Poselski projekt ustawy o zasadach wykonywania prawa własności górniczej przez Skarb Państwa w zakresie wydobywania węglowodorów oraz utworzeniu Funduszu im. Ignacego Łukasiewicza
projekt dotyczy określenia zasad wykonywania przez Skarb Państwa prawa własności górniczej w zakresie wydobywania węglowodorów i zasad dysponowania dokumentacją geologiczną dotyczącą tych złóż
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 512
- Data wpłynięcia: 2011-11-09
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 67 dnia 09-05-2014
512
Art. 18
1. Przychodami Funduszu są:
a. dywidenda należna Skarbowi Państwa z tytułu uczestnictwa w Spółce;
b. wynagrodzenie Skarbu Państwa za ustanowienie użytkowania górniczego na
podstawie umów, o których mowa w art. 9 ust. 2;
c. przychody z tytułu inwestowania środków, o których mowa w pkt. a. i b.
2.
rodki Funduszu mogą pochodzić również z:
a. przychodów z inwestycji środków pieniężnych o których mowa w ust. 1
b. innych źródeł.
Art. 19
Rachunek bankowy Funduszu i jego obsługę bankową prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego.
Art. 20
1. Statut Funduszu i zasady gospodarki finansowej Funduszu określa, na wniosek Prezesa
Funduszu, Marszałek Sejmu w porozumieniu z Radą Funduszu.
2. Zarządzenie Marszałka Sejmu w sprawie nadania statutu i określenia zasad gospodarki
finansowej Funduszu podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”.
3. Zarządzenie określa w szczególnosci:
a. szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Funduszu;
b. organizację Biura Funduszu;
c. zasady gospodarki finansowej Funduszu w tym szczegółowe zasady lokowania
aktywów Funduszu.
Art. 21
Koszty bieżącego zarządzania środkami Funduszu finansowane są z jego środków. Wysokość
środków na zarządzanie określana jest corocznie w planie finansowym Funduszu o którym mowa w
art. 26 ust. 2.
Rozdział 2
Organy Funduszu
Art. 22
Organami Funduszu są:
1. Prezes;
2. Rada Funduszu.
9
Art.23
1. Funduszem kieruje Prezes.
2. Prezes Funduszu jest powoływany i odwoływany przez Sejm na wniosek Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej na sześcioletnia kadencję, spośród osób, które:
a. posiadają obywatelstwo polskie;
b. korzystają z pełni praw publicznych;
c. posiadają wyższe wykształcenie prawnicze lub ekonomiczne;
d. posiadają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie zawodowe uzyskane w trakcie
pracy naukowej, pracy w podmiotach wykonujących działalność na rynku
finansowym bądź pracy w organie nadzoru nad rynkiem finansowym;
e. posiadają co najmniej trzyletni staż pracy na stanowiskach kierowniczych;
f. nie były karane za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
g. cieszą się nieposzlakowaną opinią i dają rękojmię prawidłowego wykonywania
powierzonych zadań.
3. Ta sama osoba nie może być Prezesem Funduszu dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
Art. 24
1. Kadencja Prezesa Funduszu wygasa:
a. po upływie okresu sześcioletniego;
b. w razie śmierci;
c. w razie złożenia rezygnacji;
d. w razie odwołania.
2. Odwołanie Prezesa Funduszu może nastąpić, gdy:
a. nie wypełnia on swych obowiązków na skutek długotrwałej choroby;
b. został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione przestępstwo;
c. złożył on niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym
orzeczeniem sądu;
d. orzeczono wobec niego zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia
funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych.
Art. 25.
1. Prezes kieruje działalnością Funduszu, w szczególności podejmuje decyzje w sprawach
związanych z lokowaniem aktywów Funduszu. Prezes jest odpowiedzialny za prawidłowość i
sprawność realizacji zadań Funduszu.
10
2. Prezes samodzielnie dokonuje czynności prawnych w imieniu Funduszu i reprezentuje go na
zewnątrz.
3. Prezes jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową Funduszu oraz za zarządzanie i
gospodarowanie majątkiem Funduszu.
