Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 809
- Data wpłynięcia: 2012-10-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1456
809
4) wynik budżetu środków europejskich;
5) prognozę
wyniku
sektora
finansów
publicznych;
6) prognozę
kwoty
państwowego
długu
publicznego.
3. Prognozę dochodów budżetu państwa ujmuje się
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa
według
głównych
kategorii
dochodów,
z wyszczególnieniem:
1) dochodów podatkowych:
a) podatków pośrednich,
b) podatków bezpośrednich;
2) dochodów niepodatkowych;
3) cła;
4) środków europejskich i środków, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na
realizację projektów pomocy technicznej oraz
środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4
lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po
ich przekazaniu na rachunek dochodów
budżetu państwa.
4. Prognozę wydatków budżetu państwa ujmuje się
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa
w układzie obejmującym funkcje państwa wraz
z celami i miernikami stopnia wykonania danej
funkcji.”;
2) w art. 107 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Wieloletni Plan Finansowy Państwa jest aktualizowany przez
Radę Ministrów, w drodze uchwały, raz w roku, w terminie
do dnia 30 kwietnia, i uwzględnia prognozę obejmującą dany
rok budżetowy i trzy kolejne lata.
15
2. Aktualizacja polega na doprowadzeniu danych zawartych
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa do zgodności
z ustawą budżetową na dany rok budżetowy lub
w uzasadnionych przypadkach, do zgodności z danymi
dotyczącymi przewidywanego wykonania ustawy budżetowej
za poprzedni rok budżetowy.”;
3) w art. 142 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i dwa
kolejne lata państwowych jednostek budżetowych,
państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych,
instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób
prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14, sporządzany
w układzie zadań budżetowych określonych w art. 2 pkt 3,
wraz z celami i miernikami stopnia realizacji celów.”;
4) art. 226 otrzymuje brzmienie:
„Art. 226. 1. Wieloletnia prognoza finansowa powinna być
realistyczna i określać dla każdego roku objętego
prognozą dane budżetowe obejmujące:
1) dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu
jednostki samorządu terytorialnego, w tym na
obsługę długu, gwarancje i poręczenia;
2) dochody majątkowe, w tym dochody ze
sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe
budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
3) wynik
budżetu
jednostki
samorządu
terytorialnego;
4) przeznaczenie
nadwyżki
albo
sposób
sfinansowania deficytu;
5) przychody i rozchody budżetu jednostki
samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem
długu zaciągniętego oraz planowanego do
zaciągnięcia;
16
6) kwotę
długu
jednostki
samorządu
terytorialnego, w tym relację, o której mowa w
art. 243, oraz sposób sfinansowania spłaty
długu;
7) kwoty wydatków bieżących i majątkowych
wynikających z limitów wydatków na
planowane i realizowane przedsięwzięcia,
o których mowa w ust. 3.
2. Do wieloletniej prognozy finansowej dołącza się
objaśnienia przyjętych wartości. W objaśnieniach
mogą
być
zawarte
także
informacje
uszczegóławiające dane, o których mowa w ust. 1.
3. W załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej określa się odrębnie dla
każdego przedsięwzięcia:
1) nazwę i cel;
2) jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za
realizację lub koordynującą wykonywanie
przedsięwzięcia;
3) okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
4) limity wydatków w poszczególnych latach;
5) limit zobowiązań.
4. Przez przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 3,
należy rozumieć wieloletnie programy, projekty
lub zadania, w tym związane z:
1) programami
finansowanymi z udziałem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2 i 3;
2) umowami o partnerstwie publiczno-
-prywatnym.”;
5) w art. 227 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
17
„1.
Wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku
budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat
budżetowych.”;
6) po art. 230 dodaje się art. 230a i 230b w brzmieniu:
„Art. 230a. 1. Jednostka samorządu terytorialnego przekazuje
z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez
Ministra Finansów w Biuletynie Informacji
Publicznej do regionalnej izby obrachunkowej
w formie dokumentu elektronicznego:
1) projekt uchwały w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej lub jej zmiany, o której
mowa w art. 230 ust. 2;
2) uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej.
2. Dokumenty elektroniczne, o których mowa
w ust. 1, opatruje się bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
kwalifikowanego certyfikatu.
