na przykład i kompresuje
    > DiVx'em?)

    mp3, czy divx sa formatami bezplatnymi i sluza tylko do przenoszenia
    informacji (tak jak papier, telefon itp.). Korzystanie z nich nie jest
    zakazane. Zakazane jest powielanie informacji zakodowanej w tych
    formatach (a takze innych; przykladowo VHS) w pewnych okolicznosciach.
    Filmy wlasne (jesli jestes wlascicielem praw autorskich do nich)
    oczywiscie mozesz sobie kodowac jak chcesz, sprzedawac, rozprowadzac,
    tak samo jak np. zapis na kasecie VHS.

    --
    Szwejk
    "Like a madman laughing in the rain"

  • 3. Data: 2003-03-27 13:59:53
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Pewnego dnia - Cz 27 mar 2003 12:01:30p Piotr Konieczny napisal(a)
    nastepujace slowa :

    > -Logi "np.: z GaduGadu, Firewall'a" a udowadnianie przestępstwa/naruszenia
    > mienia...

    to zadne dowod. Potwierdzenia wutentycznosci tych plikow jest niemozliwe. Tak
    samo jak mail nie moze byc dowodem, logi tez. Chyba zadne szanujacy sie
    biegly nie potwierdzi autentycznosci "logow".

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 4. Data: 2003-03-27 14:26:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | na logi z Firewalla i sprawe włamania.
    | Czy są jakies pragrafy które to regulują (prosze o link do ich treści)

    Wszystko może być dowodem. Wiarygodność danego dowodu podlega ocenie sądu.

> [...]
    | udać, co zrobić? (Pomijam zwrocenie sie do Administratora servera
    | pocztowego, interesuje mnie droga sadowa i realnosc takiego ew.

    To jest wykroczenie, więc możesz złozyc zawiadomienie na policji, albo
    wniosek o ukaranie do sądu.

    | -Kiedy można/nalezy wpuscic policje do domu i pozwolić jej sprawdzic
    | sprzet komputerowy pod wzgledem legalnosci oprogramowania,(...)

    Wpuścić masz obowiązek zawsze. Już sama legitymacja upoważnia do
    przeszukania. Co do sprawdzenia komputera, to nie ma takiej czynności
    procesowej. Formalnie - moim zdaniem - to powinno wyglądać tak:
    1) przeszukanie i zatrzymanie komputera;
    2) oględziny komputera, w razie konieczności z udziałem biegłego lub
    specjalisty;
    3) w zależności od wyników oględzin zwrot kompa za pokwitowaniem lub uznanie
    go za dowód rzeczowy w sprawie. Niezależnie od wszystkiego przeszukanie
    podlega ewentualnemu zatwierdzeniu, jeśli nie było wykonane na podstawie
    nakazu sądu lub prokuratora. Oględziny mogą być przeprowadzone na miejscu,
    ale jeśli zabiorą komputer, to też będzie zgodnie z prawem. W ogóle,
    wszystkie te powyżej opisane stadia mogą się odbyć na miejscu bez zabierania
    komputera. Jeśli masz wszystko OK, to pewnie nawet lepiej. Cirkla godzina
    dymu i po wszystkim. Ale jak zaprotestujesz, że oględziny tylko z udziałem
    biegłego, to po prostu zabiorą zestaw i będzie to chwilę trwało.

    | Jak przedstawia się problem korzystania z mp3 i filmów DiVx. Równiez
    | tych filmów ktore tworzy się samemu (imprezy rodzinne na przykład i
    | kompresuje DiVx'em?)

    MP3, czy też DIVx, to po prostu format zapisu. Coś jak język. Jeśli do
    zapisu używasz legalnych programów to możesz tego do woli używać. Zabronione
    jest rozpowszechnianie. Zasadniczo, jak weźmiesz od kolegi i skopiujesz
    nawet chronionej z płyty CD, ale dla siebie, to - moim zdaniem - nie
    popełniasz żadnego przestępstwa.

