  • 1. Data: 2022-07-08 15:52:06
    Temat: Akt poświadczenia dziedziczenia na odległość...
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Daje się w internecie wyszukać taką procedurę:
    ====
    Stosownie do przepisów ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku prawo o
    notariacie przed sporządzeniem aktu dziedziczenia notariusz spisuje
    protokół dziedziczenia przy osobistym udziale wszystkich osób
    zainteresowanych. W przypadku braku możliwości stawiennictwa osobistego
    wszystkich osób w kancelarii notarialnej, notariusz na wniosek jednej z
    osób zainteresowanych może sporządzić projekt takiego protokołu
    dziedziczenia. W takim przypadku pozostałe osoby zainteresowane w
    oświadczeniu złożonym przed tym samym notariuszem, ale w innym czasie
    lub przed innym notariuszem, mogą potwierdzić dane zamieszczone w
    projekcie protokołu dziedziczenia i wyrazić zgodę na spisanie protokołu
    dziedziczenia. Jeśli wszystkie osoby zainteresowane złożą oświadczenie,
    o którym mowa powyżej, notariusz spisuje protokół dziedziczenia przy
    udziale co najmniej jednej osoby zainteresowanej i następnie sporządza
    akt poświadczenia dziedziczenia.

    Ze względu na fakt, iż przebywa pani w Stanach Zjednoczonych Ameryki
    Północnej oświadczenie o potwierdzeniu danych zamieszczonych w projekcie
    protokołu dziedziczenia można złożyć także przed Konsulem
    Rzeczypospolitej Polskiej

    Czytaj więcej na:
    https://dom.trojmiasto.pl/Pytanie-do-notariusza-Spad
    ek-mozna-przyjac-przez-pelnomocnika-n109127.html
    ====

    Czy zna ktoś notariusza, który taką procedurę stosuje? Wszyscy zapytani
    notariusze twardo odpowiadają, że taka możliwość nie istnieje, wszyscy
    spadkobiercy muszą przyjść i koniec.

    MJ

  • 2. Data: 2022-07-08 17:00:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Jul 2022 15:52:06 +0200, Michał Jankowski wrote:
> [...]
    > Północnej oświadczenie o potwierdzeniu danych zamieszczonych w projekcie
    > protokołu dziedziczenia można złożyć także przed Konsulem

    A to ciekawe ... na jakiej podstawie Konsul pelni role notariusza?

    A nie moze byc amerykanski notariusz? Czy nie wierzymy ?

> [...]
    >
    > Czy zna ktoś notariusza, który taką procedurę stosuje? Wszyscy zapytani
    > notariusze twardo odpowiadają, że taka możliwość nie istnieje, wszyscy

    jest to wprost w ustawie zapisane, art 95ca i 95c, wiec nie wiem
    dlaczego tacy twardzi ... ale zwracam uwage, ze ustawa mowi o
    protokole dziedziczenia i projekcie protokolu dziedziczenia.

    A tak jeszcze ... moze mozna upowaznic inna osobe do zalatwienia
    formalnosci przez pelnomocnictwo?

    Bo jakos nie chce mi sie wierzyc, aby p/oslowie nie uwzglednili
    osob mieszkajacych za granicą, obłożnie chorych, dopadniętych
    demencją, zaginionych itp.

    J.

  • 3. Data: 2022-07-08 18:44:49
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.07.2022 o 17:00, J.F pisze:

    > jest to wprost w ustawie zapisane, art 95ca i 95c, wiec nie wiem
    > dlaczego tacy twardzi

    Nie mamy pańskiego płaszcza i co im zrobię?

    > A tak jeszcze ... moze mozna upowaznic inna osobe do zalatwienia
    > formalnosci przez pelnomocnictwo?

    Można, ale przed sądem, nie przed notariuszem.

    > Bo jakos nie chce mi sie wierzyc, aby p/oslowie nie uwzglednili
    > osob mieszkajacych za granicą, obłożnie chorych, dopadniętych
    > demencją, zaginionych itp.

    Demencją to co innego. :)

    MJ

  • 4. Data: 2022-07-09 01:55:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-08, Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Nie mamy pańskiego płaszcza i co im zrobię?

    Można spróbować zapytać dlaczego nie, skoro bo 95ca i bo 95c.

    > Można, ale przed sądem, nie przed notariuszem.

    Sprzedawałem nieruchomość przez pełnomocnika z pełnomocnictwem zrobionym
    przez zagranicznego notariusza. Procedura mega upierdliwa, ale
    polski notariusz wontów nie miał. No chyba, że sprzedaż nieruchomości to
    jakiś szczególny przypadek.

    Ale bardziej prawdę mówiąc wygląda, że to dziedziczenie jest takim
    szczególnym przypadkiem:
    https://europeistyka.uj.edu.pl/documents/3458728/214
    098e2-2b1d-4f5c-85aa-193c5330276f

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2022-07-09 10:26:44
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Można spróbować zapytać dlaczego nie, skoro bo 95ca i bo 95c.

    "My tak nie robimy." Masz jakiś środek przymusu na notariusza?

    Jest szczególnym.

    MJ

  • 6. Data: 2022-07-09 11:09:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-09, Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > "My tak nie robimy." Masz jakiś środek przymusu na notariusza?

    Nie mam, ale zrozumienie dlaczego tak nie robią, może czasami pomóc.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2022-07-21 22:57:10
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Nie mam, ale zrozumienie dlaczego tak nie robią, może czasami pomóc.

    No, któryś kolejny notariusz odpowiedział "tak, oczywiście, jest taka
    procedura, możemy tak zrobić".

    A człowiek naiwny myślał, że notariusze działają wszyscy w granicach
    tego samego prawa i oferowana usługa jest identyczna.

    MJ

  • 8. Data: 2022-07-22 02:07:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-21, Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

> [...]
    >
    > A człowiek naiwny myślał, że notariusze działają wszyscy w granicach
    > tego samego prawa i oferowana usługa jest identyczna.

    Bo to pewnie nie o prawie, a o widzimisie. Może więcej babrania i się im
    nie opłaca.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2022-07-22 08:46:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Bo to pewnie nie o prawie, a o widzimisie. Może więcej babrania i się im
    > nie opłaca.

    Ale właśnie o tym pisze Michał - notariusz nie może odmówić dokonania
    czynności.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2022-07-22 09:52:08
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 22 lipca 2022 o 08:46:49 UTC+2 Liwiusz napisał(a):

    > Ale właśnie o tym pisze Michał - notariusz nie może odmówić dokonania
    > czynności.

    O, ciekawa informacja.
    Ale czy:
    - może "nie umnieć"?
    - ma ograniczony termin wykonania?

    Bo koszty to akurat ma, choć można podchodzić "twórczo" do intetpretacji
    rozporządzenia - np. ostatnio przerabiałem temat testamentu i podobno w DC wszędzie
    liczy się już tak, że nie ma "klas" testamentów:
    - zwykły (bez poleceń ani zapisów windykacyjnych) za 50zł
    - z poleceniem/poleceniami (ale bez ZW) za 150zł
    - z ZW i ew. poleceniem za 200zł
    tylko za każde polecenie 150zł i za każdy ZW 200zł, i jeszcze ew. 30zł za odwołanie
    poprzednich testamentów (dobrze, że ogólnie, nawet za "wszystkie", a nie za sztukę -
    choć oczywiście cholera wie, ile mogło być napisanych).