  • 1. Data: 2007-01-08 20:00:15
    Temat: Data wpływu pisma na policję - pilne !!!
    Od: m...@p...onet.pl

    Witam serdecznie szanownych forumowiczów.

    To mój pierwszy post na tej grupie i bardzo proszę o udzielenie
    porady w ważnej dla mnie sprawie, z którą nie mogę sobie poradzić.
    Otóż skierowano przeciwko mnie prywatny akt oskarżenia. Pismo
    oskarżyciel złożył poprzez policję. Zdarzenie miało miejsce
    22.05.2005 natomiast pismo zostało zadekretowane w rejestrze policji z
    datą 23.05.2006 (jest data, numer w rejestrze i podpis przyjmującego
    policjanta). Z tego co się zorientowałem to sprawy z oskarżenia
    prywatnego przedawniają się z upływem roku.
    Rzecz jednak w tym że na akcie oskarżenia który otrzymałem z
    sądu oprócz wyżej wymienionej daty jest również pieczęć
    zastępcy komendanta policji z jego podpisem, datą 22.05.2006 i
    adnotacją "proszę udzielić odpowiedzi".
    W związku z tym na posiedzeniu pojednawczym, kiedy zwróciłem na
    to uwagę sędziemu ten wystosował pismo do policji o jednoznaczne
    ustalenie daty wpływu. Policja odpowiedziała w sposób mniej więcej
    taki, że pismo wpłynęło do zastępcy komendanta 22.05.2006 a
    zadekretowane zostało w dniu 23.05.2006. Na podstawie tego oraz w
    związku z nie przejawianiem chęci do jakiejkolwiek ugody
    oskarżyciela prywatnego sąd wyznaczył termin rozprawy głównej.
    Stąd moje pytania. Która data z punktu widzenia prawa jest ważna?
    Czy nie po to jest prowadzony rejestr wpływających pism na policji
    aby nie było możliwości mataczenia (mam uzasadnione podejżenia, że
    w tym wypadku taka sytuacja właśnie miała miejsce ale oczywiście
    nie jestem w stanie tego udowodnić)?

    Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam.
    MarYan

  • 2. Data: 2007-01-08 20:48:42
    Temat: Re: Data wpływu pisma na policję - pilne !!!
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia 8 Jan 2007 12:00:15 -0800, m...@p...onet.pl napisał(a):

    > Która data z punktu widzenia prawa jest ważna?

    Nie bardzo rozumiem jakie by to miało mieć znaczenie w Twojej sytuacji?
    Zapewne chcesz podnieść zarzut, że sprawa się już przedawniła. Ale czy
    wziąłeś pod uwagę art. 101 par. 3 i okoliczności opisane w par. 2?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2007-01-08 21:22:46
    Od: m...@p...onet.pl

    scream napisał(a):
    > Dnia 8 Jan 2007 12:00:15 -0800, m...@p...onet.pl napisał(a):
    >
    > Zapewne chcesz podnieść zarzut, że sprawa się już przedawniła. Ale czy
    > wziąłeś pod uwagę art. 101 par. 3 i okoliczności opisane w par. 2?

    Dokładnie o taki zarzut chodzi. Oczywiście uwzględniłem powyższe.
    Chodzi o przestępstwo pomówienia czyli bezskutkowe. Natomiast bieg
    przedawnienia liczy się właśnie od daty zdarzenia ponieważ w tym
    dniu mieliśmy z oskarżycielem prywatnym bezpośredni kontakt.
    Dlatego w tym wypadku ten jeden dzień właśnie ma znaczenie.

    MarYan

  • 4. Data: 2007-01-08 21:43:09
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    A moze w tej sprawie wazny jest dzien wyslania pisama na policje (jesli bylo
    wyslane, a nie zlozone osobiscie - nie doczytalem tego) - czyli "data
    stempla" ? Takie pismo moglo isc ze 2-3 dni, az trafilo na Policje, a w tej
    sprawie akzdy dzien wydaje sie istotny.
    W kazdym razie zawsze w przypadku wyslania poczta do akt zalacza sie takze
    koperte - wiec mozna sprawdzic.

    Cezar

  • 5. Data: 2007-01-08 22:09:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    s.com...

    > Stąd moje pytania. Która data z punktu widzenia prawa jest ważna?

