  • 1. Data: 2003-08-27 10:50:44
    Temat: Format GIF nielegalny?
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Witam!
    Jak wiadomo, za korzystanie z formatu obrazków GIF trzeba zapłacić
    (wykupić licencję). Zastanawiam się, czy w Polsce wolno korzystać z tego
    formatu. Ustawa o Prawie Autorskim mówi w Art. 1 p. 2.1: "Ochroną objęty
    może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia,
    idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne".
    Jak mniemam, sam sposób zapisania obrazku w tym formacie jest właśnie
    wykonywany wg. pewnego algorytmu matematycznego i ustawa wobec tego
    formatu nie obowiązuje.
    Żeby nie było niejasności: program do robienia gifów może być płatny,
    ale sam format?
    Jakie jest Wasze zdanie?
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 2. Data: 2003-08-27 11:11:42
    Temat: Re: Format GIF nielegalny?
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Jak wiadomo, za korzystanie z formatu obrazków GIF trzeba zapłacić
    > (wykupić licencję). Zastanawiam się, czy w Polsce wolno korzystać z tego
    > formatu.

    Tak.
    BTW - ochrona patentowa algorytmu kompresji albo już wygasła
    albo wygasa lada moment w USA, a kilka miesięcy później
    w GB, Japonii itd.

    Pix

  • 3. Data: 2003-09-22 10:11:33
    Od: eli<e...@p...pl>

    Nie jestem co prawda informatykiem, ale z "prawniczego" punktu
    widzenia problem leży gdzie indziej: ponieważ format nie może być
    samoistnym przedmiotem ochrony prawa autorskiego (przecież nie da
    się go oddzielić od programu) kluczowe jest to co obejmuje licencja
    (jakie pola eksploatacji). A ponieważ nie wyobrażam sobie, aby nie
    obejmowała korzystania z formatu, nie może ono być nielegalne, w
    sytuacji, gdy została wykupiona pełna licencja. Chyba, że jakieś
    informatyczne aspekty zagadnienia, o których nie mam pojęcia,
    zmieniają postać rzeczy. W kazdym razie problem jest bardzo ciekawy
    pod wględem teoretycznym i chętnie bym kontynuowała tę dyskusję,
    ale mam wrażenie, że brak jest mi pewnych danych technicznych.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-09-22 10:51:07
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-22 12:11, eli napisał(a):

> [...]
    >pod wględem teoretycznym i chętnie bym kontynuowała tę dyskusję,
    >ale mam wrażenie, że brak jest mi pewnych danych technicznych.

    W skrócie: format GIF jest pewnym sposobem zapisu obrazu (informacji).
    Opiera się na algorytmie kodowania, można to porównać np. do opracowania
    nowego algorytmu sortowania bazy danych, do sposobu obliczania miejsc w
    parlamencie na podstawie okręgów wyborczych, do nowego pomysłu
    wypiekania chleba, czy zapisu dźwięków na płytach CD, DVD itp.
    Najprostszy format zapisu obrazu, tzw. bitmapa, działa na podobnej
    zasadzie, jak telewizor: każdy punkt obrazu ma trzy składowe - zieloną,
    czerwoną i niebieską. Każdy punkt obrazu zajmuje więc trzy wartości, co
    przy dużej rozdzielczości powoduje, że plik wynikowy jest bardzo duży.
    Inne formaty (np. JPG, PNG i GIF właśnie) zapisują obrazy w inny sposób,
    tak, aby plik wynikowy zajmował mniej miejsca. Sposób zakodowania
    niezbędnej ilości informacji (punktów i ich parametrów) przy mniejszej
    objętości jest nazywany kompresją. Kompresja jest ściśle powiązana z
    matematyką - wymagany jest pewien algorytm, aby zakodować i odkodować
    dane do postaci, którą można wyświetlić na ekranie/kartce (bitmapy właśnie).

    Format można oddzielić od programu - może istnieć kilka programów, które
    są w stanie odtworzyć dany typ pliku (np. kilka programów może otworzyć
    plik tekstowy, przeglądarki internetowe różnych firm są w stanie
    otworzyć i zwizualizować dane zawarte na stronach WWW).
    Tak samo może istnieć wiele programów, które mogą zapisać (zakodować)
    dane w formacie GIF. I tu dochodzimy do meritum. Twórcy algorytmu GIF
    zażyczyli sobie, że za prawo używania ich algorytmu kodowania należy
    zapłacić (wykupić licencję).

    O ile do odtwarzania płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych czy VHS
    niezbędne jest urządzenie, które można opatentować, o tyle w przypadku
    korzystania z formatu GIF jedynym urządzeniem niezbędnym jest komputer.

    Algorytm tworzenia pliku GIF nie jest więc objęty ochroną praw
    autorskich na mocy wspomnianej ustawy, gdyż jest to algorytm
    matematyczny. Co ciekawe, istnieją darmowe programy, które mogą zapisać
    obraz w tym formacie, i przy używaniu których nie obowiązuje licencja (w
    sensie opłaty za program).

    Żądanie wykupienia licencji za tworzenie plików GIF jest sprzeczne z
    polskim prawem - taka była (hipo)teza mojego listu.
    Rozumiem, że "kupując" darmowy program, który zapisuje pliki GIF,
    nabywam licencję na ich obsługę?
    - Szwejk

  • 5. Data: 2003-09-22 21:51:40
    Od: eli<e...@p...pl>

    Przepraszam, ale przez pomyłkę zamiast zostawić Ci odpowiedź tutaj
    skorzystałam z twojego adresu e-mail.
    Pozdrawiam Eli

    -> http://usenet.pomocprawna.info