4. Wynagrodzenie Prezesa wynosi 90% wynagrodzenia Prezesa NBP.
Art. 26
1. Prezes Funduszu przygotowuje:
1) projekt rocznego planu finansowego Funduszu;
2) roczne sprawozdanie z działalności Funduszu;
2. W terminie do dnia 31 grudnia każdego roku Prezes przedstawia Sejmowi do zatwierdzenia
pozytywnie zaopiniowany przez Radę projekt planu finansowego Funduszu na rok następny.
3. W terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku obrotowym Prezes składa na ręce
Marszalka Sejmu roczne sprawozdanie z działalności Funduszu. Do sprawozdania dołącza się opinię
Rady.
Art. 27
1. Nadzór nad Funduszem sprawuje Rada Funduszu.
2. W skład Rady Funduszu wchodzą Marszałek Senatu, Prezes Narodowego Banku Polskiego,
przedstawiciel Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes Rady Ministrów albo jego
przedstawiciel, Prezes Polskiej Akademii Nauk, a z głosem doradczym Główny Geolog
Kraju i Dyrektor Państwowego Instytutu Geologicznego.
3. Do zadań Rady należy:
a. Opiniowanie wniosków o wsparcie finansowe jednostek naukowych, o których
mowa w art.31;
b. Opiniowanie projektu planu finansowego Funduszu na rok następny;
c. Opiniowanie rocznego sprawozdania z działalności Funduszu.
d. Opiniowanie projektu ustawy, o której mowa w art.36., kierując się w szczególności
jego zgodnością z Wieloletnimi Planami Finansowymi Państwa.
4. Członkom Rady przysługują diety w wysokości 20% wynagrodzenia Prezesa NBP, a
członkom dysponującym głosem doradczym – w wysokości 5% wynagrodzenia Prezesa
NBP.
5. Opinie Rady i jej członków są jawne i podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Art. 28
1. Obsługę administracyjną Funduszu wykonuje Biuro Funduszu.
11
2. Sposób działania Biura określa regulamin ustanawiany przez Prezesa Funduszu.
12
Rozdział 3
Inwestycje Funduszu
Art. 29
Fundusz lokuje swoje aktywa zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, zasadami gospodarki
finansowej oraz Statutem, dążąc do osiągnięcia maksymalnego długoterminowego stopnia
rentowności uzasadnionego ponoszonym ryzykiem, z zastrzeżeniem lokat, o których mowa w art. 32
Art. 30
1. Po zgromadzeniu przez Fundusz środków wyższych niż dziesięć miliardów złotych zarządzanie
środkami Funduszu może być powierzone przez Prezesa Funduszu uprawnionemu podmiotowi
zewnętrznemu na zasadach określonych w ustawie i umowie o zarządzaniu.
2. Wybór zarządzającego środkami Funduszu odbywa się w trybie przetargu ograniczonego lub
negocjacji z ogłoszeniem. Przepisy o zamówieniach publicznych stosuje się odpowiednio.
Art. 31
adnemu podmiotowi lub grupie podmiotów związanych, w rozumieniu przepisów o organizacji i
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, nie może być powierzone w zarządzanie więcej niż:
a). 40% środków Funduszu, jeżeli łączna wartość tych środków nie przekracza
dwudziestu miliardów złotych;
b). 15% środków Funduszu, jeżeli wartość tych środków przekracza dwadzieścia
miliardów złotych.
Art. 32
1.
rodki funduszu mogą być lokowane w następujące kategorie lokat:
a. w papiery wartościowe emitowane przez spółki notowane na podstawowych
giełdach rynków kapitałowych państw obcych;
b. w papiery skarbowe emitowane przez rządy lub banki centralne tych państw oraz
tytuły uczestnictwa emitowane przez instytucje wspólnego inwestowania mające
siedzibę w tych państwach, jeżeli instytucje te oferują publicznie tytuły
uczestnictwa i umarzają je na żądanie uczestnika;
c. obligacje emitowane przez Spółkę;
d. w instrumenty pochodne o ile mają na celu ograniczenie ryzyka inwestycyjnego
związanego z lokowaniem aktywów funduszu, mając na względzie typy ryzyka,
które powinny być ograniczone, dostępność instrumentów umożliwiających
zmniejszenie ryzyka, możliwość wyceny tych instrumentów oraz efekty ich
stosowania;
e. inne lokaty, zgodnie z zarządzeniem określającym zasady gospodarki finansowej
Funduszu, o którym mowa w art. 20.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
512
› Pobierz plik