  • 5. Data: 2003-03-27 16:15:16
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

> [...]
    > samo jak mail nie moze byc dowodem, logi tez. Chyba zadne szanujacy sie
    > biegly nie potwierdzi autentycznosci "logow".

    To poczytaj kilka postow ponizej ("email z grozbami"). Jesli po mailu lub
    zapisie rozmowy z takiego messengera da sie dojsc, np. do adresu IP, to jak
    najbardziej moze to byc dowod, a w kazdym razie poszlaka. Nie bedzie to
    nigdy jedyny dowod winy takiego osobnika, ale moze on po nitce do klebka
    doprowadzic do pewniejszych dowodow.

    pozdr
    Przemek

  • 6. Data: 2003-03-27 16:32:03
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Pewnego dnia - Cz 27 mar 2003 05:15:16p Przemyslaw Lipin napisal(a)
    nastepujace slowa :

> [...]
    > najbardziej moze to byc dowod, a w kazdym razie poszlaka. Nie bedzie to
    > nigdy jedyny dowod winy takiego osobnika, ale moze on po nitce do klebka

    zgadzam sie ze, moze byc poszlaka ktora doprowadzi do powazniejszych dowodow,
    ale nawet sama identyfikacja numeru IP nic nie gwarantuje (maskarada).
    Pozatym, falszowanie pracy messengera, podrobienie logow czegokolwiek to
    trywializm, mozliwoscia weryfikacji moga byc logi serwera, ale dla bardzo
    przecietnego hackera tez nie jest to problemem (na marginesie: przytpadek
    notorycznej kradzierzy UINow(icq)). Moim zdaniem korespondecja elektroniczna,
    moze stanowic tylko slad, poszlake, wskazowke (semntyka), ktore moze byc
    glownym/jedynym dowodem.

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 7. Data: 2003-03-27 16:36:06
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    >" Moim zdaniem korespondecja elektroniczna,
    > moze stanowic tylko slad, poszlake, wskazowke (semntyka), ktore moze byc
> [...]

    Chciales chyba powiedziec: "ktora nie moze byc jedynym dowodem".
    To samo powiedzialem ja w moim poscie.

    pozdr
    Przemek

  • 8. Data: 2003-03-27 17:25:48
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Pewnego dnia - Cz 27 mar 2003 05:36:06p Przemyslaw Lipin napisal(a)
    nastepujace slowa :

    > Chciales chyba powiedziec: "ktora nie moze byc jedynym dowodem".
    > To samo powiedzialem ja w moim poscie.

    ja bym twierdzil, ze raczej wogole nie moze byc dowodem

    --
    huski
    h...@i...pl

  • 9. Data: 2003-03-27 20:41:18
    Od: Piotr Konieczny <p...@s...must.die>

    No dobra, a moge dostać paragrafy (ew. linki) konkretne do tego typu
    wykroczeń?

    Niechciany spam.
    Przepis warunkujący postepowanie w przypadku przeszukiwania mieszkania.

  • 10. Data: 2003-03-28 11:11:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | No dobra, a mogę dostać paragrafy (ew. linki) konkretne do tego typu
    | wykroczeń?
    |
    | Niechciany spam.

    http://www.masterplan.com.pl/ustawa/ustawa_o_uslugac
    h_elektronicznych.php

    | Przepis warunkujący postępowanie w przypadku przeszukiwania
    | mieszkania.

    A tak bliżej, o co Ci chodzi? No bo jeśli o podstawę prawną, to art. 217 i
    następne kodeksu postępowania karnego. A jeśli o metodologię przeszukania,
    to chyba nie ma. Dawniej była Instrukcja Dochodzeniowo-Śledcza, ale już nie
    obowiązuje. Są Wytyczne nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 grudnia
    2000 r. w sprawie organizacyjnych zasad prowadzenia postępowania
    przygotowawczego przez Policję (Dz. Urz. KGP z dnia 13 marca 2001 r.), ale
    one na temat samego sposobu przeszukania nic nie mówią. Zawarto tam tylko
    wytyczne co do postępowania z uzyskanymi w ten sposób dowodami rzeczowymi.