  • 1. Data: 2008-11-08 19:06:29
    Temat: Czy to jest wyłudzenie?
    Od: "Jacek" <j...@g...pl>

    Dzień dobry !
    Jestem posiadaczem palmtopa Fujitsu-Siemens N560. W palmtopie według mnie uległo
    uszkodzeniu gniazdo, do którego wkłada się kabel synchronizujący urządzenie z
    pecetem. Napisałem list elektroniczny z opisem objawów uszkodzenia do serwisu
    mającego w swoim adresie tekst: fujitsu-siemens_serwis. Poprosiłem o ocenę czy
    mogą podjąć się naprawy i za ile. Najpierw zażądano podania przeze mnie tylko i
    wyłącznie numeru fabrycznego urządzenia, a po kilku dniach dostałem pocztą
    elektroniczną "wstępną ekspertyzę techniczną" naprawy urządzenia o podanym
    przeze mnie numerze seryjnym. Technik, bez oglądania, tylko na podstawie mojego
    opisu (a czy moja diagnoza jest dobra, to nie wiem) wycenił naprawę
    następująco: nowa płyta główna 1745 zł, koszt wymiany 160 zł + VAT czyli razem
    2325 zł. Jednocześnie w e-mailu jest informacja, że gdy rezygnuję z usługi
    powinienem zapłacić 160 zł + VAT za ekspertyzę, której dokonano. Z innej firmy
    dostałem ofertę na wymianę gniazda za 300 zł + VAT. Dosyć długo czekałem na
    odpowiedź z serwisu, dodatkowo stałem jeszcze przed
    koniecznością zakupu nowego akumulatora za około 200 zł wybrałem zupełnie inne
    rozwiązanie: kupiłem w sklepie nowy N560 z 2-letnią gwarancją i nowym
    akumulatorem za 1150 zł brutto. Dodatkowo zakup premiowany jest pewną ilością
    punktów, które umożliwiają darmowe pobranie ze strony F-S płatnego
    oprogramowania. Zakładam, że serwis może nasłać na mnie firmę Kruk, bo nie widzę
    powodu abym miał za cokolwiek im płacić. Gdzie się lepiej najpierw udać: do
    prokuratury z informacją o próbie wyłudzenia, czy do rzecznika praw ochrony
    konsumenta? Proszę o radę.

  • 2. Data: 2008-11-08 19:08:37
    Temat: Re: Czy to jest wyłudzenie?
    Od: "FlashT" <w...@c...com>

    Tak :)

  • 3. Data: 2008-11-08 19:52:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek pisze:
> [...]
    > płacić. Gdzie się lepiej najpierw udać: do prokuratury z informacją o
    > próbie wyłudzenia, czy do rzecznika praw ochrony konsumenta? Proszę o radę.

    Wyłudzenie nie jest terminem prawnym, który opisywałby jakieś
    przestępstwo. Zwykle mając na myśli wyłudzenie mówimy o oszustwie. Aby
    zaszło oszustwo, serwis musiałby Cię wprowadzić w błąd w celu uzyskania
    korzyści majątkowej. Nic takiego nie zaszło. Zatem o "wyłudzeniu" nie ma
    tutaj mowy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-11-08 19:53:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    FlashT pisze:
    > Tak :)

    Nie :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-11-08 19:57:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek wrote:
> [...]
    > w e-mailu jest informacja, że gdy rezygnuję z usługi powinienem
    > zapłacić 160 zł + VAT za ekspertyzę, której dokonano. Z innej firmy

    skad ja to znam. ten sam numer w serwisie EPSONA w bielsku białej...

    tym razem po ekspertyzie drukarki (dostarczyłem ją do serwisu) zaproponowali
    mi okazyjna naprawę której wartość przekraczała koszt nowej drukarki z
    gwarancją 2 lata, łaskawie proponowali mi 2 miesiące gwarancji po naprawie
    :) koszt ekspertyzy 250 zł.

    napisałem pismo z żądaniem wydania drukarki oraz informacją że w przypadku
    przetrzymywania mojej drukarki i podtrzymania rządanai opłaty za ekspertyzę
    zgłoszę sprawę do prokuratury jako wyłudzenie oraz poinformuje centrale
    EPSON i prasę. Drukarkę oddano mi bez dodatkowych kosztów.