3. Struktury danych przekazywanych za pomocą
aplikacji, o której mowa w ust. 1, publikuje
Minister Finansów w Biuletynie Informacji
Publicznej.
4. Wieloletnie prognozy finansowe, o których mowa
w ust. 1, wraz z wynikami rozstrzygnięć
nadzorczych lub opinii są przekazywane, w formie
elektronicznej, przez regionalne izby
obrachunkowe do Ministra Finansów.
Art. 230b. 1. Minister
Finansów
określi,
w
drodze
rozporządzenia:
1) wzór wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego oraz
18
załącznika, o których mowa w art. 226
ust. 1 i 3;
2) terminy przekazywania wieloletnich prognoz
finansowych
jednostek
samorządu
terytorialnego przez regionalne izby
obrachunkowe do Ministra Finansów wraz
z wynikami rozstrzygnięć nadzorczych lub
opinii, o których mowa w art. 230a ust. 4.
2. Minister Finansów
wydając rozporządzenie,
o którym mowa w ust. 1, uwzględni minimalny
zakres informacji umożliwiający opracowywanie
przez
jednostki
samorządu
terytorialnego
realistycznych prognoz własnej sytuacji finansowej
oraz realizację przez Ministra Finansów zadań,
o których mowa w art. 74 i art. 174 pkt 4, a także
potrzebę zapewnienia jawności i przejrzystości
finansów publicznych.”.
Art. 9. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) wprowadza
się następujące zmiany:
1) w art. 94 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W 2013 r. tworzy się w budżecie państwa rezerwę celową
przeznaczoną na wydatki, o których mowa w ust. 1,
w wysokości odpowiadającej planowanemu przyrostowi
dochodów.”;
2) po art. 121 dodaje się art. 121a w brzmieniu:
„Art. 121a. Kwot z tytułu wykupu, wyemitowanych przed
wejściem w życie ustawy, o której mowa w art. 1,
obligacji nominowanych w walutach obcych na
zagranicznych rynkach
kapitałowych,
z wyłączeniem odsetek od tych obligacji, nie
19
5) prognozę
wyniku
sektora
finansów
publicznych;
6) prognozę
kwoty
państwowego
długu
publicznego.
3. Prognozę dochodów budżetu państwa ujmuje się
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa
według
głównych
kategorii
dochodów,
z wyszczególnieniem:
1) dochodów podatkowych:
a) podatków pośrednich,
b) podatków bezpośrednich;
2) dochodów niepodatkowych;
3) cła;
4) środków europejskich i środków, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na
realizację projektów pomocy technicznej oraz
środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4
lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po
ich przekazaniu na rachunek dochodów
budżetu państwa.
4. Prognozę wydatków budżetu państwa ujmuje się
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa
w układzie obejmującym funkcje państwa wraz
z celami i miernikami stopnia wykonania danej
funkcji.”;
2) w art. 107 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Wieloletni Plan Finansowy Państwa jest aktualizowany przez
Radę Ministrów, w drodze uchwały, raz w roku, w terminie
do dnia 30 kwietnia, i uwzględnia prognozę obejmującą dany
rok budżetowy i trzy kolejne lata.
15
2. Aktualizacja polega na doprowadzeniu danych zawartych
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa do zgodności
z ustawą budżetową na dany rok budżetowy lub
w uzasadnionych przypadkach, do zgodności z danymi
dotyczącymi przewidywanego wykonania ustawy budżetowej
za poprzedni rok budżetowy.”;
3) w art. 142 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i dwa
kolejne lata państwowych jednostek budżetowych,
państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych,
instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób
prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14, sporządzany
w układzie zadań budżetowych określonych w art. 2 pkt 3,
wraz z celami i miernikami stopnia realizacji celów.”;
4) art. 226 otrzymuje brzmienie:
„Art. 226. 1. Wieloletnia prognoza finansowa powinna być
realistyczna i określać dla każdego roku objętego
prognozą dane budżetowe obejmujące:
1) dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu
jednostki samorządu terytorialnego, w tym na
obsługę długu, gwarancje i poręczenia;
2) dochody majątkowe, w tym dochody ze
sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe
budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
3) wynik
budżetu
jednostki
samorządu
terytorialnego;
4) przeznaczenie
nadwyżki
albo
sposób
sfinansowania deficytu;
5) przychody i rozchody budżetu jednostki
samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem
długu zaciągniętego oraz planowanego do
zaciągnięcia;
16
6) kwotę
długu
jednostki
samorządu
terytorialnego, w tym relację, o której mowa w
art. 243, oraz sposób sfinansowania spłaty
długu;
7) kwoty wydatków bieżących i majątkowych
wynikających z limitów wydatków na
planowane i realizowane przedsięwzięcia,
o których mowa w ust. 3.
