  • 21. Data: 2022-06-29 19:12:47
    Temat: Re: Data zgonu w akcie zgonu
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Jun 2022 18:08:13 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Jak lekarz stwierdzi, albo ratownik, a lekarz potwierdzi.

    Skoro ten pierwszy cywil policjantow wezwal, to widac stwierdzil
    zgon. Ale moze niefachowo i sie nie liczy :-)

    > To nie jest
    > czas faktycznego zgonu, bo to w przeważającej ilości przypadków jest nie
    > do stwierdzenia z dokładnością do kilku minut.

    Taa ... a prawnie moze to miec znaczenie, w szczegolnosci przy
    dziedziczeniu.

  • 22. Data: 2022-06-29 19:50:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.06.2022 o 19:12, J.F pisze:
    > Skoro ten pierwszy cywil policjantow wezwal, to widac stwierdzil
    > zgon. Ale moze niefachowo i sie nie liczy:-)

    No nie liczy.

    > Taa ... a prawnie moze to miec znaczenie, w szczegolnosci przy
    > dziedziczeniu.

    Szanse, że dwie osoby jakoś spokrewnione, ale nie podczas jednego
    zdarzenia umrą jednocześnie jest niewielkie.

    --
    Robert Tomasik

  • 23. Data: 2022-06-29 19:57:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Jun 2022 19:50:39 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > No nie liczy.

    > Szanse, że dwie osoby jakoś spokrewnione, ale nie podczas jednego
    > zdarzenia umrą jednocześnie jest niewielkie.

    Covid byl niedawno.
    A tu kolega o paru tygodniach pisal.

    Ale czemu "nie podczas jednego zdarzenia" ?
    Podczas jednego "domniemywa sie", ale czy trzeba domniemywac, jak sa
    daty i godziny wpisane w dokument ?

    J.

  • 24. Data: 2022-06-29 20:18:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Szanse, że dwie osoby jakoś spokrewnione, ale nie podczas jednego
    > zdarzenia umrą jednocześnie jest niewielkie.

    Jest całkiem spore. Często się to zdarza w wypadkach samochodowych.

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2022-06-29 20:24:20
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.06.2022 o 20:18, Liwiusz pisze:

    > Jest całkiem spore. Często się to zdarza w wypadkach samochodowych.

    Dwóch różnych wypadków jednocześnie?

    Ale ja nie o tym chciałem.

    Jeśli spadkobiercą pana A byłaby pani B (w drugiej kolejności pan C), a
    spadkobiercą pani B pan A (w drugiej kolejności pan D), to kto
    dziedziczy, jeśli umarli jednocześnie? I co to znaczy "jednocześnie" w
    tym przypadku? Co do sekundy, minuty, godzimy, dnia?

    A co, jeśli kolejności zgonu nie da się ustalić?

    MJ

  • 26. Data: 2022-06-29 20:48:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-06-29 o 20:24, Michał Jankowski pisze:

    > Dwóch różnych wypadków jednocześnie?

    Nie doczytałem, że w różnych wypadkach.

> [...]
    > tym przypadku? Co do sekundy, minuty, godzimy, dnia?
    >
    > A co, jeśli kolejności zgonu nie da się ustalić?

    Jednocześnie, czyli jedno nie dożyło zgonu drugiego.
    Co to znaczy jednocześnie? To już rozkminka dowodowa dla prawników.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2022-06-29 21:03:18
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.06.2022 o 20:48, Liwiusz pisze:

    > Nie doczytałem, że w różnych wypadkach.

    > Jednocześnie, czyli jedno nie dożyło zgonu drugiego.

    Znaczy - po każdym się dziedziczy z pominięciem tego drugiego jako
    potencjalnego spadkobiercy, tak?

    > Co to znaczy jednocześnie? To już rozkminka dowodowa dla prawników.

    Jakaś praktyka orzecznicza być musi, przypadków zgonu małżonków w
    wypadku jest dużo, umierają niekoniecznie natychmiast.

    MJ

  • 28. Data: 2022-06-30 01:48:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-29, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No to serce przestaje ci bić. I nie oddychasz.
    > Ale podchodzi fachowiec, i serce zaczyna bić.
    > Byłes martwy, czy nie?
    >
    > Fachowiec wolno podchodzil - mózg nie pracuje. A serce ciagle pracuje.
    > Choc mialo przerwe.
    > Lekarze mowia, ze mózg umarł.
    >

    > Wiec owszem - nie mozna byc w polowie umarłym. Jest akt zgonu,
    > smierc stwierdzona - dla prawnikow/urzednikow i funkcjonariuszy
    > wszystko jasne :-)
    > Choc plotki mowią, ze czasem sie zdarza trupowi ozyc i wtedy dopiero
    > ma klopot :-)

    Zapewne taki sam jak uznanie kogoś za zmarłego z innych powodów. Nie
    wiem jaka jest praktyka, ale jak nie ma krążenia to i mózg jest wkrótce
    trup, więc na ogół nie ma raczej problemu z prawidłową diagnozą
    trupowatości.

    A jak umiera więcej osób w zbliżonym czasie i jakiś czas jest wpisany w
    karcie zgonu, to jak ktoś ma jakiś interes prawny aby kwestionować
    kolejność no to może być problem. Jakiś dobry przykład, jaki to mógłby
    być interes?

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2022-06-30 08:30:40
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    > Iść. Obejrzeć zwłoki. Wpisać dzień i godzinę stwierdzenia zgonu.
    > Przeważnie nie ma to większego znaczenia, ale sporadycznie może mieć
    > znaczenie przy

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    200000698/O/D20200698.pdf

    Data zgonu
    Godzina zgonu
    Miejsce zgonu
    Data znalezienia zwłok
    Godzina znalezienia zwłok
    Miejsce znalezienia zwłok

    Te wszystkie dane zawsze podają ? Czy może być puste ?

    Domyślam sie, że USC wypisuje akt zgonu na podstawie karty zgonu:
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    210001448/O/D20211448.pdf

    widzę, że wpisują Data i godzina zgonu**** albo data i godzina
    znalezienia zwłok****

  • 30. Data: 2022-06-30 08:47:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-06-29 o 21:03, Michał Jankowski pisze:

    > Znaczy - po każdym się dziedziczy z pominięciem tego drugiego jako
    > potencjalnego spadkobiercy, tak?

    Musisz mi to rozrysować na jakimś konkretnym przykładzie rodzinnym ;)

    > Jakaś praktyka orzecznicza być musi, przypadków zgonu małżonków w
    > wypadku jest dużo, umierają niekoniecznie natychmiast.

    Nie wiem, jak jest w Polsce, słyszałem tylko o rozkminach w Ameryce,
    gdzie były właśnie procesy próbujące stwierdzić, czy w tym wypadku
    samolotowym, to najpierw zginęła żona, a po minucie mąż, czy na odwrót,
    czy razem itd.

    Na przykład w polskim systemie prawnym jak mamy małżeństwo z dzieckiem,
    gdzie mąż miał dziecko z poprzedniego związku, to istotne jest, czy:

    - najpierw umrze mąż, wówczas połowa bierze żona, dzieci po 1/4
    - najpierw umrze żona, wówczas mąż przejmuje połowę majątku żony, który
    następnie po części odziedziczy też dziecko z pierwszego małżeństwa
    (czyli dostanie więcej niż we wcześniejszym przypadku)

    Mogłem coś pogmerać, bo niuansów dziedziczenia ustawowego nigdy na
    blachę nie znałem, ale chodzi o zasadę, kiedy to może mieć wpływ na różnicę.

    --
    Liwiusz