    Polecony an grupach serwis naprawił ja za drobną opłatą (powodem złej pracy
    były zabrudzone tarcze kodowe)

  • 6. Data: 2008-11-08 20:20:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    NoName pisze:

    > Sie prawnik znalazl, polowa prawnikow w tym kraju to miernoty
    > wyludzajace kase od ofiar.
    >
    > Zeby cokolwiek wyludzic nie musisz nikogo oszukiwac i vice versa.

    Podaj mi zatem, prawniku, odpowiedni artykuł kodeksu karnego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-11-09 00:28:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.11.2008 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:
    > Wyłudzenie nie jest terminem prawnym, który opisywałby jakieś
    > przestępstwo. Zwykle mając na myśli wyłudzenie mówimy o oszustwie. Aby

    A oszustwo jest?

    > zaszło oszustwo, serwis musiałby Cię wprowadzić w błąd w celu uzyskania
    > korzyści majątkowej. Nic takiego nie zaszło. Zatem o "wyłudzeniu" nie ma
    > tutaj mowy.

    To nie tak, że nic takiego nie zaszło, a że nie sposób na podstawie
    dostarczonych informacji określić czy zaszło czy nie. W tych 2ch
    przypadkach opisanych w tym wątku mogło jak najbardziej dość do próby
    oszustwa. Jak to udowodnić to już cięższa sprawa.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2008-11-09 00:41:05
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 8 Nov 2008 20:06:29 +0100, Jacek napisał(a):

    (...)
> [...]
    > prokuratury z informacją o próbie wyłudzenia, czy do rzecznika praw ochrony

    Nigdzie, olać. Według prawa to oni muszą udowodnić, że zamawiałeś u nich
    PŁATNĄ ekspertyzę. Tak więc musieliby Cie wcześniej poinformować, że
    owszem, powiedzą za ile naprawią sprzęt, ale Ty im za tą informację
    zapłacisz, a Ty musiałbyś się na to zgodzić.

    --
    best regards,
    scream

  • 9. Data: 2008-11-09 01:59:02
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jacek pisze:

> [...]
    > opisu (a czy moja diagnoza jest dobra, to nie wiem) wycenił naprawę
    > następująco: nowa płyta główna 1745 zł, koszt wymiany 160 zł + VAT czyli

    Gamonie nie mają zapasowych gniazdek czy co? Przy właściwych narzędziach
    i przy odrobinie zręczności można nawet układy montowane powierzchniowo
    wymieniać, a co dopiero głupie gniazdka.

    > Jednocześnie w e-mailu jest informacja, że gdy rezygnuję
    > z usługi powinienem zapłacić 160 zł + VAT za ekspertyzę, której
    > dokonano.

    ROTFL

    To się do prasy nadaje :)

    [ciach]

> [...]
    > płacić. Gdzie się lepiej najpierw udać: do prokuratury z informacją o
    > próbie wyłudzenia, czy do rzecznika praw ochrony konsumenta? Proszę o radę.

    Póki co olej. Dopiero jakby przysłali na piśmie jakieś wezwania do
    zapłaty albo groźby rozgłoszenia fałszywej informacji mogącej Ci
    zaszkodzić w życiu będzie to już można podciągać pod KK.

  • 10. Data: 2008-11-09 06:28:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Póki co olej. Dopiero jakby przysłali na piśmie jakieś wezwania do
    > zapłaty albo groźby rozgłoszenia fałszywej informacji mogącej Ci
    > zaszkodzić w życiu będzie to już można podciągać pod KK.

    Andrzeju, wskaż proszę ten artykuł kk.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz