Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga, zmieniającego Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r., podpisanego w Luksemburgu dnia 7 czerwca 2012 r.
projekt dotyczy usunięcia zapisów prowadzących do podwójnego nieopodatkowania pewnych kategorii dochodów (z tytułu dywidend, zysków przedsiębiorstwa, przeniesienia własności majątku, wolnych zawodów), a także szeregu technicznych kwestii, wpływających na stosowanie umowy w zmienionej sytuacji gospodarczej i politycznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 671
- Data wpłynięcia: 2012-08-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga, zmieniającego Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r., podpisanego w Luksemburgu dnia 7 czerwca 2012 r.
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1303
671
kształtowania składu rządu, tworzenia ministerstw, mianowania ministrów
i sekretarzy stanu. W praktyce moc podejmowania decyzji przez Wielkiego
Księcia jest ograniczona, a obsada stanowisk ministerialnych uzależniona
jest od woli premiera.
3. Sytuacja gospodarcza
3. 1. Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej
Przemyślana polityka społeczno-gospodarcza Wielkiego Księstwa
spowodowała, iż z państwa borykającego się jeszcze do niedawna
z konsekwencjami
zapaści wywołanej upadkiem zakładów
metalurgicznych, przeistoczyło się w jedną z najbardziej rozwiniętych
gospodarek o
charakterze postindustrialnym. Obecnie Luksemburg
legitymuje się jednym z najwyższych dochodów per capita na świecie –
ok. 80 tys. euro rocznie.
Internacjonalizacja gospodarki Luksemburga spowodowała, iż obecnie
ok. 80% dóbr i usług wytwarzanych w tym kraju stanowi przedmiot obrotu
zagranicznego. Proces ten wiąże się z
masowym napływem do
Luksemburga zagranicznej siły roboczej. Do państwa liczącego obecnie ok.
500 tys. mieszkańców, każdego dnia przyjeżdża do pracy ponad
150 tys. osób (transfrontaliers, pendlers) z ościennych państw (72 tys.
z Francji i po 37 tys. z Niemiec i Belgii). Czterech na pięciu zatrudnionych
w Wielkim Księstwie nie ma narodowości luksemburskiej. Według danych
z 2011 r. Polacy stanowią w stolicy Wielkiego Księstwa 10. grupę
narodową wśród 153 nacji, reprezentowanych w tym mieście.
Kryzys finansowy odbił się dosyć istotnie na kondycji gospodarczej kraju,
dotykając praktycznie każdego obszaru jego ekonomii. Między innymi
w konsekwencji spadku wewnętrznego i zewnętrznego popytu na towary
i usługi, PKB Luksemburga obniżyło się w 2009 r. o 4%. W rezultacie
stopa bezrobocia w 2009 r. wzrosła do 5,7%.
3
Tab. 1 Główne wskaźniki makroekonomiczne
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
-
prognoza
Ludność (w tys.)
455,0
459,5
476,2
483,8
493,5
502,11)
b.d.
PKB (w mld €)
30,3
31,5
32,0
32,6
37,2
37,2
38,3
PKB (dynamika
4,0
6,1
4,5
0,7
-4,0
3,01)
3,01)
w %)
PKB na 1
64,2
66,7
67,3
75,0
76,12)
79,82)
84,32)
mieszkańca (w
tys. €)
Deficyt
0,03)
1,43)
3,73)
3,03)
-0,73)
-4,43)
b.d.
/nadwyżka w
relacji do
budżetu(w %
PKB)
Dług publiczny w
6,8
6,2
6,71)
13,61)
14,51)
19,22)
b.d.
relacji do
budżetu(w %
PKB)
Inflacja (w %)
2,5
2,7
2,3
3,4
0,4
3,01)
1,62)
Bezrobocie (w %) 3,0
3,7
4,3
4,7
5,7
6,22)
7,02)
Eksport (w mln €) 10 319,41)
11 306,91)
11 848,61)
11 890,41)
9 162,51)
9 819,41)*
b.d.
Import (w mln €)
14 187,11)
15 644,11)
16 311,01)
17 290,31)
13 370,71)
14 047,91)*
b.d.
FDI z zagranicy
b.d.
b.d.
194,3
90,8
160,0
32,2**
b.d.
(w mld €)
FDI w
b.d.
b.d.
139,6
70,6
140,3
28,2**
b.d.
Luksemburgu (w
mld €)
Dane wg:
1. Statec
2. Eurochambers
3. Eurostat
* Z wyłączeniem grudnia 2010
** Z wyłączeniem ostatniego kwartału
3. 2. Główne sektory gospodarki Luksemburga
Wielkie Księstwo jest jednym z 10 najważniejszych centrów finansowo-
-bankowych na świecie, udostępniającym szeroki wachlarz nowoczesnych
usług i instrumentów finansowych, m.in. w obszarze prywatnej bankowości
(private banking), finansów korporacyjnych (corporate finance), obligacji
hipotecznych, funduszy inwestycyjnych i emerytalnych oraz ubezpieczeń.
4
Luksemburg zajmuje pierwsze miejsce w zakresie private banking w strefie
euro, oraz jest uznawane za drugie po USA centrum funduszy
inwestycyjnych na świecie. Sektor bankowy Luksemburga liczy obecnie
ok. 150 banków i 100 instytucji ubezpieczeniowych o międzynarodowym
charakterze.
Kolejnym sektorem, w którym specjalizuje się wiele firm z Luksemburga,
jest branża spedycyjno-logistyczna. Przedsiębiorcy luksemburscy stanowią
ok. 1/3 wszystkich światowych firm tej branży i zatrudniają ok. 8 tys.
wysokowykwalifikowanych pracowników. Jedną z gałęzi sektora
transportowo-logistycznego jest transport morski. Pozbawiony dostępu do
morza Luksemburg aspiruje obecnie do roli jednego z najwygodniejszych
reżimów prawnych dla rejestracji statków morskich. Aktualnie, pod
luksemburską banderą pływa ponad 200 statków, a około 300
przedsiębiorstw związanych z transportem morskim jest zarejestrowanych
w
tym kraju. Oblicza się, że w sektorze logistyczno-transportowym
powstaje ok. 5 – 7% PKB Luksemburga.
Z uwagi na rolę Luksemburga jako jednego z najważniejszych centrów
finansowo-bankowych i logistyczno-transportowych, stale goszczącego
liczne rzesze międzynarodowych ekspertów, w Luksemburgu bardzo
dynamicznie rozwija się turystyka biznesowa, obejmująca m.in. branżę
hotelową, konferencyjną i restauracyjną. Zgodnie z danymi Ministerstwa ds.
Turystyki Luksemburga, turystyka biznesowa przynosi państwu dochody
trzykrotnie wyższe niż turystyka urlopowa. W rezultacie udział turystyki
biznesowej w tworzeniu PKB wyniósł w 2010 r. 8,3%.
Kolejnym ważnym dla gospodarki Luksemburga sektorem są
międzynarodowe usługi telekomunikacyjne. Według danych rządowych,
tworzą one 5% PKB tego kraju. Jedną z „wizytówek” tego sektora jest firma
SES, która zajmuje się umieszczaniem na orbicie geostacjonarnej Ziemi
satelitów telekomunikacyjnych (Astra) i ich eksploatacją.
Charakterystyka głównych sektorów gospodarki Luksemburga byłaby
niepełna bez uwzględnienia do niedawna jeszcze głównego filaru
gospodarki narodowej Wielkiego Księstwa – przemysłu metalurgicznego.
W wyniku przekształceń własnościowych najbardziej znaczącą firmą w tej
5
branży, w skali daleko przekraczającej ramy tego kraju, jest ArcelorMittal.
Największe przedsiębiorstwo przemysłowe Luksemburga zamknęło
w 2010 r. swój bilans zyskiem w wysokości 2,9 mld USD.
3.
4.
Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach
o charakterze wielostronnym
Luksemburg jest członkiem wszystkich znaczących organizacji
o charakterze wielostronnym: systemu ONZ, WTO, OECD, UE etc.