2. Do wieloletniej prognozy finansowej dołącza się
objaśnienia przyjętych wartości. W objaśnieniach
mogą
być
zawarte
także
informacje
uszczegóławiające dane, o których mowa w ust. 1.
3. W załączniku do uchwały w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej określa się odrębnie dla
każdego przedsięwzięcia:
1) nazwę i cel;
2) jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za
realizację lub koordynującą wykonywanie
przedsięwzięcia;
3) okres realizacji i łączne nakłady finansowe;
4) limity wydatków w poszczególnych latach;
5) limit zobowiązań.
4. Przez przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 3,
należy rozumieć wieloletnie programy, projekty
lub zadania, w tym związane z:
1) programami
finansowanymi z udziałem
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2 i 3;
2) umowami o partnerstwie publiczno-
-prywatnym.”;
5) w art. 227 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
17
„1.
Wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku
budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat
budżetowych.”;
6) po art. 230 dodaje się art. 230a i 230b w brzmieniu:
„Art. 230a. 1. Jednostka samorządu terytorialnego przekazuje
z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez
Ministra Finansów w Biuletynie Informacji
Publicznej do regionalnej izby obrachunkowej
w formie dokumentu elektronicznego:
1) projekt uchwały w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej lub jej zmiany, o której
mowa w art. 230 ust. 2;
2) uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej.
2. Dokumenty elektroniczne, o których mowa
w ust. 1, opatruje się bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
kwalifikowanego certyfikatu.
3. Struktury danych przekazywanych za pomocą
aplikacji, o której mowa w ust. 1, publikuje
Minister Finansów w Biuletynie Informacji
Publicznej.
4. Wieloletnie prognozy finansowe, o których mowa
w ust. 1, wraz z wynikami rozstrzygnięć
nadzorczych lub opinii są przekazywane, w formie
elektronicznej, przez regionalne izby
obrachunkowe do Ministra Finansów.
Art. 230b. 1. Minister
Finansów
określi,
w
drodze
rozporządzenia:
1) wzór wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego oraz
18
załącznika, o których mowa w art. 226
ust. 1 i 3;
2) terminy przekazywania wieloletnich prognoz
finansowych
jednostek
samorządu
terytorialnego przez regionalne izby
obrachunkowe do Ministra Finansów wraz
z wynikami rozstrzygnięć nadzorczych lub
opinii, o których mowa w art. 230a ust. 4.
2. Minister Finansów
wydając rozporządzenie,
o którym mowa w ust. 1, uwzględni minimalny
zakres informacji umożliwiający opracowywanie
przez
jednostki
samorządu
terytorialnego
realistycznych prognoz własnej sytuacji finansowej
oraz realizację przez Ministra Finansów zadań,
o których mowa w art. 74 i art. 174 pkt 4, a także
potrzebę zapewnienia jawności i przejrzystości
finansów publicznych.”.
Art. 9. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) wprowadza
się następujące zmiany:
1) w art. 94 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W 2013 r. tworzy się w budżecie państwa rezerwę celową
przeznaczoną na wydatki, o których mowa w ust. 1,
w wysokości odpowiadającej planowanemu przyrostowi
dochodów.”;
2) po art. 121 dodaje się art. 121a w brzmieniu:
„Art. 121a. Kwot z tytułu wykupu, wyemitowanych przed
wejściem w życie ustawy, o której mowa w art. 1,
obligacji nominowanych w walutach obcych na
zagranicznych rynkach
kapitałowych,
z wyłączeniem odsetek od tych obligacji, nie
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
809
› Pobierz plik