    Wiza Komendanta z data 22 jest dowodem na to, ze co najmniej w tym dniu pismo
    wpłynęło do jednostki. Pieczątka z datą i sygnaturą akt jest nakłądana zawsze
    później od sygnatury, bowiem to Komendant decyduje, kto w obrębie jednostki
    Policji ma się zająć sprawą. Pomijając bardzo małe ejdnostki, to z reguły każda
    ciut większa ma tyle dzienników korespondenyjnych, ile ma komórek
    organizacyjnych. Faktycznie pismo rónie dobrze mogło zostać w Komenddzie złożone
    również 21.

  • 6. Data: 2007-01-08 22:18:49
    Od: m...@p...onet.pl

    Cezar napisał(a):
    > A moze w tej sprawie wazny jest dzien wyslania pisama na policje (jesli bylo
    > wyslane, a nie zlozone osobiscie - nie doczytalem tego)

    Pismo było składane osobiście i na tym osobiście złożonym piśmie
    istnieją dwie daty tak jak to opisałem. Gdyby było wysłane Pocztą
    to nie byłoby tematu. Zresztą pewnie dlatego nie było wysłane
    pocztą bo oskarżyciel prywatny wiedział, że jest już po terminie.

    Pozdrawiam,
    MarYan

  • 7. Data: 2007-01-08 22:33:17
    Od: m...@p...onet.pl

    Robert Tomasik napisał(a):

    Tutaj dziękuje za wyczerpującą odpowiedź.

    >Faktycznie pismo równie dobrze mogło zostać w Komendzie złożone
    > również 21.

    Jak również 25 czy 30 jeśli zna się komendanta :-) Oczywiście nie
    w tym wypadku ale rozumiem że jest taka możliwość.

    Pozdrawiam
    MarYan

  • 8. Data: 2007-01-08 23:20:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    s.com...

    >Faktycznie pismo równie dobrze mogło zostać w Komendzie złożone
    > również 21.

    > Jak również 25 czy 30 jeśli zna się komendanta :-) Oczywiście nie
    > w tym wypadku ale rozumiem że jest taka możliwość.

    Nie, tu nie chodzi o znajomości tylko obieg dokumentów. Z reguły kierownik
    jednostki "robi pocztę" raz dziennie, zazwyczaj rano. Jesli złozysz pismow
    godzinach popołudniowych, to na ręce kierownika jednostki może dotrzeć rano
    następnego dnia.

    W mniejszych jednostkach sporadycznie mogło by się zdarzyć ze dwa dni zwłoki,
    gdyby przykąłdowo pismo złożono w piątek po południu, choć z reguły praca
    jednostki jest tak organizowana, że ktoś z kierownictwa codziennie analizuje
    pocztę.

    Natomiast zupełnie normalną rzeczą jest dłużzy odstęp pomiędzy wizą kierownika
    jednostki, a pieczęcią dziennika podawczego. W dni wolne od pracy sekretariaty z
    reguły nie działają.

  • 9. Data: 2007-01-08 23:34:33
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Natomiast zupełnie normalną rzeczą jest dłużzy odstęp pomiędzy wizą
    > kierownika jednostki, a pieczęcią dziennika podawczego. W dni wolne od
    > pracy sekretariaty z reguły nie działają.

    Poczekaj, poczekaj, to jak to jest w policji? Najpierw pismo jakimś
    cudem trafia do komendanta, a potem oficjalnie "wchodzi" do jednostki?
    Odwrotnie, niż w całym cywilizowanym świecie?

    M.

  • 10. Data: 2007-01-08 23:45:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Poczekaj, poczekaj, to jak to jest w policji? Najpierw pismo jakimś cudem
    > trafia do komendanta, a potem oficjalnie "wchodzi" do jednostki? Odwrotnie,
    > niż w całym cywilizowanym świecie?

    Policja działa całą dobę. Dziennik podawczy tylko w godzinach urzędowania, a i
    to tylko w dni powszednie. Jeśli zawiadomienie o przestępstwie składasz po
    południu albo w święto, to nie jest to odnotowywane w dzienniku tylko przyjmuje
    je dyżurny jednostki. Jest to odnotowywane w innej dokumentacji jednostki, ale o
    tym wzmianki na piśmie nie ma. Odwrotnie jest, gdy pismo złożysz na dziennik
    podawczy. Wówczas na piśmie odnotowuje się datę wpływu i dopiero wówczas pismo
    trafia do kierownika jednostki.

    I - z tego co się orientuję - to tak jest w całym cywilizowanym świecie. Wynika
    to ze specyfiki Policji, która często musi wykonać jakieś czynności, zanim
    dopełni tych urzędniczych fanaberii. Nie chciał byś, by policjant powstrzymał
    się z pościgiem za złodziejem Twojego roweru do czasu zadziennikowania Twojego z
    konieczności pisemnego zawiadomienia :-)