W ramach Unii Europejskiej obecny premier rządu Luksemburga, Pan
Jean-Claude Juncker, zajmuje bardzo istotną funkcję przewodniczącego
Eurogrupy.
3. 5. Relacje gospodarcze z UE
Luksemburg jest jednym z 6 państw-założycieli Wspólnot Europejskich.
Bardzo ważną rolę w
zakresie współpracy gospodarczej, obrotów
handlowych i wymiany usług z zagranicą pełni tzw. Wielki Region. Składa
się z niemieckich regionów Nadrenii, Mozeli, Saary i Mozy, francuskiego
departamentu Lotaryngii, belgijskiej prowincji Luksemburg i Wielkiego
Księstwa. Ten znaczący w skali Europy euroregion obejmuje powierzchnię
65 401 km2 i jest zamieszkiwany przez blisko 12 mln obywateli 4 państw.
Ze względu na związki historyczno-cywilizacyjne, komplementarność
struktur ekonomicznych i ożywiony ruch ludności, związany głównie
z bardzo chłonnym rynkiem pracy w Luksemburgu, Wielki Region
charakteryzuje się wysokim poziomem wzajemnej wymiany gospodarczej,
usługowej i osobowej.
4. Dwustronna współpraca gospodarcza
4. 1. Wymiana handlowa
Dwustronna współpraca gospodarcza pomiędzy Polską a Luksemburgiem
oparta jest na dwóch filarach: wymianie handlowej i zagranicznych
inwestycjach bezpośrednich (FDI). Biorąc pod uwagę obroty handlowe
w ostatnich 4 latach (2007 – 2010) należy zauważyć, iż ich wielkość jest
relatywnie skromna (vide tab. 2).
6
Tab 2. Wielkość i dynamika obrotów handlowych między Polską a Luksemburgiem
Obroty
2007 2008 2009 2010
Wielkość Dynamika
Wielkość Dynamika
Wielkość Dynamika
Wielkość Dynamika
Eksport
121,1
100
280,8
231,9
109,7
90,6
126,1
104,2
Import
187,4
100
221,4
118,1
141,0
75,2
179,4
95,7
(w mln eur i %) w latach 2007 – 2010
Źródło: INSIGOS (www.insigos.mg.gov.pl)
W ubiegłych latach, z wyjątkiem 2008 r., Polska odnotowywała ujemne
saldo w tej wymianie, W 2009 r., w wyniku kryzysu finansowo-
-gospodarczego, wzajemne obroty uległy znacznemu obniżeniu. W sumie,
wielkość i dynamika handlu między Polską a Luksemburgiem osiągają
niskie wartości i nie odzwierciedlają potencjału gospodarczego obu stron.
Analiza struktury towarowej polsko-luksemburskiej wymiany handlowej
w latach 2009 i 2010 oraz w I kw. 2011 r. wskazuje, iż w naszym eksporcie
do Luksemburga dominują pozycje o relatywnie niskim stopniu
przetworzenia (ponad 50%). Są to wyroby przemysłu chemicznego
i metalurgicznego. W imporcie Polski z Luksemburga dominują z kolei
wyroby metalurgiczne, sięgające w 2010 r. nawet 75% przywozu z tego
kierunku. Dobra wyżej przetworzone w strukturze towarowej importu
z Luksemburga zajmują podobną pozycję jak w przypadku eksportu
z Polski do tego kraju.
4. 2. Inwestycje
Wielkość polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych (FDI)
w ostatnich latach plasuje Luksemburg na drugim miejscu po Szwajcarii,
wśród najważniejszych partnerów Polski w tym obszarze. Polskie FDI
w Luksemburgu nie mają charakteru produkcyjnego, lecz portfelowy. Są to
zatem inwestycje w papiery wartościowe.
Według danych NBP, Luksemburg znajduje się wśród 5 krajów UE – obok
Niderlandów, Niemiec, Francji i Włoch – których inwestycje w Polsce
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
671
› Pobierz plik